pansarbil
-
- Medlem
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28
pansarbil
Någon som har spännande information att berätta om denna pansarbils typ?
http://hem.fyristorg.com/snowcat/Avkpm42.htm
http://hem.fyristorg.com/snowcat/Avkpm42.htm
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Dessa pansarbilar ska ha funnits i tjänst i Lettland (13 st) och Litauen (också 13 st) så sent som 2001. I alla fall enligt denna sida. De är listade som "Pskbil" m/42 och jag har slutit mig till att det inte kan röra sig om annat än Pansarbil m/42. Stämmer det? Eller vad är "Pskbil" m/42?
/Johan
/Johan
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Vilket sammanträffande var just i dag på armémuseum och strax utanför porten har dom just en sådan pansarbil. Mer känd som KP-bil efter karosseri pansar, de byggdes både av Volvo och Scania-Vabis och fick sitt eldop i Kongo på sextiotalet. Även andra länders FN-trupper använde sig av KP-bilar i Kongo. De svenska skeppades sedan till Cypern och gjorde tjänst hos den svenska FN-styrkan där. Enligt skylten på KP-n vid armémuseum så finns fortfarande KP-bilar i tjänst hos armén. I moderniserat skick skall de tydligen ingå i lokalförsvarsbataljoner.
Det fanns nog en tanke en gång att KP-bilen skulle användas, men så är icke fallet längre...tyskaorden skrev:Vilket sammanträffande var just i dag på armémuseum och strax utanför porten har dom just en sådan pansarbil. Mer känd som KP-bil efter karosseri pansar, de byggdes både av Volvo och Scania-Vabis och fick sitt eldop i Kongo på sextiotalet. Även andra länders FN-trupper använde sig av KP-bilar i Kongo. De svenska skeppades sedan till Cypern och gjorde tjänst hos den svenska FN-styrkan där. Enligt skylten på KP-n vid armémuseum så finns fortfarande KP-bilar i tjänst hos armén. I moderniserat skick skall de tydligen ingå i lokalförsvarsbataljoner.
Re: pansarbil
Intressant eller inte men dom där jäkla asen slog av tummarna om du höll runt ratten när du körde på någon sten.liljekonvalj skrev:Någon som har spännande information att berätta om denna pansarbils typ?
http://hem.fyristorg.com/snowcat/Avkpm42.htm
Tungkörda.
Jag tror det stog någon på T1 med i Linköping -82.
På gotland Fanns dom i armen ända in på sent 70-tal början på 80-talet.
P18.
Riktig bulthjulsvagn.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7643
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Misstänkte nästan att så var fallet. Man har tydligen missat att uppdatera skylten.MD650 skrev:Det fanns nog en tanke en gång att KP-bilen skulle användas, men så är icke fallet längre...tyskaorden skrev:Vilket sammanträffande var just i dag på armémuseum och strax utanför porten har dom just en sådan pansarbil. Mer känd som KP-bil efter karosseri pansar, de byggdes både av Volvo och Scania-Vabis och fick sitt eldop i Kongo på sextiotalet. Även andra länders FN-trupper använde sig av KP-bilar i Kongo. De svenska skeppades sedan till Cypern och gjorde tjänst hos den svenska FN-styrkan där. Enligt skylten på KP-n vid armémuseum så finns fortfarande KP-bilar i tjänst hos armén. I moderniserat skick skall de tydligen ingå i lokalförsvarsbataljoner.
262 Kp-bil m/42 byggdes från 1942 och användes främst inom 8., 9., och 10. Pansarbigaderna som pansarskyttefordon för pansarinfanteribataljonen. Från början var de obeväpnade, men efter 1946 beväpnades de med dubbla vattenkylda 8mm Ksp m/36.
Man bultade på pansarplåt på vanliga lastbilschassis, vanligtvis av Terrängbil m/42 4x4 av Volvo, som antagligen också licensbyggdes av Scania för arméns räkning. De var tunga och pansaret överlastade i viss mån chassit och fjädringen vilket gav högt slitage och en tämligen obekväm resa över ojämn terräng.
Som sagts innan användes de i Kongo och på Cypern och särskilt i Kongo ska de ha varit oerhört populära.
Man bultade på pansarplåt på vanliga lastbilschassis, vanligtvis av Terrängbil m/42 4x4 av Volvo, som antagligen också licensbyggdes av Scania för arméns räkning. De var tunga och pansaret överlastade i viss mån chassit och fjädringen vilket gav högt slitage och en tämligen obekväm resa över ojämn terräng.
Som sagts innan användes de i Kongo och på Cypern och särskilt i Kongo ska de ha varit oerhört populära.