Skyddsrum på Öland?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Skyddsrum på Öland?

Inlägg av Sarvi » 2 maj 2002, 10:05

Var på Öland i helgen, och gick en sväng i en lund på södra Öland som heter Albrunna lund. I området fanns ett 15-tal gjutna värn (ej skyttevärn) eller skyddsrum, såg ut som väl tilltagna jordkällare ungefär. Jag skulle gissa att de är från andra världskriget eller åren däromkring. Min fråga är om någon känner till stället och vad skyddsrummen skulle användas till? Såvitt jag kunde se fanns det inga specialla anledningar att bygga skyddsrum just där, i en liten skog mellan alvaret och havet. Fanns det någon industri i närheten, eller någon viktig anläggning?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 6 maj 2002, 20:42

Jag har rensat bort ett antal inlägg som inte tillförde något av värde till diskussionen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 6 maj 2002, 20:51

Var det inte ganska många inlägg?
Och inget hade något med saken att göra och ni anklagar mej för att skriva meningslösa inlägg, jaja............

Ja, jag är medveten om att detta är meningslöst inte för att jag är här ofta men jag kikar efter intressanta saker och jag hade för mej att detta ämnet innehål hyfsat många inlägg. :monkee:

*långt och meningslöst*

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Skyddsrum på Öland?

Inlägg av JohnT » 6 maj 2002, 22:26

De allra flesta befästningar från andra världskriget bestod av skyddsrum och "vanliga" grävda värn som man skottade igen när beredskapen tog slut.

Eftersom det verkar vara ganska så många skyddsrum i ett litet område
så kan det varit artillerister som hade både skyddsrum och amm-durkar (eller vad det heter på arméspråk).

gillar man betong så kolla in http://www.bunker.nu


Ha det
/John T.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

-

Inlägg av Sarvi » 7 maj 2002, 12:36

Tack så mycket John. Det låter sannolikt. Synd att jag inte hann läsa alla bortredigerade inlägg bara. Fast det kanske inte var någon större förlust...

Leif H
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 mars 2002, 13:04
Ort: Leif Högberg
Kontakt:

Skyddsrum på Öland

Inlägg av Leif H » 13 maj 2002, 00:28

De skyddsrum du berättar om har navänts av fältförbanden som bl a skyddade de artilleriplatser som fanns vid gamal Alunbruket, strax söder om cementfabriken. Det byggdes endast litet antal fasta värn på Öland och försvaret skulle främst utkämpas med fältförband. Något längre söderut finns också iordningsställda pjäsplatser för det rörliga artilleriet.
Som kuriosa kan jag nämna att skylt vid Albrunna reservatet betraktar skyddsrummer som fårskötarbostäder.
Leif H

Skriv svar