Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia, tillhörande Marcus Wendels Skalman.nu & Recensioner på Skalman.nu
Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gestilren kommer från det polska ordet Gestilreen, vilket betyder "Tjock och kompakt".

Djinghis Khan skrev:Gestilren kommer från det polska ordet Gestilreen, vilket betyder "Tjock och kompakt". Anledningen att platsen kom att kallas så beror på en borg med samma namn anlagd 1134 (på platsen för en äldre vikingagård) av Magnus Nilsson - tronpretendant och make till Rikissa. Rikissa var dotter till Polens kung Boleslaw III.

Dan Koehl skrev:Och varför bygger man en borg så nära Lenaborg?
(för att Lena borg brändes ner 1208 svarar jag mig själv. -OK, men varför bygger man inte upp borgen på nytt på samma ställe svarar jag mig då envist! - Sedär, man kan tom munhuggas med sig själv på det här förträffliga forumet...)

Dan Koehl skrev:Ju mer man funderar dess mer skumt blir det.
Frågan är om detta ortnamn är nämnt någon annan stans än i Skänningeanalerna. Tänk om munken skrivit fel eller darrat på handen?
Vad kan Gestilren möjligen ha för närliggande ord på latin?
Gestil låter nästan som Kastilj tex...
Tänk om det inte finns och aldrig har funnits nåt Gestilren?
Jag hoppas innerligt någon nu påpekar andra källor som nämner orten.

barzam skrev:Gestilren
Svårlokaliserad ort där kung Erik Knutsson med sina anhängare 17 juli 1210 besegrade sin landsflyktige rival kung Sverker d.y. (Karlsson). Uppgörelsen, i vilken Sverker stupade, var ett led i maktkampen mellan de erikska och sverkerska ätterna.
2003-05-12 Källa Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=181880
Anser ni den också svårlokaliserad?

Dan Koehl skrev:Vad jag menade med inlägg kring spekulationer kring namnet var ungefär, att om jag skrev att det var slagsmål nere på krogen igår, och femhundra år efter detta söker man efter en ort som heter krogen så skulle jag finna det lustigt. Kanske är det alltså inte ett ortnamn? Vad kan Gestilren eller Gestylren möjligen betyda?. (Om man avfärdar teorier om polska för fet och trög))

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster