Kanonen i stridsvagnar, rengöra?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Kanonen i stridsvagnar, rengöra?

Inlägg av Ressel » 29 mars 2003, 21:50

Vet inte säkert om denna tråden passar in under 2vk men skit samma! I värsta fall kan någon moderator flytta den till ett mer passande forum.

Måste man rengöra mekanismen i kanonen till stridsvagnar på samma sätt som man gör med handeld vapen?

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 29 mars 2003, 21:55

med en toaborste eller? :P

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kanonen i stridsvagnar, rengöra?

Inlägg av MD650 » 30 mars 2003, 10:06

Ilúvatar skrev:Vet inte säkert om denna tråden passar in under 2vk men skit samma! I värsta fall kan någon moderator flytta den till ett mer passande forum.

Måste man rengöra mekanismen i kanonen till stridsvagnar på samma sätt som man gör med handeld vapen?
Ja ..och då främst för att man inte ska få gravrost

:)

kurland
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 juni 2002, 16:28
Ort: Eskilstuna

Inlägg av kurland » 31 mars 2003, 10:07

När jag låg i det militära var jag laddare på en pansarbandvagn så jag hadde ansvaret att vårda kanonen på 9 cm.
Det var mycket vård effter skjutning och noga var det.
Fanns det ingen tid att rengöra tex tuff övning så fettade man in kanon och bakstycke offtare än normalt så inte krutavlagringar fastnade.
Fettet var bra mot fukt så det inte rostade.

anfanglir
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2003, 14:59
Ort: Khazd-dûm

Inlägg av anfanglir » 31 mars 2003, 20:24

JAA man behöver vårda mekanismen i kanonen och inte bara mekanismen hela skiten skall ju göras ren....
Jag säger bara en sak du skulle inte vilja se vårdshemat till 122ans kanon... :) det är en hel del att rengöra 8)

Wildthing
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 januari 2003, 18:08

Inlägg av Wildthing » 1 april 2003, 17:17

Jajamensan! I stort sett precis som för handeldvapen men allt är mycket större.

Jag har tillbringat mycket tid med att jucka eldrör på Centurion, inte så värst skoj. Inne på regementet hade vi en maskin men annars var det för hand.

En burk vapenfett och sen jucka med borsten fram och tebax. Efter det ett antal drag med trasor för att torka rent.

Och som anfanglir skriver, det finns MÅNGA vårdpunkter på en stridsvagn...

anfanglir
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2003, 14:59
Ort: Khazd-dûm

Inlägg av anfanglir » 3 april 2003, 13:36

Som tur väl är så har man en laddare som kan skjöta om monstret eftersom det är hanns huvud uppgift :D :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 3 april 2003, 13:43

anfanglir skrev:Som tur väl är så har man en laddare som kan skjöta om monstret eftersom det är hanns huvud uppgift :D :D
Det finns ju fler än laddaren i besättningen....

:)

anfanglir
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2003, 14:59
Ort: Khazd-dûm

Inlägg av anfanglir » 3 april 2003, 13:52

Jo jag vet jag var vagns chef och fick bittert erfara att även om det är laddarens uppgift att sköta vapnen så är det allas uppgift att hjälpa till med vården.
Inte riktigt vad man fick höra på mönstringen. Där de berättade att man "bara" skulle bestämma över besättningen och luta sig tillbaka medans de gjorde grov jobbet men så är ju inte riktigt fallet som tur väl är.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 3 april 2003, 16:53

He he, jag va PV-skytt med en 9 cm kanon. Och visst, jag och laddaren hade ansvar för bössan. Medans våra stackars förare fick ta hand om resten av bilen. Jag kan lugnt säga att dom två gossarna fick slita mycket mer än mig och kamrat laddare. Ni vet, sätta på snö kedjor och dylikt i härliga minus grader. Medans jag själv satt i det varma tältet och ugnsbakade banan. Pv pjäsen va faktiskt rätt enkel att hålla efter. Såg dock på stridsvagns besättningarna att dom inte alltid tyckte det va så kul att leka moderna riddare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 3 april 2003, 17:26

Mikael Eklund skrev:He he, jag va PV-skytt med en 9 cm kanon. Och visst, jag och laddaren hade ansvar för bössan. Medans våra stackars förare fick ta hand om resten av bilen. Jag kan lugnt säga att dom två gossarna fick slita mycket mer än mig och kamrat laddare. Ni vet, sätta på snö kedjor och dylikt i härliga minus grader. Medans jag själv satt i det varma tältet och ugnsbakade banan. Pv pjäsen va faktiskt rätt enkel att hålla efter. Såg dock på stridsvagns besättningarna att dom inte alltid tyckte det va så kul att leka moderna riddare.
Pvpjäs 1110 rules.... 8)


:)

Skriv svar