Panzerfaust i svensk tjänst?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Panzerfaust i svensk tjänst?

Inlägg av Gribing » 29 augusti 2003, 08:29

Jag besökte en överskottsförsäljning i en lada i skogen häromdagen. Bland lysraketgranatkastare, kammonät, PV-pulkor och blodplasmakärl stack det fram något bekant. Nämligen frontdelen på en Panzerfaust. Själva "avfyrningsrampen"/röret saknades. Jag frågade ägaren och han sa att det var arvet efter tyskarna. Att vi fick ta över en massa såna efter kriget.

Just detta exemplar hade tidigare hängt i officersmässen på I3 i Örebro.

Fråga: Var det så att vi tog över kvarvarande panzerfaust från Tyskland. Eller var det kanske fråga om licenstillverkning?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Panzerfaust i svensk tjänst?

Inlägg av Hans » 29 augusti 2003, 09:46

Gribing skrev:Jag besökte en överskottsförsäljning i en lada i skogen häromdagen. Bland lysraketgranatkastare, kammonät, PV-pulkor och blodplasmakärl stack det fram något bekant. Nämligen frontdelen på en Panzerfaust. Själva "avfyrningsrampen"/röret saknades. Jag frågade ägaren och han sa att det var arvet efter tyskarna. Att vi fick ta över en massa såna efter kriget.

Just detta exemplar hade tidigare hängt i officersmässen på I3 i Örebro.

Fråga: Var det så att vi tog över kvarvarande panzerfaust från Tyskland. Eller var det kanske fråga om licenstillverkning?
Gribing,

Måste vara Pansarskott m/46, svensk kopia http://home.swipnet.se/~w-42039/pansarskottm46.htm

MVH

Hans

Köpte du den?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 29 augusti 2003, 10:07

Nej. Tror inte den var till salu. Däremot köpte jag två kammonät, två gamla fälttelefoner, 1000 meter kabel, 10 tårtbitsliggunderlag och arméns vintersnöre. (Rekvisita till paintballscenariot.)

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Panzerfaust i svensk tjänst?

Inlägg av Gribing » 29 augusti 2003, 10:09

Hans skrev:
Gribing skrev:Jag besökte en överskottsförsäljning i en lada i skogen häromdagen. Bland lysraketgranatkastare, kammonät, PV-pulkor och blodplasmakärl stack det fram något bekant. Nämligen frontdelen på en Panzerfaust. Själva "avfyrningsrampen"/röret saknades. Jag frågade ägaren och han sa att det var arvet efter tyskarna. Att vi fick ta över en massa såna efter kriget.

Just detta exemplar hade tidigare hängt i officersmässen på I3 i Örebro.

Fråga: Var det så att vi tog över kvarvarande panzerfaust från Tyskland. Eller var det kanske fråga om licenstillverkning?
Gribing,

Måste vara Pansarskott m/46, svensk kopia http://home.swipnet.se/~w-42039/pansarskottm46.htm

MVH

Hans

Köpte du den?
Hm, kan vara den, men jag känner inte igen konen längst fram. Den modell jag såg var en helt rund kon med en platt del längst fram.

/gribing

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Panzerfaust i svensk tjänst?

Inlägg av Hans » 29 augusti 2003, 10:43

Gribing skrev:
Hm, kan vara den, men jag känner inte igen konen längst fram. Den modell jag såg var en helt rund kon med en platt del längst fram.

/gribing
Gribing,

Såg den ut så här?

http://www.armscenter.com/dutchman/imag ... rskott.jpg

Hans

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 29 augusti 2003, 11:19

Japp, så såg den ut! :D

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 29 augusti 2003, 11:24

Intressant att vi gjorde en kopia på Panzerfaust.
Undra hur det fungerade med licens för att få tillverka en kopia det fanns ingen att fråga om rätigheterna

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 29 augusti 2003, 11:40

Det var väl Volkswagen som tillverkade panzerfaust om jag inte minns fel. De blev ju även "plundrade" på sina bilfabriker, brittiska ingenjörsoldater var med och startade upp bilfabriken i bla Wolfsburg ( säker fel namn) och startade upp tillverkningen av bubblan.

Licens avtal med Tyska företag var nog inte så viktiga efter WW2 när nästan hela landet stod i ruiner.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 29 augusti 2003, 11:43

KA

ja du har rätt :-)
det skulle ju svenska Bofors spara mycket peng det är bara att tillverka kopior av dom tyska vapen man tyckte va bra
Vi hade ju en Tysk Tiger II i Sverige jag tror Bofors undersökte den grundligt innan försvaret skjut sönder den

Skriv svar