Vete, Vapen och Virus

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Vete, Vapen och Virus

Inlägg av Galadriel » 27 augusti 2003, 10:05

Har länge letat efter en historibok som fokuserar på varför saker sker (och inte att det sker). På biblioteket upptäckte jag Vete, Vapen och Virus av Jared Diamond. Den fanns i tre exemplar, vilket jag tolkade som att den var känd, och därmed också bra (?).
Det jag undrar över är om korrektheten i alla de olika slutsatser som han drar. Har det förekommit mycket kritik mot boken? Även om ni som har läst den har personliga kommentarer så får ni gärna dela med er.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 29 augusti 2003, 10:04

Boken togs upp på en diskussion på nått av de andra forumena, diskussionen handlade om varför Europa lyckades bli så dominerande som det blev. Jag tycker det verkar som om den akademiska världen mest har ignorerat boken, den var väl lite för nydanande och gränsöverskridande för fackidioterna.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 23 september 2003, 17:22

Blev äntligen färdig med boken. Några korta synpunkter:

+ Allmänbildande.
+ Tvärvetenskapligt. Hur han kan ha en sådan bredd och djup imponerar stort.
+ Tar upp ett ämne som är relativt bortglömt. Av rädslan för att förknippas med rasism så är frågan varför europa blev ledande pestsmittad idag.

- Upprepar sig
- Seg, vilket till viss del har med fg att göra
- För lite! Perioden efter 1492 gås igenom i epilogen. Han borde skriva en till bok som berör den biten.

Är man intresserad av historia i allmänhet så är denna bok ett måste.
Senast redigerad av 1 Galadriel, redigerad totalt 8 gånger.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 7 oktober 2003, 00:49

Boken skulle kunna ge upphov till en ganska intressant diskussion om mänsklighetens historia är förutbestämd eller inte.

Skriv svar