OBS!! SISTA BAND OF BROTHERS I KVÄLL

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

OBS!! SISTA BAND OF BROTHERS I KVÄLL

Inlägg av Martin Tunström » 6 mars 2003, 15:33

I dag(6 mars) kl: 20:45 på Tv4 får ni inte missa den sista delen av "Band of Brothers"!

Kriget närmar sig sitt slut

Bild
Krigsslutet börjar närma sig för den luftburna elitstyrkan Easy-kompaniet och männen undrar över vilka som får åka hem och vilka som får fortsätta slåss mot japanerna i Stilla Havet.

Easy-kompaniet intar Örnnästet, Hitlersbergstopps-fästning. Männen jämför sina poäng för att se vilka som kommer att få åka hem och vilka som får åka till Stilla havet för att fortsätta slåss. Men japanerna kapitulerar och andra världskriget får äntligen ett slut.
Källa: Sista delen: Band of Brothers

Vad som mer är på tv: TV NYTT V.10

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 6 mars 2003, 15:39

Jo man får inte missa när de plundrar örnnästet! :P

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 mars 2003, 15:43

docster skrev:Jo man får inte missa när de plundrar örnnästet! :P
Vad ska dom plundra? Hitlers te-servis? :lol:

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 6 mars 2003, 15:57

Anno>> Enligt boken så festade de rejält på innehållet i vinkällaren. :lol:

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 6 mars 2003, 17:43

Fy f*n, har stora förväntningar på avsnitten men blir säkert ett skit avsnitt, vore dock ganska kul och se på ett rejält fiasko av jänkarna :lol: :roll:

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

t

Inlägg av Oskar R. » 6 mars 2003, 20:03

Jag tyckte det avsnittet var tråkigt.

Webb
Medlem

Inlägg av Webb » 6 mars 2003, 20:35

Jag tycker det sista avsnittet är grymt bra. Dock mycket mer "soft" än dom övriga, men en mycket bra avslutning på en kanonbra serie.

Krävs nog att man ser serien många gånger faktiskt, det är så många karaktärer och det kan va svårt att hålla reda på alla...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 mars 2003, 22:13

Undra om det var det verkliga "örnnästet"? I skilland från Görings villa finns ju det kvar! 8O

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2003, 16:35

Vart får man tag på boken?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 7 mars 2003, 17:09

Korsriddaren skrev:Vart får man tag på boken?
http://www.bokus.se
http://www.adlibris.se
http://www.amazon.co.uk

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 7 mars 2003, 18:39

Undra om det var det verkliga "örnnästet"?
Jo det var det riktiga örnnästet, eller det som finns kvar av det. Huset där jänkarna var och hittade fotoalbumet mm var Hitlers tehus. Har varit där två gånger men båda gångerna har det vart ett bedrövligt väder med dimma. Annars ska utsikten vara underbar.
Magnus

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 8 mars 2003, 18:18

Puh :D

Eichman
Ny medlem

Inlägg av Eichman » 8 mars 2003, 21:10

var det nån som tyckte det var en bra serie? jag tycker att den är helt bedrövligt dålig, USApropaganda ut i fingerspetsarna. Mycket orealistisk och den målar upp en så felaktig och fånig bild av amerikan-hunnernas framfart i västeuropa.
Jag menar hur många tror att de tyska kvinnorna stod och hurrade när deras fiender vars bombräder dödat hundratusentals av deras landsmän och kvinnor dundrar in i deras fredliga skörd?
orealistisk smörja om ni frågar mig, bitvis till och med krigsglorifierande, troligen är hela serien beställd av en viss krigisk texasbo som vill uppvigla sitt folk till krig mot ett u-land med hjälp av spielbergs strålande retorik

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 8 mars 2003, 23:56

Gaaaaah!
Pappa skulle spela in det åt mig men missade början! :(
Jag tycker intervjuverna är en riktig höjdpunkt, dessutom är det bra att veta vad allt handlar om. ;) :cry:

Jag måste köpa DVD-boxen så jag kan se allt som finns inom denna extremt bra serie! 8O

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 mars 2003, 01:49

Håhå, en ny liten dönick... eh, skalle med SS-alias! :lol:
Eichman skrev:var det nån som tyckte det var en bra serie? jag tycker att den är helt bedrövligt dålig, USApropaganda ut i fingerspetsarna.
Jag förstår att det smärtade dig djupt att se ditt Tredje rike spöat. USA-propagandan har varit så pass effektiv, att den version som serverades på TV kan betraktas allmänt som vad som verkligen hände. :roll:
Mycket orealistisk och den målar upp en så felaktig och fånig bild av amerikan-hunnernas framfart i västeuropa.
Jag förstår om serien gått emot hela din surt förvärvade stridserfarenhet (dussinet Hassel-böcker, skulle jag tro).
Jag menar hur många tror att de tyska kvinnorna stod och hurrade när deras fiender vars bombräder dödat hundratusentals av deras landsmän och kvinnor dundrar in i deras fredliga skörd?
Så du menar att dina ögon var så tårfyllda av indignation, att du missade att det var österrikiska brudar som stod och vinkade?
orealistisk smörja om ni frågar mig, bitvis till och med krigsglorifierande, troligen är hela serien beställd av en viss krigisk texasbo som vill uppvigla sitt folk till krig mot ett u-land med hjälp av spielbergs strålande retorik
Visst, säkert. Det måste kännas jobbigt när det inte görs UFA-filmer som på gamle gode Dr Goebbels tid...

Nu lär jag säkert dra på mig kritik för att jag går hårt åt ännu en SS-wannabe, men jag tycker det är direkt pinsamt när Tredje riket-fantaster kastar skit på något som är historiskt dokumenterat. Jag är inte USA-älskare, och jag finner Tredje riket intressant att läsa om (har James Lucas' "Kommando: German Special Forces of World War II", Guy Sajers "The Forgotten Soldier: War on the Russian Front: a True Story" samt Hans von Lucks "Panzer Commander" på ingående från Amazon), men för den skull så tycker jag inte att nazismen och dess 12 år av terror är något att beundra.

När det gäller åsikterna om Band of Brothers så är det intressant att se hur en liten klick med nazityska nicks och avatarer tycker serien är skit. Jag tycker det är kommentar nog... Ingen av dem har uppenbarligen läst Stephen Ambroses bok som utgör underlag för serien. Ingen av dem verkar heller kunna prestera något annat än allmänna klagomål på förment orealism och antiamerikanism baserad på nutida politik. Egentligen borde man inte bemöta dem, men...[/b]

Skriv svar