Svenskt luftvärn sköt ner tyskt flyg!!
Flyga i luften.
Min mormors svåger berättade sin version av beredskapsåren. Han var vid luftvärnet, var kommer jag inte i håg men nånstans vid norska gränsen. Tydligen hade tyskarna nåt 'avtal' med Sverige och som jag förstod det sneddade tyska kurirflygplan över svenskt luftrum med jämna mellanrum. Nåja, man kunde ju aldrig veta om det verkligen var luftwaffe som var ute och flög, det kunde ju vara andra. Alltså utryckning och flyglarm varje gång det passerade. Till slut fick lv-besättningen nog och en dag tryckte dom av en salva som antagligen kom ganska nära. Efter det tog planet en annan väg... Luftförsvar genom lättja sålunda. Sant eller ej vet jag inte men så har det berättas för mig.
Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det. Har för mig det var ett HE-111.
Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det. Har för mig det var ett HE-111.
Re: Flyga i luften.
Den tyska kurirplantrafiken var en av de eftergifter Sverige tvingades till i samband med det tyska överfallet på Sovjet midsommaren 1941. Den avvecklades samtidigt med permittenttrafiken sommaren 1943, detta också efter några skandaler (Lekvattnet m.m.) där de inte iakttagit reglerna för denna trafik.JonH skrev:Min mormors svåger berättade sin version av beredskapsåren. Han var vid luftvärnet, var kommer jag inte i håg men nånstans vid norska gränsen. Tydligen hade tyskarna nåt 'avtal' med Sverige och som jag förstod det sneddade tyska kurirflygplan över svenskt luftrum med jämna mellanrum. Nåja, man kunde ju aldrig veta om det verkligen var luftwaffe som var ute och flög, det kunde ju vara andra. Alltså utryckning och flyglarm varje gång det passerade. Till slut fick lv-besättningen nog och en dag tryckte dom av en salva som antagligen kom ganska nära. Efter det tog planet en annan väg... Luftförsvar genom lättja sålunda. Sant eller ej vet jag inte men så har det berättas för mig.
Vad jag med säkerhet vet är att det nödlandat (minst) ett tyskt flygplan på Gotland. Jag har ett kort på min morfar när han vaktar det. Har för mig det var ett HE-111.
Två tyska Heinkel 111 tvingades 21.4. 1940 landa på Gotland vid Mästermyr och När efter svensk luftvärnbeskjutning. De är inräknade i min tabell över nerskjutningar eller nedtvingade plan.
Har, i samband med ett inlägg under tråden "Förklädda amerikannazister" tagit del av General Dietl:s högintressanta dagbok (översatt till norska) som skildrar striderna om Narvik och Björnfjellet öster därom den 9 april - 10 juni 1940. Sistnämnda dag kapitulerade norrmännen.
Där framgår Sverige den 2 juni 1940 skjutit ner en tysk JU 52:a vid Riksgränsen, varvid 8 man omkom. General Dietl är förgrymmad över att svenskarna inte först skjutit varningsskott.
Ovanstående är väl känt och finns inräknad i den enkla statistik över svenska nedskjutningar som jag i ett inlägg ovan sammanställt.
Känt är emellertid inte följande ur general Dietl:s dagbok den 8 juni 1940 kl. 18.30: "En Ju 88 ble truffet av svensk luftvern da den gjorde en sving over svensk område, og måtte nødlande på Bjørnefjell. Sverige har igjen skutt på fly uten varselskudd."
Tillägges alltså nämnda statistik.
Där framgår Sverige den 2 juni 1940 skjutit ner en tysk JU 52:a vid Riksgränsen, varvid 8 man omkom. General Dietl är förgrymmad över att svenskarna inte först skjutit varningsskott.
Ovanstående är väl känt och finns inräknad i den enkla statistik över svenska nedskjutningar som jag i ett inlägg ovan sammanställt.
Känt är emellertid inte följande ur general Dietl:s dagbok den 8 juni 1940 kl. 18.30: "En Ju 88 ble truffet av svensk luftvern da den gjorde en sving over svensk område, og måtte nødlande på Bjørnefjell. Sverige har igjen skutt på fly uten varselskudd."
Tillägges alltså nämnda statistik.
Det var ingen 'genväg' över Sverige, utan snarare en 'omväg'.Leprazy skrev:En historia lärare som jag hade en gång berättade om att där han bodde så skjöt man imott allierat bombflyg som tog genvägen över sverige, han berättade att en gång så träffade man ett plan så illa så det störta o alla dog, efter det berättade han att man bara skjöt hej villt i luften men siktade inte ens på planen.
Nån som kan stärka hans historia?
Men säkrare.
Besserwisser.
Jag har läst historier om att svenska mekaniker reparerade de amerikanska och brittiska bombarna och att de stod uppställda på rad (upp till 50 stycken skall ha varit i fullt flygbart tillstånd).
En fråga jag ställt mig är om svenska piloter någonsin utbildades på de här planen? De måste väl ha setts som en användbar resurs vid en eventuell invasion? Eller var våra bomber inkompatibla med de brittiska och amerikanska bombarna? Att vi inte hade särskilt mycket .50-kalibrig ammunition till de amerikanska kulsprutorna eller .303 till de brittiska är väl mer förståeligt...
En fråga jag ställt mig är om svenska piloter någonsin utbildades på de här planen? De måste väl ha setts som en användbar resurs vid en eventuell invasion? Eller var våra bomber inkompatibla med de brittiska och amerikanska bombarna? Att vi inte hade särskilt mycket .50-kalibrig ammunition till de amerikanska kulsprutorna eller .303 till de brittiska är väl mer förståeligt...
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
Jag läste i boken "Anrop Red Dog" att de svenska luftvärnssoldaterna var mer "engagerade" när man siktade det på tyska plan än på allierade. Om de själva hade fått välja så skulle de nog inte många skjutit på dem över huvud taget men reglementet krävde att man beskjöt alla utländska plan som inkräktade på svenskt luftrum utan tillstånd.Leprazy skrev:En historia lärare som jag hade en gång berättade om att där han bodde så skjöt man imott allierat bombflyg som tog genvägen över sverige, han berättade att en gång så träffade man ett plan så illa så det störta o alla dog, efter det berättade han att man bara skjöt hej villt i luften men siktade inte ens på planen.
Nån som kan stärka hans historia?
Det fanns en historia fraan den här tiden om en Lancaster som flyger över Skåne - men råkar ha radiokontakt med ett svenskt Lv-batteri;
Batteriet: ni flyger över svenskt territorium....
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: vi måste öppna eld mot er om ni inte landar...
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: EEELD!!!
Lancaster: ni skjuter för lågt och akterom.....
Batteriet: 'VI VET DET'
Batteriet: ni flyger över svenskt territorium....
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: vi måste öppna eld mot er om ni inte landar...
Lancaster: vi vet det...
Batteriet: EEELD!!!
Lancaster: ni skjuter för lågt och akterom.....
Batteriet: 'VI VET DET'
- BMP-trekker2
- Medlem
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 1 juli 2003, 11:19
- Ort: Skövde
Avser säkert det brittiska Blackburn Skua-flygplan, besättning 2 man, som tillsammans med fem andra Skua-flygplan angripit mål i Trondheims hamn den 22.9. 1940, men som sedan på morgonen nödlandade i Faxälven vid Ramsele intill en bro.BMP-trekker2 skrev:Har för mig att min morfar sa något om en nödlandning/nedskjutning i trakten av Ramsele i Ångermanland under kriget. Någon som vet något om det??
Källa: "Nödlandning - Sverige" av Wegmann-Widfeldt, sid. 21.
Omnämnes på http://www.fleetairarmarchive.net/Rollo ... POW/W.html
Ett Swordfish-plan med tre besättningsmän som deltagit i samma anfall nödlandade samma morgon vid sjön Krycktjärn, Stugun. Sid. 20 i nämnda bok.
Omnämnes på http://www.fleetairarmarchive.net/Aircr ... epage.html
-
- Provmedlem
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 6 november 2005, 12:05
- Ort: Nils E Eriksson
- Kontakt:
Jag bodde i Dingle i Norra Bohuslän under Andra världskriget. Jag har ett par frågor:
1. En kulspruta på ett berg mitt i Dingle sköt mot ett förmodligen tyskt plan och det påstods att det störtade. Vet någon om ett plan blev nedskjutet i Dingletrakten?
2. Vi såg och hörde vid något eller några tillfällen sjöslag ute på Skagerack. Vet någon vilka sjäslag (eller bombfällningar) det kan ha rört sig om?
1. En kulspruta på ett berg mitt i Dingle sköt mot ett förmodligen tyskt plan och det påstods att det störtade. Vet någon om ett plan blev nedskjutet i Dingletrakten?
2. Vi såg och hörde vid något eller några tillfällen sjöslag ute på Skagerack. Vet någon vilka sjäslag (eller bombfällningar) det kan ha rört sig om?
1.Torde vara att den 14 april 1940 sköt svenskt luftvärn (40 mm Bofors) ner ett tyskt JU 52/3m plan vid Samneröd utanför Uddevalla. Besättningen om tre man omkom. Nedskjutningen var just då så "känslig" att försvarsminister Sköld beordrade "mörkläggning". TT meddelade alltså att planet krockat med en bergvägg!Nils E Eriksson skrev:Jag bodde i Dingle i Norra Bohuslän under Andra världskriget. Jag har ett par frågor:
1. En kulspruta på ett berg mitt i Dingle sköt mot ett förmodligen tyskt plan och det påstods att det störtade. Vet någon om ett plan blev nedskjutet i Dingletrakten?
2. Vi såg och hörde vid något eller några tillfällen sjöslag ute på Skagerack. Vet någon vilka sjäslag (eller bombfällningar) det kan ha rört sig om?
2. Sjöslag på Skagerack? Finns nog flera, men ett var alltså utbrytningsförsöket från Göteborg av de s.k. "kvarstadsbåtarna" den 31.3. 1942, då tyskarna vid territorialgränsen öppnade kanoneld mot några av dem.
Tyskt kurirflygplan sköts ner.
Ett tyskt kurirflygplan, som inte höll sig inom den överenskomna flygkorridoren nödlandade 1942 på Bromma med en svårt skadad efter svensk luftvärnsbeskjutning.
Händelsen sammanfattas på Solna stads hemsida, http://www.solna.se/templates/Page_solna.aspx?id=17068
"Tyskt plan sköts ner över Tivoliberget i Bergshamra...
Ett tyskt kurirflygplan, som kommit ur kurs, besköts och träffades vintern 1942 av luftvärnseld över Tivoliberget i Bergshamra. Det skadade planet nödlandade på Bromma flygplats. En av piloterna blev svårt skadad. Händelsen tystades ner på grund av det känsliga världsläget. Sverige deltog inte i andra världskriget (1939-45) men det svenska försvaret hade till uppgift att försvara landet och Stockholm. På Tivoliberget fanns en luftvärnsställning, som ingick i försvaret mot fientligt flyg. Det var härifrån skottet - en fullträff - med en svärm av blykulor avfyrades mot det tyska flygplanet. Nu finns information om händelsen uppsatt på Tivoliberget.
Läs mer (Skottet från Tivoli, Pdf-fil) "
Händelsen sammanfattas på Solna stads hemsida, http://www.solna.se/templates/Page_solna.aspx?id=17068
"Tyskt plan sköts ner över Tivoliberget i Bergshamra...
Ett tyskt kurirflygplan, som kommit ur kurs, besköts och träffades vintern 1942 av luftvärnseld över Tivoliberget i Bergshamra. Det skadade planet nödlandade på Bromma flygplats. En av piloterna blev svårt skadad. Händelsen tystades ner på grund av det känsliga världsläget. Sverige deltog inte i andra världskriget (1939-45) men det svenska försvaret hade till uppgift att försvara landet och Stockholm. På Tivoliberget fanns en luftvärnsställning, som ingick i försvaret mot fientligt flyg. Det var härifrån skottet - en fullträff - med en svärm av blykulor avfyrades mot det tyska flygplanet. Nu finns information om händelsen uppsatt på Tivoliberget.
Läs mer (Skottet från Tivoli, Pdf-fil) "
En dansk flygmekaniker stal ett tyskt bombflygplan och flög mot Sverige någon gång under ockupationen av Danmark. Han ska tydligen ha blivit nerskjuten av svenskt luftvärn någonstans vid Helsingborgstrakten. Det är ungefär vad jag minns av det jag läste om den händelsen. Fanns en bild på det nedskjutna flygplanet också där mekanikern lyckats nödlanda flygplanet, så det var nog inte enbart en vandringslegend.
Ja, men den händelsen, liksom många andra är väl känd. Den omnämnes bl.a. i boken av Wegmann-Widfeldt, "Nödlandning Sverige". Men det finns ingenting om nedskjutningen av det tyska kurirflygplanet där och det är förvånansvärt att det först nu, c:a 60 år efter krigsslutet, kommer i dagen.mustamato skrev:En dansk flygmekaniker stal ett tyskt bombflygplan och flög mot Sverige någon gång under ockupationen av Danmark. Han ska tydligen ha blivit nerskjuten av svenskt luftvärn någonstans vid Helsingborgstrakten. Det är ungefär vad jag minns av det jag läste om den händelsen. Fanns en bild på det nedskjutna flygplanet också där mekanikern lyckats nödlanda flygplanet, så det var nog inte enbart en vandringslegend.