Amerikanska inbördeskriget - sydstatsflaggan

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Mr Pink
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 maj 2003, 12:00
Ort: Järfälla

Amerikanska inbördeskriget - sydstatsflaggan

Inlägg av Mr Pink » 14 maj 2003, 12:06

Håller på med ett arbete om amerikanska inbördeskriget med tyngdpunkt på Sydstaterna.

Det har slagit mig att sydstatsflaggan ofta används idag, men då som en symbol för frihet. Personligen tycker jag att det är aningen paradoxalt eftersom Sydstaterna förespråkade raka motsatsen till frihet - slaveriet. Någon som kan förklara var friheten kommer in i bilden?

Om ni har fakta/information om kriget är det självklart välkommet.

Användarvisningsbild
janne
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 april 2003, 13:43
Ort: Göteborg

Inlägg av janne » 14 maj 2003, 14:28

hmm, du menar troligen inte den officiella flaggan, utan battlle flag. I södern så sågs inbördeskriget ibland som ett andra frihetskrig, fast mot jänkarna istället för britterna, flaggan används nog inte så mkt för att representera frihet idag, utan mer som en rebellisk yttring. Om den används i frihetssyfte så är det nog för att markera mot nordstaternas inflytande och inte som hyllning åt slaveriet, vidare så ser folk i södern flaggan som en del av deras kulturarv.

här finns lite fakta om sydstaternas flaggor: http://www.usflag.org/confederate.stars.and.bars.html

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 14 maj 2003, 14:34

För övrigt är frihet ett av de mer mångfacetterade orden. "Frihet att få utöva vårt traditionella slaverisystem utan att några besserwissrar i Washington tvingar på oss sin förtryckande version av mänskliga rättigheter för alla" kan ju förvisso också uppfattas som någon form av frihet ...

Mr Pink
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 maj 2003, 12:00
Ort: Järfälla

Inlägg av Mr Pink » 15 maj 2003, 19:58

Får tacka så mycket för era svar! Är säker på att jag kommer ha nytta av dem.

Fortsätt gärna pracka på mig tankar, åsikter, fakta och info om kriget!

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 april 2003, 20:32
Ort: Gislaved (Partille)

Inlägg av Ringo » 21 maj 2003, 15:49

Finns ett flertal sydstater som fortfarande har kvar "sydstatsflaggan" i deras delstatsflaggor... har för mej nån delstat röstade om det för nått år sen dessutom, att ta bort sydstatsflaggan ut delstatsflaggan dvs. De ansåg att den stod för rasism.. men förslaget gick inte igenom om jag minns rätt

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 21 maj 2003, 16:43

Jag tror du pratar om Georgia som bytte flagga den 1 januari 2001 (de bytte faktiskt flagga igen den 8 maj i år till en uppdaterad version, bl.a. är den blå färgen ljusare) från en sydstatsliknande flagga till denna, som dock fortfarande har den gamla flaggan nertill på det gula bandet:
Bild
Den nyaste versionen med ljusare blå färg

/Johan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 22 maj 2003, 11:48

Va! 8O Det var som fasen, om ni ursäktar. Men jag har bott i Georgia för ca 14 år sedan och det snacket gick redan då. Trodde aldrig att de skulle byta ut "Stars & Bars". Jag blir lite förvånad minst sagt, det är som om ....man skulle tvinga skåningarna att byta flagga. :wink:
Fast egentligen är jag en Yankee så jag skiter väl i det.

Men men där ser man. Så går det när man låter rasisterna ta över ens flagga.

Sonderling

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 24 maj 2003, 16:42

Flaggan som åsyftas borde väl snarare vara Mississippis.
Bild

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 maj 2003, 17:32

wreezig, hur menar du? Vem är det som snarare åsyftar på Mississippis flagga?

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 maj 2003, 18:03

Beslöt inte MIssissippiborna att behålla sydstadskorset i flaggan i en folkomröstning häromåret?

/Forsberg

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 24 maj 2003, 18:06

Johan Elisson
wreezig, hur menar du? Vem är det som snarare åsyftar på Mississippis flagga?
Jag syftar på Ringos inlägg om omröstningen ang sydstatsflaggans vara eller icke vara.
Mississippi är den första stat som haft en folkomröstning i ämnet och det skapade en ganska stor debatt om flaggans symbolvärde ang rasism och detta stämmer ganska väl med det Ringo säger.

Georgia har faktiskt inte den flaggan du visade utan dom har tagit bort sydstatsflaggan så nu ser den ut såhär.
Bild
Dom ska också ha en folkomröstning om vilken flagga dom ska ha men det är inte förrän nästa år.

Så för tillfället är Mississippi den enda delstat i USA som har sydstatssymbolen i sin flagga och Georgia kanske också får det i mars nästa år.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 maj 2003, 18:10

Ah, så ligger det till. Appropå Georgias flagga så var det faktiskt inte mitt fel att det blev fel. :) http://www.fotw.net hade gjort felet. :D

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 24 maj 2003, 18:26

Johan Elisson
Ah, så ligger det till. Appropå Georgias flagga så var det faktiskt inte mitt fel att det blev fel. http://www.fotw.net hade gjort felet.
Vad härligt det är att ha rätt... :D

Faktum är att detta är jäkligt mysko , jag tog också min flagga från fotw men jag kom dit med en länk från http://www.crwflags.com.
Tydligen är det en updaterad version av sidan man kommer till om man går via den länken och jag förstår inte hur det kommer sig.
Ett riktigt mysterium , du är härmed ursäktad för ditt felsteg. :D

Faktum är att jag minns att vi hade samma disskussion på det gamla forumet så det var därför jag visste att det var Mississippi.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 maj 2003, 19:12

Ja, huvudsidan http://www.fotw.net krånglar ibland och uppenbarligen har de gjort något fel vid namngivningen av "flaggfilerna" då den gamla flaggan fanns där den nya skulle vara och där den gamla skulle vara var det ingen bild alls. Kollade upp på en av deras spegelsidor och där stämde det. :)

/Johan

Rebel
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 januari 2005, 22:32
Ort: Dalarna

Inlägg av Rebel » 19 januari 2005, 23:23

Vill bara påpeka att den flagga som refereras till och som är populär i diverse obskyra organisationer inte är "the Battle Flag". Det är, i nio fall av tio, den rektangulära "Navy Jack". Alltså den Confedererade flottans flagga. "The Battle Flag" är mindre och kvadratisk. Den fanns dessutom i ett antal olika utföranden med varierande antal stjärnor.

Skriv svar