Carl Michael Bellman - ett skivtips

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Carl Michael Bellman - ett skivtips

Inlägg av Bumse » 10 maj 2002, 22:36

För Er som uppskattar den kanske bästa svenska skalden och visförfattaren genom tiderna, C.M. Bellman, vill jag rekommendera denna skiva innehållande Bellmantolkningar framförda av Lars Hållbus.

http://w1.858.telia.com/~u85802505/Lars/bellman.html

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 maj 2002, 02:34

Min favoritinspelning av Bellman är och förblir nog ändå Thåströms insjungning av "Märk hur vår skugga" (epistel 81) på Imperiets skiva "Synd" från 1986. Tyvärr är det ju bara en låt ...

Användarvisningsbild
vskalex
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Västerås - Mälarens Pärla!

Inlägg av vskalex » 28 maj 2002, 11:18

Lindir skrev:Min favoritinspelning av Bellman är och förblir nog ändå Thåströms insjungning av "Märk hur vår skugga" (epistel 81) på Imperiets skiva "Synd" från 1986. Tyvärr är det ju bara en låt ...
Den finns även med på hyllningsskivan Stolta Stad där även en glimrande version av just Stolta Stad framförs av Fred Åkerström.

Skivan kom 1990, utgiven av MNW, beställningsnummer MNWCD 197.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 28 maj 2002, 14:08

Thåströms tolkning av Bellmans epistel nummer 81 är en riktig klassiker. Min svenska favoritlåt! Två musikaliska genier, födda i två olika århundraden, har gjort denna låt till ett odödligt mästerverk.

En annan epistel från Bellman, som jag är svag för, är "Fredmans sång No 21" (Så lunka vi så småningom...). - Underbar!

Mvh Andreas Wien

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 31 maj 2002, 08:15

Sven-Bertil Taube har fått oförtjänst lite erkännande för att han i sin ungdom slet Bellman ur de skolade sångarnas grepp som sjöng Bellman KK (kulturellt korrekt) och återförde sångerna till de mer opolerade rötterna. Jag tycker inte att han är den bästa Bellmantolkaren men han öppnade dörrarna för Åkerström m.fl. I mina öron klingar nog Åkerströms tolkningar bäst med en guldstjärna till Thåström för bästa enskilda prestation för sin inspelning av Märk hur vår skugga.

Ett litet sidospår om Bellman är att jag hörde på radio för något år sedan att i någon del av Tyskland berättar man också Bellmanhistorier. Dessa syftade enligt programmet inte till Carl-Michael utan någon släkting till honom som hade varit bosatt i Tyskland.

Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bumse » 31 maj 2002, 08:29

Andreas Wien skrev:En annan epistel från Bellman, som jag är svag för, är "Fredmans sång No 21" (Så lunka vi så småningom...). - Underbar!
Håller med, har den i en tolkning av Göteborgs symfoniorkester. Mycket pampig och bra variant. Det är dock en instrumentiell tolkning så man missar den geniala texen.

Just texterna tycker jag är en av Bellmans starka sidor, visst skriver han mycket om supande och elände. Men en del av hans visor är mer åt det "poetiska" hållet.

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 31 maj 2002, 12:08

Mja, jag vill nog hävda att Fred Åkerströms tolkningar överträffar både Taubes och Vreeswijks. Men smaken är som baken. Hör bara på Åkerströms berömda tolkning av Glimmande nymf (Fredmans epistel 72) som finns på skivan med samma namn.

Två andra bra skivor med Åkerströms Bellman-sånger:

Fred Åkerström - "Guldkorn"
Fred Åkerström - "Sjunger Bellman"

mvh ingmar

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 31 maj 2002, 12:35

Apropå Fred Åkertström och Glimmande nymf, en version jag för övrigt tycker mycket om:

När jag var liten såg jag en "musikvideo" med nämnda framförande, där Fred är så tagen av låten att han i de sista verserna till och med dreglar medan han sjunger, något som aldrig kommer att ramla ur mitt inte helt logiskt fungerande minne. Men det förtar inte Åkerströms briljans.

Som Oskar Hedlund (tror jag det var) sa om Freds röst: "En naturbaryton belagd med kuprinol."

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 juni 2002, 04:05

... och en annan trevlig version av Glimmande nymf (epistel 72) är den med sånggruppen Viba Femba, i arrangemang av Gunnar Misgeld, på deras skiva "Alla talar svenska".

koshet
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 april 2002, 18:41
Ort: Vettet

Inlägg av koshet » 5 juni 2002, 00:28

Det finns en isländsk artist vid namn Bubbi Morthens som spelat in en skiva med "bellmancovers", givetvis på isländska.
Han gör bla Glimrande nymf otroligt bra!
Nämnde Morthens turnerade även med Imperiet under deras sista (eller någon av de sista) turné.

Skriv svar