Sveriges kristnande?

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Sveriges kristnande?

Inlägg av Artur Szulc » 13 mars 2003, 09:06

Hej!

En kort fråga: när kristnades egentligen Sverige?

Många historiska verk talar om att detta skedde kring år 1000, men jag var på en föreläsning där man omkullkastade denna bild av Sveriges religiösa utveckling. Föreläsarna talade om att det finns tecken som tyder på att det fanns spår av kristendom redan under Vendeltiden.

Någon som är mer insatt?

Mvh Artur

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 13 mars 2003, 10:26

Det gjordes nog tidiga försök att etablera kristendomen i Norden, men med påvert resultat. Kyrkas strategi låg i att först kristna de styrande monarkerna, för att sedan gå på djupet. Det är möjligt att det skedde så tidigt som under Vendeltid, men fick nog inget större genomslag. Det var först under 1100-talet som kristendomen nådde de breda folklagren.

Vilka källor syftar du på?

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 14 mars 2003, 09:04

Hej!

En av föreläsarna, Henrik Jansson, (kommer inte ihåg titeln på hans doktorsavhandling, det var något på latin i alla fall) menar att det gamla templet i Uppsala kan ha varit en konkurrerande kyrka under Vendel- och Viktingatid. Alltså en slags kristen kyrka.

Vidare hävdade han att vi inte har mycket material om svenskt 500-, 600-, 700-, 800-tal och att mycket av det som har skrivits om den här tiden har betraktats från fel perspektiv, historiker har alltså redan vetat svaren innan dom ställt frågorna. Ett exempel:

begravningsseden att lägga ned prylar i de dödas gravar har per automatik alltid tolkats som ett tecken på hedendom, men Henrik J menar att detta var vanligt bland Europas kristna folk.

Henrik Jansson hävdar också att det finns lämningar efter forntida kyrkor som mycket väl har kunnat vara "kristna".

Saken är den att vi egentligen vet väldigt lite om Vendeltiden och efterkommande århundranden. Det går inte att påstå att så här var det, för mycket är spekulationer. Däremot kan historiker se på befintliga fakta från ett nytt perspektiv, detta vill åtminstone Henrik J göra.

Mvh artur

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 14 mars 2003, 10:41

Det borde dock finnas utländska kyrkoskrifter som talar om en mission till Norden. Vad jag vet gör det inte det. Dessutom berättar Adam av Bremen hur avskyvärt det hedninska templet i Uppsala var. Det skulle han inte gjort om det var kristet. Det är inte ens säkert att ett sådant tempel existerat. Däremot antog den tidiga Jesusavbilden starka drag av Oden, ännu ett sätt av kyrkan att smyga in sin egen religion.

Vidare så var inte ens den europeiska kontinenten kristnat under folkvandringstid. Karl den Store förde krig mot saxarna och deras avgudar. Kyrkans strategi var att kristna monarki efter monarki.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 14 mars 2003, 11:43

Jag vet inte ,men Adam av Bremen är den enda källan som finns, och hur trovärdig han är vet jag faktiskt inte.

Men Leonidas, jag vill inte vara spydig, men Henrik Jansson har doktorerat i ämnet, det känns liksom som om hans slutsatser är genomtänkta. Han har arbetat med källmaterial, killen behärskar latin och fornsvenska.

En annan aspekt av problematiken: vi vet att människorna som levde under Vendel- och vikingatid hade intima kontakter med andra kulturer; dom reste och utbytte varor. Det är inte troligt att de inte påverkades av detta kulturella utbyte. Henrik Jansson talade också om att det inte är otroligt att det fanns både muslimer och buddhister i Sverige under 800 och 900-talen.

Henrik Janssons viktigaste slutsats är att man inte kan beskriva Sverige som enbart hedniskt , spåren av andra kulturella influenser finns.

Leonidas, slå på Henrik Jansson, så kanske du finner hans doktorsavhandling. Både han och den andre föreläsaren omkullkastade mycket av det som jag har ansett som "sanning" beträffande den svenska vendel- och vikingatiden.

mvh artur

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 14 mars 2003, 15:02

stanislav skrev:Jag vet inte ,men Adam av Bremen är den enda källan som finns, och hur trovärdig han är vet jag faktiskt inte.

Men Leonidas, jag vill inte vara spydig, men Henrik Jansson har doktorerat i ämnet, det känns liksom som om hans slutsatser är genomtänkta. Han har arbetat med källmaterial, killen behärskar latin och fornsvenska.
Vad är det som säger att jag inte doktorerat i det ämnet? :roll: Sedan behöver du inte kunna franska för att veta hur en fransman är, även om det hjälper.

Det stora problemet med Vendeltid och folkvandringstid, till skillnad från Vikingatiden som vi vet ofantligt mkt mer om, är avsaknaden av skriftliga källor. Det som vi kan få fram är några få utländska källor och en del ekon från sagorna.
En annan aspekt av problematiken: vi vet att människorna som levde under Vendel- och vikingatid hade intima kontakter med andra kulturer; dom reste och utbytte varor. Det är inte troligt att de inte påverkades av detta kulturella utbyte. Henrik Jansson talade också om att det inte är otroligt att det fanns både muslimer och buddhister i Sverige under 800 och 900-talen.
Detta tvivlar jag inte en sekund på. Men att utifrån utrikes handelskontakter faställa att det redan under Vendeltid fanns en etablerad kristendom i Norden, är att ha lite tunnt på benen. Man måste vara kritisk även mot kritikerna.

Det är främst avsaknade av kristna gravföremål, symboler och utländska skrifter som nämner denna kristna spridning. Det borde vara tämligen enkelt att hitta dessa missionsförsök eller församlingar i kyrkans arkiv.
Henrik Janssons viktigaste slutsats är att man inte kan beskriva Sverige som enbart hedniskt , spåren av andra kulturella influenser finns.
Den slutsatsen kan jag också skriva under på. Men intressantast är det inflytande som invandrande folk från kontinenten fört med sig under folkvandringstid. Men det är också spekulationer, dock med visst källstöd.
Leonidas, slå på Henrik Jansson, så kanske du finner hans doktorsavhandling. Både han och den andre föreläsaren omkullkastade mycket av det som jag har ansett som "sanning" beträffande den svenska vendel- och vikingatiden.
Det ska jag göra.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 14 mars 2003, 19:11

här verkar samma tes drivas: http://hem.passagen.se/slcarl/vikingar.html

var har han doktorerat någonstans? titeln finns inte i Uppsala universitetsbibliotek, men den kanske går att beställa om du berättar lite mer om Jansson.

vad säger han om resten av Norden, gäller samma tidigarelagda kristnande även för Norge?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 mars 2003, 16:37

Ursäkta denna fråga, men vad exakt är "Vendeltiden"? Förstår att det är tiden före vikingatiden, men mer vet jag inte.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 15 mars 2003, 17:39

Korsriddaren skrev:Ursäkta denna fråga, men vad exakt är "Vendeltiden"? Förstår att det är tiden före vikingatiden, men mer vet jag inte.
c:a 500-800. Personligen tycker jag att det är bättre att kalla den perioden för Folkvandringstid då den täcker ungefär samma period (400-800 e.kr.). Vendeltid är döpt efter gravfynden i Vendel.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 15 mars 2003, 19:46

var har han doktorerat någonstans? titeln finns inte i Uppsala universitetsbibliotek, men den kanske går att beställa om du berättar lite mer om Jansson.
jag har för mig att han har doktorerat vid göteborgsuniversitet

artur

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 16 mars 2003, 01:37

http://www.hum.gu.se/his/forskning/abst ... anson.html

Kan för övrigt rekommendera Henrik Jansons bok "Till frågan om Svearikets Vagga", utgiven av Västergötlands Hembygdsförbund.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 mars 2003, 12:09

Leonidas skrev:
Korsriddaren skrev:Ursäkta denna fråga, men vad exakt är "Vendeltiden"? Förstår att det är tiden före vikingatiden, men mer vet jag inte.
c:a 500-800. Personligen tycker jag att det är bättre att kalla den perioden för Folkvandringstid då den täcker ungefär samma period (400-800 e.kr.). Vendeltid är döpt efter gravfynden i Vendel.
Aha! Jaf verstehr! lol

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 20 mars 2003, 19:44

jag har för mig att folkvandringstid inte är särskilt internationellt gångbart, våra nordiska grannar t.ex. har helt andra termer. Nån som säkert vet?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 22 mars 2003, 21:44

barzam skrev:jag har för mig att folkvandringstid inte är särskilt internationellt gångbart, våra nordiska grannar t.ex. har helt andra termer. Nån som säkert vet?
Jag gillar termen då den beskriver de omvälvande seklerna efter Romarrikets fall.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 11:10

Kristnandet i Sverige var ingen plötslig händelse, utan en mycket gradvis och uttdragen process. Vissa blev kristna redan under Ansgarsmissionen på 800-talet, på andra håll i det som skulle bli Svea rike dröjde det till 1200-talet innan kyrkorna hade etablerats, t.ex. i Dalarna. Men i det stora hela trodde de flesta människor antagligen på asarna fram till 13-1400-talen, vid sidan av Jesus.

Skriv svar