Författare som tex. Andy McNab...
Författare som tex. Andy McNab...
TJA!!
Jag undrar om ni känner till några författare som skrivit om sina upplevelser i morderna krig. Författare ung. som Andy McNab och Chris Ryan, har läst deras böcker om Bravo Två Noll styrkan och gillar dem, men finns det inga som varit tex. i Delta Force som skrivir böcker om deras upplevelser under nåt krig??
Jag undrar om ni känner till några författare som skrivit om sina upplevelser i morderna krig. Författare ung. som Andy McNab och Chris Ryan, har läst deras böcker om Bravo Två Noll styrkan och gillar dem, men finns det inga som varit tex. i Delta Force som skrivir böcker om deras upplevelser under nåt krig??
Jag vet inte om du räknar andra världskriget som ett modernt krig. Om du gör det har Guy Sajer skrivit om sina minnen från den tyska armén i boken "The forgotten soldier". Vietnamkriget skildras bra genom Harold Moores ögon i "We were soldiers once..and young. Detsamma gäller för Robert Masons "Chickenhawk". Det finns en uppsjö men självbiografier. En del bra men många är rätt torftiga. Jag har fortfarande inte läst någon bok av någon gammal Delta.
- subskipper
- Medlem
Ett annat tips är svensken vars namn undflyr mig för tillfället, som skrivit om sin tid i Amerikanska Rangerförbandet. Hittar tyvärr inte boken just nu, men jag tror den heter "Fågelbröstet" och man får bl.a. följa författaren under invasionen av Granada. Mycket läsvärt med en svensk huvudperson.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- subskipper
- Medlem
Re: Författare som tex. Andy McNab...
Böcker liknande de du angett är:Jonteman skrev:TJA!!
Killing Zone - Harry McCallion
Close Quarter Battle - Mike Curtis (rekommenderar denna starkt)
All Necessary Measures - Cameron Spence
Sabre Squadron - Cameron Spence
Victor Two - Peter Crossland
Soldier "I" SAS - Michael Kennedy (Kennedy är inte soldaten det handlar om, utan den bygger på intervjuer med soldaten, som förmodligen är en av de mest omtalade SAS-soldaterna förutom McNab och Ryan)
The Soldier's Story - Jack Ramsay (Bygger också på intervjuer med soldater, dock mycket bra skildringar, bl a från iranska ambassaden 1980)
Vad gäller Delta Force så har jag bara läst faktaböcker, ingen som skildrar enskild soldat. Möjligt att Beckwith har skrivit någon bok. Han är väl f.ö. den enda Delta-medlemmen som egentligen har varit med om tillräckligt mycket så att det skulle räcka till en bok
Trevligt, trevligt... ska kolla upp om biblan har någon av ovanstående personer i lagretMad Mac skrev:Böcker liknande de du angett är:Jonteman skrev:TJA!!
Killing Zone - Harry McCallion
Close Quarter Battle - Mike Curtis (rekommenderar denna starkt)
All Necessary Measures - Cameron Spence
Sabre Squadron - Cameron Spence
Victor Two - Peter Crossland
Soldier "I" SAS - Michael Kennedy (Kennedy är inte soldaten det handlar om, utan den bygger på intervjuer med soldaten, som förmodligen är en av de mest omtalade SAS-soldaterna förutom McNab och Ryan)
The Soldier's Story - Jack Ramsay (Bygger också på intervjuer med soldater, dock mycket bra skildringar, bl a från iranska ambassaden 1980)
Vad gäller Delta Force så har jag bara läst faktaböcker, ingen som skildrar enskild soldat. Möjligt att Beckwith har skrivit någon bok. Han är väl f.ö. den enda Delta-medlemmen som egentligen har varit med om tillräckligt mycket så att det skulle räcka till en bok
Måste tyvärr säga att jag inte tippar på det. Dock kan det skett förändringar i utbudet sedan jag letade efter dem på biblioteken, vilket var flertalet år sedan. Jag blev tvungen att köpa de flesta, då de inte ens finns översatta till svenska, än mindre inköpta till våra bibliotek.Jonteman skrev:Trevligt, trevligt... ska kolla upp om biblan har någon av ovanstående personer i lagret
Kan även tipsa om Twilight Warriors som är skriven av en journalist vid namn Martin C. Arostegui. Den tar även upp lite om vad specialstyrkor ägnade sig åt under WW2, men drar också igenom de flesta konflikter fram till Gulfkriget.
Vad gäller böcker om Delta Force så finns det följande:
Delta Force av Charlie Beckwith, grundaren av Delta Force.
Inside Delta Force, nyutgiven bok av Eric L. Haney. Beskriver en del "hemliga" operationer SFOD varit inblandade i och även Operation Eagle Claw. (Rekommenderas skarpt.)
Blackhawk Down av Mark Bowden. Ger betydligt bättre bild av TF Rangers operation i Mogadishu än filmen. En hel del intervjuer med Delta.
Kan även rekommendera följande:
Rouge Warrior av Richard Marcinko. Grundaren av SEAL team 6, amerikanska flottans motsvarighet till Delta.
SOG av John L. Plaster. Berättelser om CIAs hemliga specialförband under Vietnamkriget, många av dessa var med i ursprungliga Delta.
Som någon skrev innan CQB av Mike Curtis, om SAS.
Böckerna går att beställa från http://www.bol.com brukar ha snabba leveranser och humana priser. Biblioteket har sällan denna typ av litteratur.
Delta Force av Charlie Beckwith, grundaren av Delta Force.
Inside Delta Force, nyutgiven bok av Eric L. Haney. Beskriver en del "hemliga" operationer SFOD varit inblandade i och även Operation Eagle Claw. (Rekommenderas skarpt.)
Blackhawk Down av Mark Bowden. Ger betydligt bättre bild av TF Rangers operation i Mogadishu än filmen. En hel del intervjuer med Delta.
Kan även rekommendera följande:
Rouge Warrior av Richard Marcinko. Grundaren av SEAL team 6, amerikanska flottans motsvarighet till Delta.
SOG av John L. Plaster. Berättelser om CIAs hemliga specialförband under Vietnamkriget, många av dessa var med i ursprungliga Delta.
Som någon skrev innan CQB av Mike Curtis, om SAS.
Böckerna går att beställa från http://www.bol.com brukar ha snabba leveranser och humana priser. Biblioteket har sällan denna typ av litteratur.
- CJBackfire
- Medlem
Re:
CJBackfire skrev:SAS- kommer inte ihåg författare men handlar om SAS historia.
Det är väll Ken Connor och boken heter Elitstyrka SAS ISBN 91-89442-89-x