Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 mars 2003, 12:30

'Nödlandning i Sverige' delforfattare Bo Widfeldt har jag uppfattat som mycket seriös i sin forskning och accepterar hans siffror som den kärna av sanning - kring vilka alla 'rykten och historier' - sekretessen och En Svensk Tiger - till trots, bör fokuseras.

JonH
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 mars 2003, 00:23
Ort: Sweden

Flyga i luften.

Inlägg av JonH » 9 mars 2003, 00:46

Min mormors svåger berättade sin version av beredskapsåren. Han var vid luftvärnet, var kommer jag inte i håg men nånstans vid norska gränsen. Tydligen hade tyskarna nåt 'avtal' med Sverige och som jag förstod det sneddade tyska kurirflygplan över svenskt luftrum med jämna mellanrum. Nåja, man kunde ju aldrig veta om det verkligen var luftwaffe som var ute och flög, det kunde ju vara andra. Alltså utryckning och flyglarm varje gång det passerade. Till slut fick lv-besättningen nog och en dag tryckte dom av en salva som antagligen kom ganska nära. Efter det tog planet en annan väg... Luftförsvar genom lättja sålunda. Sant eller ej vet jag inte men så har det berättas för mig.

Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det. :) Har för mig det var ett HE-111.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Flyga i luften.

Inlägg av Stilleben » 9 mars 2003, 16:05

JonH skrev:Min mormors svåger berättade sin version av beredskapsåren. Han var vid luftvärnet, var kommer jag inte i håg men nånstans vid norska gränsen. Tydligen hade tyskarna nåt 'avtal' med Sverige och som jag förstod det sneddade tyska kurirflygplan över svenskt luftrum med jämna mellanrum. Nåja, man kunde ju aldrig veta om det verkligen var luftwaffe som var ute och flög, det kunde ju vara andra. Alltså utryckning och flyglarm varje gång det passerade. Till slut fick lv-besättningen nog och en dag tryckte dom av en salva som antagligen kom ganska nära. Efter det tog planet en annan väg... Luftförsvar genom lättja sålunda. Sant eller ej vet jag inte men så har det berättas för mig.

Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det. :) Har för mig det var ett HE-111.
Den tyska kurirplantrafiken var en av de eftergifter Sverige tvingades till i samband med det tyska överfallet på Sovjet midsommaren 1941. Den avvecklades samtidigt med permittenttrafiken sommaren 1943, detta också efter några skandaler (Lekvattnet m.m.) där de inte iakttagit reglerna för denna trafik.

Två tyska Heinkel 111 tvingades 21.4. 1940 landa på Gotland vid Mästermyr och När efter svensk luftvärnbeskjutning. De är inräknade i min tabell över nerskjutningar eller nedtvingade plan.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 2 december 2003, 21:20

Har, i samband med ett inlägg under tråden "Förklädda amerikannazister" tagit del av General Dietl:s högintressanta dagbok (översatt till norska) som skildrar striderna om Narvik och Björnfjellet öster därom den 9 april - 10 juni 1940. Sistnämnda dag kapitulerade norrmännen.

Där framgår Sverige den 2 juni 1940 skjutit ner en tysk JU 52:a vid Riksgränsen, varvid 8 man omkom. General Dietl är förgrymmad över att svenskarna inte först skjutit varningsskott.

Ovanstående är väl känt och finns inräknad i den enkla statistik över svenska nedskjutningar som jag i ett inlägg ovan sammanställt.

Känt är emellertid inte följande ur general Dietl:s dagbok den 8 juni 1940 kl. 18.30: "En Ju 88 ble truffet av svensk luftvern da den gjorde en sving over svensk område, og måtte nødlande på Bjørnefjell. Sverige har igjen skutt på fly uten varselskudd."

Tillägges alltså nämnda statistik.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 3 december 2003, 14:19

Leprazy skrev:En historia lärare som jag hade en gång berättade om att där han bodde så skjöt man imott allierat bombflyg som tog genvägen över sverige, han berättade att en gång så träffade man ett plan så illa så det störta o alla dog, efter det berättade han att man bara skjöt hej villt i luften men siktade inte ens på planen.

Nån som kan stärka hans historia?
Det var ingen 'genväg' över Sverige, utan snarare en 'omväg'.
Men säkrare.

Besserwisser.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 3 december 2003, 20:02

Jag har läst historier om att svenska mekaniker reparerade de amerikanska och brittiska bombarna och att de stod uppställda på rad (upp till 50 stycken skall ha varit i fullt flygbart tillstånd).

En fråga jag ställt mig är om svenska piloter någonsin utbildades på de här planen? De måste väl ha setts som en användbar resurs vid en eventuell invasion? Eller var våra bomber inkompatibla med de brittiska och amerikanska bombarna? Att vi inte hade särskilt mycket .50-kalibrig ammunition till de amerikanska kulsprutorna eller .303 till de brittiska är väl mer förståeligt...

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 3 december 2003, 20:22

Leprazy skrev:En historia lärare som jag hade en gång berättade om att där han bodde så skjöt man imott allierat bombflyg som tog genvägen över sverige, han berättade att en gång så träffade man ett plan så illa så det störta o alla dog, efter det berättade han att man bara skjöt hej villt i luften men siktade inte ens på planen.

Nån som kan stärka hans historia?
Jag läste i boken "Anrop Red Dog" att de svenska luftvärnssoldaterna var mer "engagerade" när man siktade det på tyska plan än på allierade. Om de själva hade fått välja så skulle de nog inte många skjutit på dem över huvud taget men reglementet krävde att man beskjöt alla utländska plan som inkräktade på svenskt luftrum utan tillstånd.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 december 2003, 11:44

Det fanns en historia fraan den här tiden om en Lancaster som flyger över Skåne - men råkar ha radiokontakt med ett svenskt Lv-batteri;

Batteriet: ni flyger över svenskt territorium....
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: vi måste öppna eld mot er om ni inte landar...
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: EEELD!!!
Lancaster: ni skjuter för lågt och akterom.....
Batteriet: 'VI VET DET'

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
Ort: Skövde

Inlägg av BMP-trekker2 » 24 oktober 2004, 21:59

Har för mig att min morfar sa något om en nödlandning/nedskjutning i trakten av Ramsele i Ångermanland under kriget. Någon som vet något om det??

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 25 oktober 2004, 11:32

BMP-trekker2 skrev:Har för mig att min morfar sa något om en nödlandning/nedskjutning i trakten av Ramsele i Ångermanland under kriget. Någon som vet något om det??
Avser säkert det brittiska Blackburn Skua-flygplan, besättning 2 man, som tillsammans med fem andra Skua-flygplan angripit mål i Trondheims hamn den 22.9. 1940, men som sedan på morgonen nödlandade i Faxälven vid Ramsele intill en bro.
Källa: "Nödlandning - Sverige" av Wegmann-Widfeldt, sid. 21.

Omnämnes på http://www.fleetairarmarchive.net/Rollo ... POW/W.html

Ett Swordfish-plan med tre besättningsmän som deltagit i samma anfall nödlandade samma morgon vid sjön Krycktjärn, Stugun. Sid. 20 i nämnda bok.

Omnämnes på http://www.fleetairarmarchive.net/Aircr ... epage.html

Nils E Eriksson
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 november 2005, 12:05
Ort: Nils E Eriksson
Kontakt:

Inlägg av Nils E Eriksson » 6 november 2005, 13:34

Jag bodde i Dingle i Norra Bohuslän under Andra världskriget. Jag har ett par frågor:
1. En kulspruta på ett berg mitt i Dingle sköt mot ett förmodligen tyskt plan och det påstods att det störtade. Vet någon om ett plan blev nedskjutet i Dingletrakten?
2. Vi såg och hörde vid något eller några tillfällen sjöslag ute på Skagerack. Vet någon vilka sjäslag (eller bombfällningar) det kan ha rört sig om?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 6 november 2005, 14:22

Nils E Eriksson skrev:Jag bodde i Dingle i Norra Bohuslän under Andra världskriget. Jag har ett par frågor:
1. En kulspruta på ett berg mitt i Dingle sköt mot ett förmodligen tyskt plan och det påstods att det störtade. Vet någon om ett plan blev nedskjutet i Dingletrakten?
2. Vi såg och hörde vid något eller några tillfällen sjöslag ute på Skagerack. Vet någon vilka sjäslag (eller bombfällningar) det kan ha rört sig om?
1.Torde vara att den 14 april 1940 sköt svenskt luftvärn (40 mm Bofors) ner ett tyskt JU 52/3m plan vid Samneröd utanför Uddevalla. Besättningen om tre man omkom. Nedskjutningen var just då så "känslig" att försvarsminister Sköld beordrade "mörkläggning". TT meddelade alltså att planet krockat med en bergvägg!

2. Sjöslag på Skagerack? Finns nog flera, men ett var alltså utbrytningsförsöket från Göteborg av de s.k. "kvarstadsbåtarna" den 31.3. 1942, då tyskarna vid territorialgränsen öppnade kanoneld mot några av dem.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Tyskt kurirflygplan sköts ner.

Inlägg av Stilleben » 18 april 2006, 10:23

Ett tyskt kurirflygplan, som inte höll sig inom den överenskomna flygkorridoren nödlandade 1942 på Bromma med en svårt skadad efter svensk luftvärnsbeskjutning.

Händelsen sammanfattas på Solna stads hemsida, http://www.solna.se/templates/Page_solna.aspx?id=17068

"Tyskt plan sköts ner över Tivoliberget i Bergshamra...
Ett tyskt kurirflygplan, som kommit ur kurs, besköts och träffades vintern 1942 av luftvärnseld över Tivoliberget i Bergshamra. Det skadade planet nödlandade på Bromma flygplats. En av piloterna blev svårt skadad. Händelsen tystades ner på grund av det känsliga världsläget. Sverige deltog inte i andra världskriget (1939-45) men det svenska försvaret hade till uppgift att försvara landet och Stockholm. På Tivoliberget fanns en luftvärnsställning, som ingick i försvaret mot fientligt flyg. Det var härifrån skottet - en fullträff - med en svärm av blykulor avfyrades mot det tyska flygplanet. Nu finns information om händelsen uppsatt på Tivoliberget.
Läs mer (Skottet från Tivoli, Pdf-fil) "

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 18 april 2006, 18:47

En dansk flygmekaniker stal ett tyskt bombflygplan och flög mot Sverige någon gång under ockupationen av Danmark. Han ska tydligen ha blivit nerskjuten av svenskt luftvärn någonstans vid Helsingborgstrakten. Det är ungefär vad jag minns av det jag läste om den händelsen. Fanns en bild på det nedskjutna flygplanet också där mekanikern lyckats nödlanda flygplanet, så det var nog inte enbart en vandringslegend.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 18 april 2006, 21:08

mustamato skrev:En dansk flygmekaniker stal ett tyskt bombflygplan och flög mot Sverige någon gång under ockupationen av Danmark. Han ska tydligen ha blivit nerskjuten av svenskt luftvärn någonstans vid Helsingborgstrakten. Det är ungefär vad jag minns av det jag läste om den händelsen. Fanns en bild på det nedskjutna flygplanet också där mekanikern lyckats nödlanda flygplanet, så det var nog inte enbart en vandringslegend.
Ja, men den händelsen, liksom många andra är väl känd. Den omnämnes bl.a. i boken av Wegmann-Widfeldt, "Nödlandning Sverige". Men det finns ingenting om nedskjutningen av det tyska kurirflygplanet där och det är förvånansvärt att det först nu, c:a 60 år efter krigsslutet, kommer i dagen.

Skriv svar