Strejken på Arendal 1972

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Strejken på Arendal 1972

Inlägg av Ereyk » 7 september 2003, 19:49

Jag skulle vilja veta vad det var som hände i den besjungna* strejken på Arendal. Var det någon slags konfrontation mellan hårdnackade kommunister och de som var mer förhandlingsvilliga, vad var det de slogs om?


/Erik, alias Ereyk

*besjunget av Knutna Nävar

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 september 2003, 20:02

Knutna nävar sjunger ju som sagt om denna händelse. Själva stöttefrågan i denna strejk var som jag har förstått att man från ledningens håll ville införa månadslöner istället för veckolön. Det som gjorde R:arna ilskna var väl att man ansåg att månadslön skulle innebära smygsänkningar av desamma. Precis som man sjunger i sången så stöddes månadslönen av Socialdemokraterna och VPK.
Så har jag tolkat händelsen i alla fall.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 7 september 2003, 21:14

Och hur många timmar varade den strejken? två?
Var det inte så att arbetarna i protest gick hem tidigare på fredagen, delvis under inflytande/ledninga av KPML(r). Och sedan så gick de till jobbet som vanligt på måndagen trots flygbladsutdelarna utanför.
KPML(r) har och hade parollen "Leve de vilda strejkerna" men de var själva i princip aldrig inblandade och då såg man sin chans vid Arendal. Detta är en strejk som gått till historien enbart pga KPML(r)s agerande och deras historieskrivande.

KPML(r) hetter KFML(r) på den tiden och det var övergång från ackord till månadslön som det bråkades om, eller användes som grund för missnöjet.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 september 2003, 22:07

Instämmer med dig Loop. Jag har fått känslan av att KFML (r) och dess efterföljande inte historiskt sett har haft brett stöd i strejksituationer. Det kan mycket väl ha varit så att man helt enkelt tog tillfället i akt.
Är det någon som vet någon bra bok om Arendals-strejken?

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 mars 2003, 22:05
Ort: Kungsängen, Stockholm län Ålder: 18 år
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 7 september 2003, 23:22

Robert_Kropotkin skrev:Jag har fått känslan av att KFML (r) och dess efterföljande inte historiskt sett har haft brett stöd i strejksituationer.
Kanske för att de är historieförfalskande stalinistiska arbetarromantiker? :lol:
Sången om Stalin, någon? :)

F.ö vill jag bara att tilllägga att Knutna Nävar är riktigt roliga. Det svänger ju som bara den.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 september 2003, 01:39

Sången om Stalin ger jag inte mycket för, den för snarare tankarna till sektliknande organisationer. Jag tycker dock att du kan utveckla ditt svar. Jag anser att Knutna nävar egentligen kan stå för andra saker än just arbetarromantik. Om inte annat så är det ett intressant tidsdokument.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 mars 2003, 22:05
Ort: Kungsängen, Stockholm län Ålder: 18 år
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 8 september 2003, 02:55

Robert_Kropotkin skrev:Sången om Stalin ger jag inte mycket för, den för snarare tankarna till sektliknande organisationer.
Ja, det är ju humor ju. Det roligaste är att de var helt allvarliga
Robert_Kropotkin skrev:Jag tycker dock att du kan utveckla ditt svar.
Visst, vad vill du att jag ska utveckla?
Robert_Kropotkin skrev:Jag anser att Knutna nävar egentligen kan stå för andra saker än just arbetarromantik.
Ja visst kan de det. De har sjungit om många tankevärda saker.
Robert_Kropotkin skrev:Om inte annat så är det ett intressant tidsdokument.
Ja oja, jag har två skivor på vinyl med dom. Ett riktigt tidsdokument är det allt. Speciellt när man fått höra om diverse KFMLr-skrönor.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 september 2003, 15:36

Jag tycker du kan berätta för oss varför du tycker att Knutna nävar är historieförfalskande arbetarromantiker. Det är lätt att bara säga det rätt ut, men bygger man inte upp det kring en diskussion så blir det bara åsikter. Men nu är det ju inte Knutna nävar denna tråd handlar om primärt, så vi kan ju starta en ny tråd om dem.

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 12 september 2003, 17:49

KPML(r) är ett mycket litet parti. :wink:

De bygger upp mycket av sin verksamhet på missnöje med socialdemokratin och dess fackföreningar. De har inget stöd av arbetare i gemen, utöver att de skriker ut missnöjet samtidigt som arbetarna gör det. Enda undantaget är varven i Göteborg.

Däremot måste jag säga att de inte är några arbetarromantiker i vanlig vänsterextrem mening. Deras parti består till största del av fattiga människor som är uppriktigt missnöjde med dagens kapitalistsystem. Jag tycker de har fel med sin revolutionära idologi, jag är ju sosse.
Men de skiljer sig markant från t. ex. Arbetarmakt ML plus en del andra obskyra extremvänsterorganistaioner som mest består av aggressiv överklassungdom som gör uppror mot mamma och pappa genom att vifta med Maos lilla röda och gud vet vad. :lol:

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 12 september 2003, 20:57

Låt oss nu inte göra denna tråden till en politisk tråd, utan återigen diskutera det som var grunden i tråden, Strejken på Arendal. Har någon ytterligare information om vad strejken fick för några resultat osv.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 17 september 2003, 14:05

Vill du ha kommunisternas syn, kan du ju alltid läsa Frank Baudes bok. Men då får man ju vara kritisk. NÄHÄ?? 8) :wink:

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 mars 2003, 22:05
Ort: Kungsängen, Stockholm län Ålder: 18 år
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 17 september 2003, 17:20

Skulle inte KPMLr vara arbetarromantiker? Har ni över huvudtaget sett deras affischer från 70-talet. :lol:

Jag kommer ihåg en speciell affisch med en stor stark karl med bar överkropp och snickarbyxor med en stor hammare i ena handen och en AK-47 i den andra, röda fanor i bakgrunden osv.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 17 september 2003, 20:24

Bone Collector skrev:
Skulle inte KPMLr vara arbetarromantiker? Har ni över huvudtaget sett deras affischer från 70-talet.
Det är ingen som förnekar att Kpml(r), som förövrigt hette KFML(r) under nästan hela 70-talet, hade en arbetarromanisk jargång. Men att bara tillskriva dem en egenskap är samma sak som att säga att alla högerextremer gillar vikingar. Koncentrera dig istället på en mer nyanserad bild, för t.om Kpml(r) vill säga saker. Men se återigen till att denna tråd inte blir politisk, utan historisk.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 september 2003, 15:36

Bone Collector skrev:Skulle inte KPMLr vara arbetarromantiker?
Inte i vanlig mening. Många extremvänsterpartier har en romantisk bild som de själva inte vet nåt om. KPML(r) är ett parti av arbetare, måhända lite avvikande åsikter. När jag menar arbetarromantiker menar jag överklassfolk som drömmer om arbetarnas värld utifrån sin egen trygga uppväxt, som de vill ta avstånd från.

Okej, inte fler politiska inlägg, egentligen handlade det ju om Arendal.
Tror att en av de högre topparna i deras parti ville sälja båtar till Sovjetunionen, som en lösning på att företaget inte fått några nya beställningar. Minns ej vad han hette, men han har mustach och glasögon.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 18 september 2003, 16:23

Instämmer med Löwe. det tycker jag sätter en bra punkt på denna på tok för politiska riktning av tråden.

Intressant med säljandet av båtar till Sovjet. Vet du fall det finns något skrivet om Strejken? Jag har letat efter källor kring detta men inte hittat någonting.

Mvh

Robert Sköld

Skriv svar