Sanningen hinner ikapp alla!

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: +++

Inlägg av Schwalbe » 31 augusti 2003, 22:05

Buxen skrev:Visserligen så vill jag behålla monarkin i vårt land, de är en klar länk till våra historiska rötter. Frågan man ställer sig är om inte detta föråldrade statsskick dör ut med vår nuvarande kung. Vickan lär nog aldrig bli Sveriges Drottning, trots allt.
Bernadotte har en hel del unket i garderoben som iaf för deras egen skull borde komma fram i ljuset. CXVIG;s behandling av Sigvard Bernadotte är synnerligen ruttet. Kungen borde låtit nåd gå före rätt i detta fall. När prins Bertil fick behålla sin prinstitel så borde Sigvard också fått tillbaka sin. Dessutom allt snack om nazisympatier på både Carl Gustafs och Silvias sida så finns en hel del att få klargjort.
Dock ser jag ingen som helst fördel med att införa republik då ett sådant förfarande troligtvis kommer att bli betydligt mer kostsamt för Sveriges skattebetalare, dessutom lär Sverige tappa betydligt i anseende utomlands då ett statsbesök av en kunglighet med rötter bakåt i historien är betydligt tyngre än en vald president.
I det här fallet tyckte jag Carl XVI Gustaf gjorde rätt.
Det var Gustav V som tog ifrån Sigvard sin prinstitel. Sigvard visste att detta skulle ske om han gifte sej med en kvinna av folket.
Vår kung ansåg sej inte ha rätt att ändra ett beslut från en tidigare kung.
Prins Bertil gick aldrig emot Gustav V, trots att hans kvinna var av folket.
De gifte sej inte under hans levnadstid, utan umgicks i hemlighet.

Claes
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 3 augusti 2003, 21:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Claes » 31 augusti 2003, 22:11

Schwalbe skrev:
Gutekrigaren skrev:Jo, jag vet. Men hans far var ju kronprins under hela hans livstid (utom 1906-1907), hade alltså inte hunnit bli kung vid flygolyckan. Var han alltså kronprins ändå? Med andra ord, fanns det två kronprinsar?

Mvh Petter
Man föds till kronprins- fram till 1980 så var det den äldste sonen, efter 1980 spelade kön ingen roll. (Därför är Vickan kronprinsessa, och inte Carl Philip kronprins)
Har man en seglivad släkt som Bernadotterna är så kan man alltså ha flera kronprinsar. Så har jag fattat det iaf.
Det kan bara finnas en kronprins åt gången. Jag har för mig att kronprinsens äldste son brukar kallas för arvfurste.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 31 augusti 2003, 22:31

Claes skrev:Det kan bara finnas en kronprins åt gången. Jag har för mig att kronprinsens äldste son brukar kallas för arvfurste.
En arvfurste (eller arvprins) är en som är berättigad att ärva kronan men inte står närmast i tur (vilket kan vara både syskon, barn, farbröder, etc, till kungen - exempelvis prins Bertil så länge han levde). Vanligtvis kallas dessa prinsar, men i Sverige har arvfurste varit den officiella titeln.

Den som står närmast i tur kallas kronprins (eller kronprinsessa, numera).

Anledningen att t ex Sigvard inte fått tillbaka sin prinstitel är alltså att prins används som synonym till arvfurste (+kronprinsen) och innebär att innehavaren har potentiell arvsrätt till tronen, vilket Sigvard tappade när han gifte sig mot reglerna.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 2 september 2003, 17:15

Schwalbe skrev:Ja det är den blivande kungen. Men han blev aldrig kung eftersom han dog i en flygolycka 1947. Det är alltså inte Gustav VI Adolf.
Ja precis var lite slarvig i hastigheten. Beträffande kungafamiljens splittring i inställningen till tyskland har jag slagit lite i mina böcker hemma. Har ett bestämt minne att kronprinsen ej var tyskvänlig men har egentligen ej funnit belägg för detta (eller motsatsen) i mina källor. I Sveriges historia under 1800- oc 1900-talen skriven av Lars-Åke Norborg står det på sid 272 angående Gustav adolfs politiska uppfattningar i "neutralietsfrågan". ".....Gustav V, och till mångas överraskning även kronprins Gustav Adolf, förordade ett bilfall till den tyska kraven." (att transportera en tysk division från osloområdet genom sverige till kriget Finland).

Som jag tolkar detta så grundade sig denna förvåning kring kronprinsens ställning i frågan på att denne i andra sammanhang intagit en mer västväling inställning.

/greger



Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 2 september 2003, 18:27

Precis som jag tyckte att jag hade fått ordning på det här så blir jag förvirrad igen. På Gustav V:s tid, kallades inte Gustav VI Adolf för kronprins Gustav Adolf? Att han var västvänlig betvivlar jag inte.
Jag betvivlar iofs inte heller att den andre Gustav Adolf var västvänlig, men nu blir jag som sagt lite förvirrad....

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 3 september 2003, 10:32

Den Gustaf Adolf som dog i en flygolycka var aldrig kronprins . Han brukar anses som en smula pro-tysk. Hans far Gustaf Adolf var kronprins 1907-1950. Han brukar beskrivas som pro-brittisk.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 3 september 2003, 11:13

jj skrev:Den Gustaf Adolf som dog i en flygolycka var aldrig kronprins . Han brukar anses som en smula pro-tysk. Hans far Gustaf Adolf var kronprins 1907-1950. Han brukar beskrivas som pro-brittisk.
Ja du har rätt. Envis som jag är ringde jag hovet och kollade. Han var aldrig kronprins.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Alfa Romeo » 4 september 2003, 06:33

Walter Schellenberg var ju säkert inte nån dununge i egenskap av chef för spionaget och högt uppsatt inom säkerhetstjänsten men eftersom han bara dömdes till sex års fängelse efter kriget så kan man väl anta att man inte hade alltför tunga grejer mot honom. Han vittnade även mot andra nazister under Nürnbergrättegången.

hasseman
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 19 april 2002, 12:58
Ort: Hasseman

Inlägg av hasseman » 5 september 2003, 10:07

Jag tror vi behöver utreda lite kring Gustav V. Hans far, Oscar II, var knappast nazist då han trillade av pinn 1907. Hans drottning Sophia (grundare av Sophiahemmet) var av fransk börd, Nassau. Han gifte sig ganska otidsenligt (tyckte man då) då Tyskland precis fått övertaget över Frankrike... Så nazist? Näe.
Nasau är väll Tyskt och inte franskt område!

http://www.meinestadt.de/nassau/home
Hasseman=Besserviser

Sven-Eric
Utsparkad
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 september 2005, 08:31
Ort: Umeå

Inlägg av Sven-Eric » 17 september 2005, 08:38

Vet någon var det går att hitta info om Schellenbergs Sverigevisit i slutet av kriget? Det jag främst letar är följande:

1. Exakt under vilken tidsperiod var han här?
2. Blev han under vistelsen här förhörd, och om så var fallet finns förhörsprotokollen bevarade?

Hälsningar,
Sven-Eric

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Sanningen hinner ikapp alla!

Inlägg av Ragnar Svedje » 22 september 2005, 10:37

Buxen skrev:Vår heroiske Röda Kors hjälte och den store humanisten Folke Bernadotte kanske inte var så heroisk när allt kommer omkring.
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=198604
Om jag förstått saken rätt så lyckades de vita bussarna rädda 20 00 människor och även om det bara var en försvinnande liten del av alla som blev mördade så är det ändå mycket bättre än att de inte hade räddats.

Sedan måste man komma ihåg att när man förhandlar med storskurkar måste man anpassa kraven till vad som är rimligt. Om vi hade krånglat alltför mycket kan resultatet mycket väl ha blivit att inga människor alls hade räddats...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 22 september 2005, 14:30

Sven-Eric skrev:Vet någon var det går att hitta info om Schellenbergs Sverigevisit i slutet av kriget? Det jag främst letar är följande:

1. Exakt under vilken tidsperiod var han här?
2. Blev han under vistelsen här förhörd, och om så var fallet finns förhörsprotokollen bevarade?

Hälsningar,
Sven-Eric
Schellenberg anlände i april 1945 till Stockholm, han var då sändebud för Himmlers fredstvevare jämtemot västmakterna. Han blev dock inte kvar utan greps senare i Danmark i juni 1945.

Skriv svar