Varför anföll Japan Pearl Harbour?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Varför anföll Japan Pearl Harbour?

Inlägg av LasseMaja » 4 mars 2003, 19:56

Inte kan man väl varit så pass dum att man trodde att man skulle kunna besegra USA?
Förväntade man sig att kunna åstakomma en förhandlingsfred?
Hur skulle kriget sett ut om man istället hade anfallit Sovjet i "ryggen"?

Messenger
Utsparkad
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 mars 2003, 19:41
Ort: Radera Mitt Konto!

Inlägg av Messenger » 4 mars 2003, 20:24

Kanske var det så att Japanerna faktiskt inte visste att Amerikanerna hade atombomber. Kanske resonerade de att om de förstör USA´s flotta så kommer de själva utom räckhåll från Amerikanerna. Jag vet inte, en gissning bara :-)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 4 mars 2003, 20:27

Atombomben kom först senare Messenger.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 4 mars 2003, 20:52

Varför Pearl Harbor?
Japanerna började erövra Asien.
USA bestämde sig för att göra en bojkott och de blockade all export till Japan, och inte minst oljan. Olja är något alla länder är beroende av, så de såg ingen annan utväg än att attackera USA.
Det var så det hela började.

Japanerna kunde ha skapat ett bättre läge genom att göra en tredje bombräd mot Pearl Harbor. Men det gjordes aldrig som tur var.
Hade de däremot gjort det hade USA med största sannolikhet inte klarat sig lika bra som de gjorde, och det var ju på gränsen att de förlorade, inte mints vid slaget om Midway.
Atombomberna var den enda vinstgarantin amerikanerna hade.

Varför attackerade inte Japan Sovjet?
Japan vann visserligen några slag under rysk-japanska kriget, men under senare konflikter lyckades de inte något vidare.

Japanerna satsade allt på att erövra Asien istället.
Hade japanerna däremot givit sig på Ryssland hade ryssarna nog inte haft någon större chans. Kriget hade fått en helt annan utgång. Hade som sagt japanerna attackerat Sovjet med full kraft hade de haft sämre försvar än vad det redan hade. Då hade USA fått det mycket enklare att inta Japan.
Men jag vet inte, jag tror japanrena fortfarande fått det svårt att ge sig på Sovjet, dels för det långa avståndet till Moskva, eller där huvudarmén befann sig, och dels för att ryssarna bitvis hade satt upp pjäser och mannar längs sträckan till Moskva. Det hade japanerna förlorat mycket på.

herminator
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 november 2002, 01:46
Ort: Sverige!

Inlägg av herminator » 4 mars 2003, 21:48

okej.
Senast redigerad av 1 herminator, redigerad totalt 7 gånger.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 4 mars 2003, 22:00

Det kan väl inte finnas en ringaste möjlighet att Japanerna nånsin övervägde eller skulle ha haft möjlighet till att genomföra en invasion av USA?

herminator
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 november 2002, 01:46
Ort: Sverige!

Inlägg av herminator » 4 mars 2003, 22:03

kanske...
Senast redigerad av 2 herminator, redigerad totalt 7 gång.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 5 mars 2003, 11:24

Med tanke på det skick som den Amerikanska armeen va i 1941 så hade en invasion nog inte varit helt otänkbar. Jag har däremot aldrig läst om att något sådant planerades. Man startade faktiskt sitt krig av vad man tyckte va nödtvång. Jag tror inte att Japanerna egentligen hade någon lust med det krig som sedan följde. Man kan läsa rätt mycket om det tvivel som de flesta Japanska Generalerna kände inför detta.

Micke

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Inlägg av LasseMaja » 5 mars 2003, 12:20

Visst, USA hade kanske en dålig arme, men hade Japanerna tillräcklig transportkapacitet för att skicka en invasionsstyrka och sedan underhåll till denna runt halva jorden? Hur många hangarfatyg skulle man behöva för att nerkämpa Amerikanernas landbaserade flyg t ex eller hur många Jagare skulle ha behövts för att göra fartygsrutten fri från U-båtar?

herminator
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 november 2002, 01:46
Ort: Sverige!

Inlägg av herminator » 5 mars 2003, 12:51

mm...det hade blivit väldigt knepigt med transporterna. Inget snack om den saken. Vet inte riktigt hur dom hade tänkt sig kriget med usa. Verkar inte som dom tänkte så långsiktigt, de såg nog bara oljan i filipinerna som de var tvungna att ha. Personligen tror jag att det var den avgörande orsaken till axelmakternas fall...den där dagen den 7 december 1941.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 5 mars 2003, 12:54

Man kan spekulera hej vilt i denna fråga. Men man får inte glömma att Japsen faktiskt hade en av världens största och moderna flottor. Så ja, jag tror att man hade haft kapacitet att frakta sina trupper om man nu verkligen velat detta. Man hade dessutom ganska gott om hangarfartyg som man kunnat använda för skydd av både transport och invasion. Jänkarnas flyg va väl knappast kocentrerade till några få områden, utan snarare utsprida lite överallt. Detta vet jag inget om. Så man borde inte kunnat slänga in allt för många plan till att störa invasionen. Visst, hade japsen blivit upptäcka så hade det nog blivit annorlunda. Men allt detta hade ju krävt att japsen slängt in allt dom hade till denna invasion. Och det visste man nog om. Så jag tror inte att man över huvudtaget funderade över detta. Men i USA på den tiden så tog man invasions risken på största allvar.

Micke

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 5 mars 2003, 16:05

PanzerClaw skrev:Japanerna kunde ha skapat ett bättre läge genom att göra en tredje bombräd mot Pearl Harbor. Men det gjordes aldrig som tur var.
Hade de däremot gjort det hade USA med största sannolikhet inte klarat sig lika bra som de gjorde, och det var ju på gränsen att de förlorade, inte mints vid slaget om Midway.
Atombomberna var den enda vinstgarantin amerikanerna hade.

Atombomberna var knappast USAs 'enda vinstgaranti', och graden av framgång i Pearl Harbor anfallet och slaget om Midway var inte heller strategiskt relevant.
Så länge USAs kampvilja var intakt så kunde ingenting stoppa den amerikanska segern, helt enkelt för att den amerikanska industriella kapaciteten var så överlägsen. Japan hade i princip kunnat utradera hela den amerikanska flottan vid Pearl, och man skulle lik förbannat vara numerärt underlägsna efter 1943 eller så.

Följande två artiklar behandlar japans industriella underlägsenhet visavi USA, samt varför en Japansk invasion av Hawaii inte ens planerades.

http://64.124.221.191/economic.htm
http://64.124.221.191/pearlops.htm

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 5 mars 2003, 17:26

herminator skrev:mm...det hade blivit väldigt knepigt med transporterna. Inget snack om den saken. Vet inte riktigt hur dom hade tänkt sig kriget med usa. Verkar inte som dom tänkte så långsiktigt, de såg nog bara oljan i filipinerna som de var tvungna att ha. Personligen tror jag att det var den avgörande orsaken till axelmakternas fall...den där dagen den 7 december 1941.
Tanken var att de initiala framgångarna skulle försätta amerikanerna i ett så desperat läge att fortsatt motstånd inte längre kunde anses vara ett gångbart alternativ. Yamamotos segertåg kunde mycket väl ha lyckats om det inte vore för "kodknäckarna" och det faktum att lyckan stod de tre amerikanska hangarfartygen bi vid Midway.


~Henric Edwards

Skriv svar