Skillnaden mellan dagens gudstro och t.ex. gudstron på 1600-talet är dock omöjlig att jämföra. Även om vi nu antar att 40% av dagens Sveriges befolkning är kristna så är deras syn på gud - och kristendomen förövrigt - radikalt annorlunda. Idag är synen på gud en personlig fråga, många är kristna utan att ens besökt en kyrka på år och dar, medan det var plikt att vara i kyrkan på 1600-talet.super_palle skrev:djingis: det där med att 99% inte tror på gud är fel, enligt undersökningar som jag läst så är ungefär 40% av befolkningen i sverige ateister medan kanske 20% är kristna och resten tror på någon annan högremakt, fast självklart har du rätt om tro förr och nu.
Det tror jag inte ett dugg på, dagens soldater må rent psykiskt utstå samma press som sina 1600-tals dito, men där slutar likheterna.super_palle skrev:att 1600tals människan skulle vara biffigare än dagens människa tror jag inte heller, en nutida soldat är nog minst lika van vid strapatser och skitgöra som en dåtida, om inte mer.
I dagens krig dör de flesta pga skador under strid, på 1600-talet avled fler soldater av sjukdomar, biverkningar efter skador o.s.v. i många fall utan att ens varit i närheten av något som ens kunde liknas med strid.
Dagens armér är välutrustade med ett logistiskt underhåll som en här på 1600-talet bara kunde drömma om.
En här på 1600-talet var tänkt att i princip vara helt självförsörjande - vilket ledde till att stor del av tiden mellan striderna helt enkelt gick ut på att leta proviant till styrkorna. Jag betvivlar starkt att en modern armé behöver utstå sådana problem.
Vad gäller sjukvård så är det inte ens någon idée att försöka hitta någon likhet då det rör sig om totalt skilda företelser.
Nja, det beror väl på hur man ser det, sjukdomar som åldersdiabetes, fetma o.s.v. var nog väldigt ovanliga sjukdomar på den tiden.Ereyk skrev:Folk åt inte mycket mer nyttigare då än de gör nu.
Svaga och undernärda vette fan, om de nu var så svaga och undernärda torde de väl dukat under vid första bästa missväxt?Ereyk skrev:På vintrarna var det brist på grönsaker och mat, vilket gjorde människorna svaga och undernärda, slog skördarna fel blev det dessutom svält, snarare var många människor svagare då än idag (de var bl.a. kortare och hade en låg medellivslängd på ca 35-40 år).
Att livet var hårt på 1600-talet råder det knappast någon tvekan om, men eftersom vi idag sitter vid datorn och knappar på några tangenter så tyder det ändå på att några överlevde denna "mörka" tid.
Att man hade en kortare livslängd än vi har idag berodde inte bara på maten, en viktig orsak var också att dödligheten (speciellt bland barn) var otroligt hög, vilket givetvis drog ner medellivslängden.
Vad gäller den agrara revolutionen (om nu en utveckling som pågått under hela mänsklighetens historia kan kallas revolution) så råder det delade meningar om denna.Ereyk skrev:Det var först med förbättrad förvaring, större skördar samt järnvägarna under 1800-1900 talen som människorna åt bättre kost. Sjöbjugg var vanligt fram till 1800-talet, då man förstod hur viktigt det var med c-vitaminer.
Vad gäller matvanor och "hårt" arbete kan nog inte den industriella revolutionen påverkat positivt då arbetet bara förflyttades från jorden till golvet.
Spelar det någon roll egentligen, vi kan bara konstatera att synen idag på kristendomen skiljer sig radikalt åt från den på kristendomen på 1600-talet.Ereyk skrev:Precis som tidigare kommenterat, snarare ca 20 % tror på Gud.
Givetvis fanns det andra mer världsliga källor som sprit o.s.v.Ereyk skrev:Visst fann många styrka i sin tro på Gud, men det fanns andra källor som gav dem inre styrka.
Men faktum kvarstår, en 1600-tals människas syn på livet var totalt annorlunda mot för vad det är idag. EOD.
Skilnaden mellan 1800-talet och 1600-talets syn på kristendomen var *lite* annorlunda eftersom samhällena skilde sig i form av att liberalismen slagit igenom och ifrågasättandet av samhället i stort började frodas.Ereyk skrev:Många var dessutom "slentriankristna" eftersom de inte tyckte att statskyrkan gav dem någonting, jämför med frikyrkorörelsen under 1800-talet där de mer "fanatiskt troende" fick plats när de lämnade statskyrkan av oppurturnistiska skäl.
Sådana tankar återfanns inte bland allmogen i sverige på 1600-talet...
Fast nu kan vi bara konstatera att bondeupproren främst inte gällde ifrågasättandet av gud - i många fall var det just synen på religionen som var en utlösande faktor för en hel del av upproren.Eyrek skrev:Bondeuppror förekom i hela Europa under såväl medeltiden som på 1600-talet, exempelvis bondeupproret i Tyskland på 1500-talet. Att dessa misslyckades berodde främst på att de inte hade en fast organisation.
Bakgrunderna till upproren under 1500- och även under 1600-talet hade dock sin grund i det allmäna världsläget där konflikter och ifrågasättande av tidigare rådande dogmer (främst från högre ort) började sippra ner till bondeklassen.
Det är också värt att konstatera att upproren ofta kommer i samband med agrara kriser och/eller väpnade konflikter där härskarna tvingas ta ut extra skatter.
Givetvis inte, men synen på vad som är humanistiskt idag är dock inte per definition samma som den var på 1600-talet.Eyrek skrev:Medmänsklighet och grymhet har gått hand i hand i historien, bara för att begreppet "humanism" uppfanns först på 1600-1700 talen betydde det inte att det inte fanns medmänsklighet tidigare, som i Bibelns "Den barmhärtiga samariten".