Rivalitet mellan waffen ss och heer?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Schwere Gustav
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:39
Ort: Småland

Rivalitet mellan waffen ss och heer?

Inlägg av Schwere Gustav » 26 mars 2003, 00:57

Jag undrar om hur stämningen var mellan soldaterna i ss och heer.

Jag undrar om soldaterna i Waffen ss hade mer status eftersom att de var "hitlers politiska soldater" och om de isåfall såg ner på soldaterna i Heer som ju bara var vanliga värnpliktiga.

Waffen ss förfördelades väl även med krigsmaterial, Elitdivisonerna tex LAH, Das Reich osv utrustades väl bättre och med de senaste vapnen som tillverkats eller har jag fel?

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 26 mars 2003, 07:38

Har faktiskt för mig att ledare i HEER inte gillade så mycket att W-SS fick nyare utrustning om jag minns rätt.

Schwere Gustav
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:39
Ort: Småland

Inlägg av Schwere Gustav » 26 mars 2003, 23:34

Vad jag var ute efter var om det fanns ett uttalat missnöje för att Waffen ss divisonerna utrustades bättre,

Och om soldaterna i Waffen ss såg ner på sina frontkamrater i heer. SS soldaterna har ju alltid framställts som mer fanatiska.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 27 mars 2003, 09:27

Schwere Gustav skrev:Vad jag var ute efter var om det fanns ett uttalat missnöje för att Waffen ss divisonerna utrustades bättre,

Och om soldaterna i Waffen ss såg ner på sina frontkamrater i heer. SS soldaterna har ju alltid framställts som mer fanatiska.
visst var det så, stämmning blev dock allt sämre mot krigsslutet

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 mars 2003, 12:42

SS-trupperna var arroganta. Utrustningen var dock inte bättre än deras motsvarigheter inom armén. Pansar- och mekförband var prioriterade som helhet, det var dock bara så att majorteten av SS-förbanden var just pansar- eller pansargrenadjärförband.

/Forsberg

Jochen Peiper
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mars 2003, 23:25
Ort: TELLUS (J-vla Skit Planet)

Stämningen mellan soldaterna i SS och HEER

Inlägg av Jochen Peiper » 29 mars 2003, 23:42

Snick snack det må vara att enstaka personer inom Waffen-SS var arroganta men större delen var "soldater". De stred, sårades och dog som alla andra skytte sluskar i kriget.
Där emot så var dom och Fallshirmsjäger förbanden förfördelade och prioriterade när det gällde utrustning m.m.
Men det var inte mer än rätt tycker jag då de under senare del av kriget fungerade som någon slags "brandkårs styrka", och fick rycka ut för att räta ut front avsnitt, rädda inneslutna tyska förband och dessutom ofta gå i täten för de tyska motoffensiverna.
Och angående stämningen mellan soldaterna var god vill jag tro men det vissa officerare i HEER t ex fältmarskalk F. von Bock hade inte mycket till övers för Waffen-SS. :roll:

Jochen Peiper
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mars 2003, 23:25
Ort: TELLUS (J-vla Skit Planet)

Stämningen mellan soldaterna i SS och HEER

Inlägg av Jochen Peiper » 29 mars 2003, 23:42

Snick snack det må vara att enstaka personer inom Waffen-SS var arroganta men större delen var "soldater". De stred, sårades och dog som alla andra skytte sluskar i kriget.
Där emot så var dom och Fallshirmsjäger förbanden förfördelade och prioriterade när det gällde utrustning m.m.
Men det var inte mer än rätt tycker jag då de under senare del av kriget fungerade som någon slags "brandkårs styrka", och fick rycka ut för att räta ut front avsnitt, rädda inneslutna tyska förband och dessutom ofta gå i täten för de tyska motoffensiverna.
Och angående stämningen mellan soldaterna var god vill jag tro men det vissa officerare i HEER t ex fältmarskalk F. von Bock hade inte mycket till övers för Waffen-SS. :roll:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Stämningen mellan soldaterna i SS och HEER

Inlägg av Johan Elisson » 29 mars 2003, 23:57

Jochen Peiper skrev:Där emot så var dom och Fallshirmsjäger förbanden förfördelade och prioriterade när det gällde utrustning m.m.
Som Mathias Forsberg skrev, så handlar det inte om att W-SS som del var förfördelat utan snarare om att pansartrupperna var förfördelade. W-SS hade i vissa fall t.o.m. sämre (eller annorlunda) utrustning än de vanliga förbanden, bl.a. så förvägrades man Nebelwerfers av OKH och "uppfann" därför istället sin egna privata Raketen-Vielfachwerfer. StG44 tilldelades ju även i första hand Volksgrenadier-enheter (och inte W-SS) om jag förstått det rätt. Sen blev även W-SS-enheter tilldelad äldre eller utländsk utrustning i ett flertal fall. Så någon direkt förfördelning av W-SS ser jag inte.

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 30 mars 2003, 00:34

förfördela: Förorätta, göra någon orätt, behandla orättvist...

Jag antar att ordet förfördela inte riktigt är ordet ni söker?

Jochen Peiper
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mars 2003, 23:25
Ort: TELLUS (J-vla Skit Planet)

Inlägg av Jochen Peiper » 30 mars 2003, 08:11

:D Jag tackar och bockar för den språkliga hurringen :oops:

Och får passa på att be tusen gånger om femhundra kronor för att jag spammade då jag skrev mitt tidigare inlägg :roll:

PS Jag tror vi har en sån därna Messerschmidt ibland oss ? HiHiHi ! !
förfördela: Förorätta, göra någon orätt, behandla orättvist...

Jag antar att ordet förfördela inte riktigt är ordet ni söker?
Men du har så rätt så :P

P.S. 2 - Jag vidhåller dock fortfarande att Waffen-SS fick det mesta av det bästa då det kom till förplägnad och utrustning i övrigt, men visst fanns det även förband innom HEER som åtnjöt samma behandling.

Tack och Bock

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 30 mars 2003, 11:53

Jochen Peiper skrev::D Jag tackar och bockar för den språkliga hurringen :oops:

Och får passa på att be tusen gånger om femhundra kronor för att jag spammade då jag skrev mitt tidigare inlägg :roll:

PS Jag tror vi har en sån därna Messerschmidt ibland oss ? HiHiHi ! !
förfördela: Förorätta, göra någon orätt, behandla orättvist...

Jag antar att ordet förfördela inte riktigt är ordet ni söker?
Men du har så rätt så :P

P.S. 2 - Jag vidhåller dock fortfarande att Waffen-SS fick det mesta av det bästa då det kom till förplägnad och utrustning i övrigt, men visst fanns det även förband innom HEER som åtnjöt samma behandling.

Tack och Bock
hehe, messerschmidt är bara förnamnet...

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 30 mars 2003, 13:56

Eftersom ingen av oss var på plats när det begav sig så kan vi följdaktligen bara spekulera. Jag tror att det fanns en viss rivalitet mellan Waffen SS och övriga helt klart.

Som någon här påpekade blev säkert W SS tilldelade det mesta av det bästa pga deras elitnivå. Detta orsakade säkerligen avundsjuka hos övriga.

MEN bara när det fanns tid till sånt mänskligt beteende! I stridslinjen fanns nog inga sådana funderingar. Där var man nog många ggr snarast tacksamma för hjälp/avlösning från WSS.

Dom var politiska elitsoldater,följdaktligen sågs nog inte detta som någon fördel heller gentemot Heer. Men jag tror detta agg ochså försvann när man såg vad tex Ryssarna utsatte fångna WSS soldater för.

Jag tror att man kan dra en pararell mellan dagens värnpliktiga. Vad jag menar är att vi som har gjort lumpen säkert tittat snett och fällt kommentarer när tex fallskärmsjägarna eller kustjägarna klampat in i våra logement eller på "vårat" kompani med buller och bång.

Slutligen så tror jag att rivaliteten mellan vapenslagen låg ganska grunt förankrat och så fort allvaret ute i fält började blåste det nog fort bort.
Man fick helt enkelt annat att fundera på.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 30 mars 2003, 15:04

Att Waffen SS skulle vara bättre utrustade eller prioriterade när det gäller utrustning är en myt.

mvh/ Daniel
Bilagor
albansk soldat i skanderbeg 44.JPG
Elit?
albansk soldat i skanderbeg 44.JPG (56.08 KiB) Visad 6463 gånger

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 30 mars 2003, 15:25

Jag tror Jochen Peiper och dom andra menar att dom tyska SS-divisionerna som Wiking och Leibstandarte, och inte en massa ihop krafsade östländska divisioner, att dom fick bra utrustning.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 mars 2003, 15:46

Ja, för jag-vet-inte-hur-mångte gången så är det så att Waffen-SS inte var speciellt mycket bättre utrustade än sina systerförband i Heer. Jämför du en SS-elitdivision (t.ex. LSSAH, Wiking, Das Reich) med en Heer-elitdivision (t.ex. GD, Panzer-Lehr) så kommer du inte att upptäcka någon större skillnad i utrustning. Jämför du en medelmåttig SS-division med en medelmåttig Heer-division, så lär du inte heller märka någon större skillnad. Jämför du en ökänd SS-partisanjägardivision (t.ex. 13. SS Handschar) med en kass Heer-division, så lär du (hör och häpna!) inte heller där finna att SS-divisionen hade speciellt mycket bättre utrustning.

Det som gör skillnaden, är att Waffen-SS har en högre andel prioriterade förband (alltså pansar- och pansargrenadjär-) än Heer. 14 av sammanlagt 42 uppsatta divisioner (en tredjedel) var av detta slag. Ser man på Heer så lär det knappt vara en femtedel som var av detta slag. Däri ligger förklaringen. En ordinär Waffen-SS-formation fick alltså inte bättre utrustning än en motsvarande i Heer, men det fanns fler Waffen-SS-formationer som inte var ordinära.

/Johan

Skriv svar