Nedskjutna DC3:an kan ha hittats

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Nedskjutna DC3:an kan ha hittats

Inlägg av Martin Tunström » 18 juni 2003, 17:52

Bild
Vraket efter den svenska DC3:a, som sköts ned av Sovjet den 13 juni 1952, kan ha hittats av företaget Marin Mätteknik, som på eget initiativ sökt efter vraket.

Enligt Roger Älmeberg, son till piloten på DC3:an, har vraket bl.a. de typiska "bubblorna" för spaningsutrustning och den svenska nationalbeteckningen med de tre kronorna.

DC 3:an hade åtta mans besättning och sköts ned mellan Fårö och Estland. Några dagar senare, 16 juni, sköts ett svenskt spaningsplan ned när det sökte efter DC 3:an.

Flygplansvraket som har hittats är i mycket gott skick och en rad detaljer tyder på att det handlar om det i 51 år saknade planet.

Amerikansk utrustning
Under decennier har hävdats att Försvarets radioanstalt, FRA, fick låna avancerad utrustning för signalspaning av USA i utbyte mot att USA fick del av spaningsresultaten. Det kände Sovjet till via spionen Stig Wennerström och det var därför planet sköts ned.

Det huvudsakliga målet för FRA:s verksamhet med "sjätte transportgruppen" (kodnamn) var att ta reda på exakt var Sovjet hade sina radarspaningsstationer. Den kunskapen är viktig främst för dem som anfaller Sovjet. Att slå ut radar och luftförsvar är första steget i ett anfall.
Källa om mer information: Nedskjutna DC3:an kan ha hittats - svt

/Anno

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 18 juni 2003, 18:20

Den har hittats, det råder ingen tvekan om att det är rätt flygplan man hittat.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 18 juni 2003, 19:20

Liten kul grej hände idag. Jag jobbar på byggen och idag var vi på ett tak intill "Falköpings airport". Jag hör ett plan som går in för landning och spanar ut i det blå och vad kommer inflygande om inte en DC 3a. Fem minuter senare säger dom på radionyheterna att man återfunnit den svenska DC 3an. Snacka om "coinsident".
Magnus

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 18 juni 2003, 20:50

En mycket intressant upptäckt. Det verkar ju vara rätt.

...och Carl Douglas är ju inte vem som helst heller. God för 1.4 miljarder kronor. Det är väl Douglas familjen som äger securitas har jag för mig. Som info då bara...

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 00:54

:? Är det det planet som det skrevs om häromdagen?
Det som de ev. ska bärga och som man ev. också förväntade sig att finna kvarlevor i?

Jag läste nåt om det men minns inte vilken slags beteckning planet hade, bara att det var sedan kriget.
Jag tänkte mest på de anhöriga som möjligen får upp kvarlevorna av sina familjemedlemmar. Det måste kännas bra för dem.
Jag har bekanta som tvingats acceptera att en son/bror är kvar nere i Estonia och de har det svårt.
Jag hoppas de verkligen bärgar planet.

:)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 juni 2003, 00:58

Jo Perenna, det är detta flygplanet som man har hört så mycket om i media och att man har tankar på att bärga det. Frågan är om kropparna efter piloterna finns kvar, fiskarna lär ha kalasat på dem. (Benen kan finnas kvar) :roll:

/Anno

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 juni 2003, 01:04

Jag anser att man borde bärga planet, främst för att få slut på alla spekulationer om vad som hände besättningen. Till skillnad från Estonia där man - med största sannolikhet - kan förmoda att de saknade omkom råder det viss tvekan om vad som egentligen hände med besättningen efter det att det sovjetiska MIG planet antingen skjutit eller tvingat ner planet.
Läste en artikel i VLT (tyvärr verkar den inte finnas på nätet) om en av deltagarna i sökandet som själv förlorade sin pappa i samband med försvinnandet, så verkar det råda viss tvekan om vad som egentligen hände besättningen.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 01:06

Hmmm, hur menar ni då?
Skulle de ha tagits till fånga eller avrättats på plats, men påståtts ha omkommit i kraschen menar ni?
*vetgirig*

:)

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 01:08

Matte skrev:En mycket intressant upptäckt. Det verkar ju vara rätt.

...och Carl Douglas är ju inte vem som helst heller. God för 1.4 miljarder kronor. Det är väl Douglas familjen som äger securitas har jag för mig. Som info då bara...

:? Vem är han och vad har han med planet att göra?? *nyfiken*

:)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 juni 2003, 01:15

Perenna skrev:Hmmm, hur menar ni då?
Skulle de ha tagits till fånga eller avrättats på plats, men påståtts ha omkommit i kraschen menar ni?
*vetgirig*

:)
Tja en av teserna runt nedskjutnigen gör gällande att man tvingade ner planet och - givetvis - under vapenhot tvingade ombord besättningen på ett sovjetiskt fartyg för vidare destination Moskva. Vad som sedan hände dom kan man väl bara spekulera i.

För att ytterligare spä på intrigerna runt försvinnandet av DC 3:an så har dess öde alltid varit lite av en het potatis för svenskt vidkommande. Flygplanet sysselsatte sig med radioavlyssning på internationellt vatten och dels därför att delar av informationen man fick vidarebefodrades till USA.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 01:33

Oj, ja då förstår jag mer... :o

De utgjorde i så fall ett hot mot Sovjet och måste undanröjas.
Usch, jag hoppas verkligen att de hittar kroppar därnere - det måste kännas mycket bättre för de anhöriga.
Tänk så oroliga de ska ha varit över att deras män/bröder/fäder kanske suttit i nåt ryskt fångläger och blivit illa behandlade. Stackarna...

:(

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 juni 2003, 01:39

De utgjorde i så fall ett hot mot Sovjet och måste undanröjas.
Om jag inte minns fel så befann sig planet inte i sovjetiskst luftrum, utan i internationelet eller i svenskt flygrum.(i närheten av Gotland) Så enligt mig så var Sovjets handlande kriminelt.

/Anno

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 01:49

Tja, det vore ju inte olikt dem tycker jag.
:)
Det har ju varit många incidenter tycker jag mig minnas, då ryssarna endera varit inne på vårt vatten, skjutit mot svensk militär eller haft annat för sig som varit direkt olämpligt.

Det som retar mig dock är att de alltid kommer undan med det.

:?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 juni 2003, 01:51

Anno skrev:Om jag inte minns fel så befann sig planet inte i sovjetiskst luftrum, utan i internationelet eller i svenskt flygrum.(i närheten av Gotland) Så enligt mig så var Sovjets handlande kriminelt.
Flygplanet befann sig på internationellt område (dock svenskt fiskevatten) när det försvann, men som sagt sysselsatte sig det svenska planet med - för den svenska regeringen - saker man inte öppet erkände vilket försvårade kritiken mot Sovjet.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 5 maj 2003, 23:24
Ort: Vackra Norrlandskusten

Inlägg av Perenna » 21 juni 2003, 01:56

Så Sovjet misstänkte alltså vad de höll på med eller var det för att de visste det som de agerade menar du?

:?

Skriv svar