Leif Eriksson

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Leif Eriksson

Inlägg av tobbe » 2 maj 2002, 17:05

Nån som vet nån bra faktasida om denna upptäcktsresande? Skulle gärna vara tacksam om nån hittade en bild på honom för jag ska nämligen göra ett skolarbete om han.

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

tobbe

Inlägg av Ruben » 2 maj 2002, 17:58

Av naturliga skäl finns det ingen samtida bild på honom. Jag kan inte heller minnas att jag stött på någon efterhandskonstruktion i den litteratur jag läst.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 2 maj 2002, 19:31

Jag menar inte porträtt utan såna målningar som har gjorts efter hans tid.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Leiv Erikson

Inlägg av frodeh » 9 maj 2002, 21:53

http://www.habberstad.no/images/main/C_Krogh0.jpg

Han var forøvrig ikke den som oppdaget Vinland per se, men den første som gjorde landnåm der.

Frode

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 maj 2002, 22:58

Var han svensk? namnet låter svenskt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Leiv Erikson

Inlägg av Martin Tunström » 9 maj 2002, 22:58

frodeh skrev:http://www.habberstad.no/images/main/C_Krogh0.jpg

Han var forøvrig ikke den som oppdaget Vinland per se, men den første som gjorde landnåm der.

Frode
säger alla danskar!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Leiv Erikson

Inlägg av Lindir » 9 maj 2002, 23:20

Anno skrev:säger alla danskar!
... eller var det nordmenn ...? :wink:

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 10 maj 2002, 00:39

Ville bara säga att Leif Eriksson var norrman, däremot var han som satt och kikade (vad heter nu det) i en korg svensk, alltså den första icke indianen som såg Amerika. Kommer dock inte ihåg hans namn...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 maj 2002, 01:48

Never spirit, du borde skaffa dig en skåne flagga, som alla andra skåne patrioter!

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 11 maj 2002, 17:12

Islänningarna kallar honom Leifur Eiriksson. Är det månne samma person?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 11 maj 2002, 19:05

Anno skrev:Never spirit, du borde skaffa dig en skåne flagga, som alla andra skåne patrioter!
Sorry, håller fast vid den här avataren :monkee:
Kvaen-Jukk skrev:Islänningarna kallar honom Leifur Eiriksson. Är det månne samma person?
Låter likt men kan du förklara lite närmare vem honom är och i vilket sammanhang du hört talas om honom.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 11 maj 2002, 20:28

Kvaen-Jukk skrev:Islänningarna kallar honom Leifur Eiriksson. Är det månne samma person?
ja, det är riktigt.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Leif Eriksson

Inlägg av frodeh » 15 maj 2002, 19:26

Never Spirit skrev:Ville bara säga att Leif Eriksson var norrman, däremot var han som satt och kikade (vad heter nu det) i en korg svensk, alltså den första icke indianen som såg Amerika. Kommer dock inte ihåg hans namn...
-son er ikke bare svensk etternavnsending, det var også den vanlige norske inntil en eller annen dansk konge#### lagde koloni av hele vårt fagre land ca 1500..

Eirik Raude, Leif Eiriksons far var nordmann, men Leif selv var født og oppvokst på Island - sin vel lå under norsk kongedømme på denne tiden. Eirik Raude var i samme situasjon som mange andre nordmenn på denne tiden, nemlig at han hadde slått seg til på Island på grunn av problemer med myndighetspersoner i Norge.

Mannen som etter sagaen først så Vinland, var Bjarnulf Herjolfsson, ikke svensk så vidt jeg vet, men så er heller ikke nasjonaliteten fryktelig viktig.

Se http://www.rosseland.com/calender.htm - - langt ned på siden.

At

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Re: Leif Eriksson

Inlägg av Never Spirit » 18 maj 2002, 00:17

frodeh skrev:
Never Spirit skrev:Ville bara säga att Leif Eriksson var norrman, däremot var han som satt och kikade (vad heter nu det) i en korg svensk, alltså den första icke indianen som såg Amerika. Kommer dock inte ihåg hans namn...
-son er ikke bare svensk etternavnsending, det var også den vanlige norske inntil en eller annen dansk konge#### lagde koloni av hele vårt fagre land ca 1500..

Eirik Raude, Leif Eiriksons far var nordmann, men Leif selv var født og oppvokst på Island - sin vel lå under norsk kongedømme på denne tiden. Eirik Raude var i samme situasjon som mange andre nordmenn på denne tiden, nemlig at han hadde slått seg til på Island på grunn av problemer med myndighetspersoner i Norge.

Mannen som etter sagaen først så Vinland, var Bjarnulf Herjolfsson, ikke svensk så vidt jeg vet, men så er heller ikke nasjonaliteten fryktelig viktig.

Se http://www.rosseland.com/calender.htm - - langt ned på siden.

At
Jag vet inte om jag fattade dej rätt, men jag har aldrig sagt att -son var ett svenskt påfund??

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Leif Eriksson

Inlägg av frodeh » 18 maj 2002, 21:31

Never Spirit skrev: Jag vet inte om jag fattade dej rätt, men jag har aldrig sagt att -son var ett svenskt påfund??
Nei, det gjorde du ikke. Jeg ber om unnskyldning for at jeg siterte så håpløst. Jeg ville nevne det på grunn av at det var en tidligere i tråden som sa at navnet låt svensk. Det kunne forresten være interessant å høre om noen her har kunnskap om norrøn språkutvikling fra gammel tid.

Skriv svar