Fanns Ivar Vidfamne?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Fanns Ivar Vidfamne?

Inlägg av WilmerT » 15 augusti 2003, 17:29

I tråden Husabyarna ramlade jag in på en ny tanke: fanns Ivar Vidfamne- alltså, var han en verklig person?
WilmerT skrev:* Och när vi sedan lämnar Ingjald Illråde för Ivar Vidfamne har vi inte långt till Harald Hildetand och en intressant diskussion om var slaget vid Bråvalla egentligen stod, om det alls stod, och varför! :-)
- En intressant notis: bland svenska historiker har jag aldrig sett ett omnämnande av Ivar Vidfamne som historiskt belagd person.
Det anses han däremot vara i Danmark, grundat på Langfedgatal från 1100-talet, och de s k Runerekkerna - allt beskrivet i danske professor N.M. Petersen; Danmarks Historie i Hedenold.
När jag sökte inlägg som omnände honom hittade jag 23 referenser, i allt från Bråvalla och vikingar till Skrota JAS?!?
Vet som sagt inte närmare vad som skrivits om Vidfamne, men en utredning kring tillgängliga källor och rådande åsikter vore intressant.
Med källhänvisningar, helst!

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 1 september 2003, 22:14

Trögt intresse?
Vi spelar ut ett blankkort...

/WT

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 september 2003, 23:53

Vet inte om jag ger dig nåt svar du söker men Sögubrot (knytlingasagan)förtäljer att Ivar kung av skåne lade under sig hela Norden, även Danmark där dan satte sin dotters make som underkonung.

Sedan har jag läst någongång -kommer inte ihåg vart- att forskarna förlade hans grav till Valsgäde.

Om han fanns är väl ifrågasatt, att han är begravd i valsgärde förmodligen förkastat........ och då kan man ju lika gärna dra upp en "källa" till === Frans G Bengtssons romanhjälte Röde Orm är ättling till Ivar Vidfamne :wink: Kanske dennes uppgifter dryftas om ytterligare 800 år? :lol:

/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 1 september 2003, 23:58

Rättelse om var Sögubrut kan finnas.

Sögubrot är ett fragment ur Skjoldungasagan... Knytlingasagan utgör en fortsättning på Skjoldungasagan.

/B

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 13 september 2003, 21:47

Här var en kul sajt:
http://www.geocities.com/Heartland/Hills/1150/huk.html

Man undrar var de samlat sina "fakta"?

* Ingen som intresserar sig för Vidfamne? :cry:

/Wilmer T
... här skiner solen...

Skriv svar