Christer Samuelsson skrev:Hej Wilmer T.
Jag har inte den tid som åtgår för att svara på allt jag borde.
* Jag hoppas du kan ta dig tid, då - jag kan gott vänta!
- Istället för att omtala de förutfattade meningarna hos de som uppenbarligen är dina meningsmotståndare så vore det intressant att höra dina konkreta indicier som talar för en texttolkning enligt den gängse rådande, med
svear som en folkstam vid sidan av
götar - och ge motkommentar till mina svar. Som sagt, ta den tid du behöver...
- Vad gäller objektivitet i översättning kan vi väl börja med att klargöra huruvida det är en nyansskillnad i att uttrycka
sveoner som en folkstam (därför att
Birka, Uppsala, Sigtuna ligger där det ligger... - eller för vilken anledning man nu vill anse att Ansgar kom till Björkön) - eller om det i Adams latin
kan tolkas som ett överordnat begrepp.
- Vad anser du t ex om den rad jag angivit såsom påfallande för tolkningen av Adams latin till modern svenska? Notera att jag för fram detaljer i mina invändningar, kommentera då gärna dessa detaljer och inte generellt sopa allt under mattan
...därför att de som för fram dessa åsikter bara vill göra intresset för Västergötland gällande istället...
(Eller hur du motiverar din åsikt - det vore intressant att höra konkreta kommentarer iställer för en generell kommentar om översättarnas integritet eller brist på denna - p g a medlemskap i Historieforum Väst?!?)
WilmerT skrev:Postea longis terrarum spatiis regnant Sueones usque ad terram feminarum.
skall det tolkas
Därefter kommer Sveonerna som härskar över stora landområden ända upp till Kvinnolandet.
eller kan möjligen en bättre tolkning vara
Därefter härskar Sveonerna över stora landområden ända fram till Kvinnolandet
- Vilket bidrag till en diskussion ger du annars kring möjligheten att omvärdera den sedan 1600-talet rådande tolkningen att med
sviar/sueoner avses
svear d v s en folkstam boende i Mälardalen/Uppland - när du inte kommenterar det du för fram som motargument till mina ovan givna
invändingar mot den rådande tolkningen?
- Som jag ser det har alla de översättningar du angivit (hittills) som ska tala för att Adam avsett en folkstam
svear med sitt sueones - av mig ovan påvisats som möjliga feltolkningar eller övertolkningar utifrån en förutfattad uppfattning att vi skall identifiera Ansgars Birka med Björkön
Tillägg: Följande inläggsavsnitt har (på begäran) lyfts ut till enskilda svar, se nedan.
* En direkt fråga till dig, Christer:
Anser du att den svenska fornhistorien redan är skriven?
[...]
Tillägg: Följande inläggsavsnitt har (på begäran) lyfts ut till enskilda svar, se nedan.
Christer Samuelsson skrev:Den här uppsatsen du refererar till är skriven av PA Ryderyp. Gissa vilken historisk förening han är medlem av. PA är något av Historieforum västs gossen Ruda.
* Ännu en konkret fråga, Christer:
Anser du detta som sakligt argumenterande?!?
[...]
Christer Samuelsson skrev:Dessutom kan jag berätta för dej att i ett annat diskussionforum än detta, så har både Nyberg och Ingemar Nordgren deklarerat att man stödjer teorin om att:
Birka var Mälaröbjörkö [...]
Christer Samuelsson skrev:Beträffande den svarta jorden vid Köpingsvik [...]
Tillägg: Ovanstående inläggsavsnitt (inom 'Citat') har (på begäran) lyfts ut till enskilda svar, se nedan.
Christer Samuelsson skrev:Jag har inte den tid som åtgår för att svara på allt jag borde.
* Jag hoppas du kan ta dig tid, då - jag kan gott vänta!
Dan Koehl skrev:En fråga dock: Om Birka/Björkö i Mälaren inte var Ansgars Birka, vad var det då? Trolla bort det kan [du] ju inte göra?
* gäsp*
Ska jag lösa det också?
Jag läste nånstans någon referens om en professor som antog att Björkön varit centrum för slavhandel över östersjön, nog så motiverande för att bränna ner både Helgö, Björkö och Sigtuna... Tro't den som vill.
* Birka på Björkön lär väl ofrånkomligen ha varit en centralort för de uppländska folklanden, från att dessa växer sig starka i århundradena efter Vendeltidens expansion. Är det fint nog för att vara tillfredsställande?
/Wilmer T
... här skiner solen...
PS. Min semester lider mot sitt slut, och därmed den tillgänglighet jag hittills haft att ägna mig åt dessa intressanta diskussioner. Tyvärr?
DS:
Wilmer T skrev:Vad? ja jag håller på och avsluttttttttghgfj Nej1
vänta lite..
(Ursäkta min fru drar i tangentbordet)
Jaasvdsvv två miuter bara...fafegg erge Släpp!
This is Wilmer T, for Radio Sueonia. Over and out.