Quiz: Medeltid

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 maj 2015, 10:02

Dag den vise skrev:
Något av - det var ju 2-3 ''slag i Hälleskogen''????, Varjag
Det är just det första slaget där (1437) jag syftar på, och jag är också glad att jag inte är den enda här som känner till detta slag. Varjagen avfyrar nästa frågepil!
Det här är ytterst intressant. Vad har du för belägg för ditt påstående?

Slaget vid Hälleskogen var ett regelrätt fältslag som stod vid Hälleskogen norr om Harakers kyrka i Västmanland den 17 januari 1437. Slaget stod mellan Karl Knutsson (Bonde) som "hade med ett finger i spelet" och riksrådet och upprorsledaren Erik Puke under Pukefejden. Slaget slutade oavgjort.

Jag lyfte fram slaget vid Haraker i Västmanland år 1464. Slaget stod mellan unionsmonarken Kristian I och Kettil Karlsson (Vasa) som var biskop i Linköping. Biskopens armé befann sig "långt ute i skogsmarkerna". Då kom Kristian I från Västerås till skogsmarkerna. Slaget utspelade sig i Hälleskogen vid Harakers kyrka den 17 april 1464. Det här slaget var inte ett fältslag utan stod "långt ut i skogsmarkerna". Det här slaget är definitivt känt för att biskopens armborstskyttar sköt kraftigt mot unionsmonarkens soldater. Slaget var en katastrof för soldaterna och det är allmänt känt att armborstskyttarna var effektiva mot unionskungens soldater.

Du har uppenbart blandat ihop fältslaget vid Hälleskogen 1437 och slaget i Hälleskogen år 1464.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 8 maj 2015, 12:10

Ralf Palmgren skrev:
Dag den vise skrev:
Något av - det var ju 2-3 ''slag i Hälleskogen''????, Varjag
Det är just det första slaget där (1437) jag syftar på, och jag är också glad att jag inte är den enda här som känner till detta slag. Varjagen avfyrar nästa frågepil!
Det här är ytterst intressant. Vad har du för belägg för ditt påstående?

Slaget vid Hälleskogen var ett regelrätt fältslag som stod vid Hälleskogen norr om Harakers kyrka i Västmanland den 17 januari 1437. Slaget stod mellan Karl Knutsson (Bonde) som "hade med ett finger i spelet" och riksrådet och upprorsledaren Erik Puke under Pukefejden. Slaget slutade oavgjort.

Jag lyfte fram slaget vid Haraker i Västmanland år 1464. Slaget stod mellan unionsmonarken Kristian I och Kettil Karlsson (Vasa) som var biskop i Linköping. Biskopens armé befann sig "långt ute i skogsmarkerna". Då kom Kristian I från Västerås till skogsmarkerna. Slaget utspelade sig i Hälleskogen vid Harakers kyrka den 17 april 1464. Det här slaget var inte ett fältslag utan stod "långt ut i skogsmarkerna". Det här slaget är definitivt känt för att biskopens armborstskyttar sköt kraftigt mot unionsmonarkens soldater. Slaget var en katastrof för soldaterna och det är allmänt känt att armborstskyttarna var effektiva mot unionskungens soldater.

Du har uppenbart blandat ihop fältslaget vid Hälleskogen 1437 och slaget i Hälleskogen år 1464.
Du har rätt, och därför får du frågan om du vill ha den.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 maj 2015, 15:22

Dag den vise skrev:
Ralf Palmgren skrev:
Dag den vise skrev:
Något av - det var ju 2-3 ''slag i Hälleskogen''????, Varjag
Det är just det första slaget där (1437) jag syftar på, och jag är också glad att jag inte är den enda här som känner till detta slag. Varjagen avfyrar nästa frågepil!
Det här är ytterst intressant. Vad har du för belägg för ditt påstående?

Slaget vid Hälleskogen var ett regelrätt fältslag som stod vid Hälleskogen norr om Harakers kyrka i Västmanland den 17 januari 1437. Slaget stod mellan Karl Knutsson (Bonde) som "hade med ett finger i spelet" och riksrådet och upprorsledaren Erik Puke under Pukefejden. Slaget slutade oavgjort.

Jag lyfte fram slaget vid Haraker i Västmanland år 1464. Slaget stod mellan unionsmonarken Kristian I och Kettil Karlsson (Vasa) som var biskop i Linköping. Biskopens armé befann sig "långt ute i skogsmarkerna". Då kom Kristian I från Västerås till skogsmarkerna. Slaget utspelade sig i Hälleskogen vid Harakers kyrka den 17 april 1464. Det här slaget var inte ett fältslag utan stod "långt ut i skogsmarkerna". Det här slaget är definitivt känt för att biskopens armborstskyttar sköt kraftigt mot unionsmonarkens soldater. Slaget var en katastrof för soldaterna och det är allmänt känt att armborstskyttarna var effektiva mot unionskungens soldater.

Du har uppenbart blandat ihop fältslaget vid Hälleskogen 1437 och slaget i Hälleskogen år 1464.
Du har rätt, och därför får du frågan om du vill ha den.
Tack! :D

Nu söker jag efter en ökänd man som genom sina brutala övergrepp och rövanden orsakade ett krig mellan den legendariske ayyubidiske sultanen och härföraren Saladin och Konungariket Jerusalem i slutet av 1100-talet. Vem tänker jag på nu?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 maj 2015, 18:37

Ledtråd 1:

Är det ingen som har sett långfilmen Kingdom of Heaven av Ridley Scott från år 2005!? :?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 maj 2015, 19:05

En engelsk kung?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 maj 2015, 19:06

Nej

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 maj 2015, 19:15

Hm, filmen står i hyllan...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 16 maj 2015, 20:36

I huvudet har jag namnet Reynald, som tillhörde en av de korsriddare som Saladin besegrade. Kan det vara denne man?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Ralf Palmgren » 17 maj 2015, 19:28

Dag den vise skrev:I huvudet har jag namnet Reynald, som tillhörde en av de korsriddare som Saladin besegrade. Kan det vara denne man?
Reynald av Châtillon är korrekt. Din fråga Dag den vise! :D

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 18 maj 2015, 14:45

Från det heliga landet vandrar vi kors och tvärs till det under den sena medeltiden primära korstågsmålet, nämligen Östeuropa. Vad kallades det med andra ord när västeuropeiska riddare åkte på korståg dit (för ordet korståg är inte det jag syftar på)?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 maj 2015, 21:12

Dag den vise skrev:Från det heliga landet vandrar vi kors och tvärs till det under den sena medeltiden primära korstågsmålet, nämligen Östeuropa. Vad kallades det med andra ord när västeuropeiska riddare åkte på korståg dit (för ordet korståg är inte det jag syftar på)?
Jag tror att du nu tänker på Reisen? Även svenskar deltog i dom.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av Dag den vise » 19 maj 2015, 11:25

Ralf Palmgren skrev:
Dag den vise skrev:Från det heliga landet vandrar vi kors och tvärs till det under den sena medeltiden primära korstågsmålet, nämligen Östeuropa. Vad kallades det med andra ord när västeuropeiska riddare åkte på korståg dit (för ordet korståg är inte det jag syftar på)?
Jag tror att du nu tänker på Reisen? Även svenskar deltog i dom.
Visst är det jag syftar på! Jag har även för mig att man kallade detta att "gå på litauerjakt" fast nu kanske jag bara minns fel. Hur som helst fortsätter Ralf Palmgren "die Reisen".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av varjag » 26 januari 2016, 04:18

Lååång tystnad.....
Ett, enligt vissa källor - det viktigaste slaget i Historien.....( :roll: )
ett røvarband -.jpg
ett røvarband -.jpg (49.21 KiB) Visad 2505 gånger
-
plundrar -.jpg
plundrar -.jpg (157.17 KiB) Visad 2505 gånger
- en stor och viktig karaven.....

Vilket, var och när?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av varjag » 26 januari 2016, 21:51

Slaget'var ganska unikt - då enligt viss källa - Ärkeängeln Gabriel med gul turban - tillsammans med andra änglar - ingrep i striden - 8O

''....änglarnas hästars hovar - rörde aldrig vid marken...!''

- spordes det - :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz-medeltid

Inlägg av koroshiya » 29 januari 2016, 00:54

Ber om ursäkt för min korthet, men jag tror att det är slaget vid Badr.

Skriv svar