Är typ gammalt nu?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Är typ gammalt nu?

Inlägg av Markus Holst » 22 december 2019, 15:37

Jag har den senaste tiden märkt att när ungdomar är med och pratar i TV så hör man inga "typ" i varje mening. Istället verkar "liksom" fått en renässans och dyker upp i var och varannan mening.

Samtidigt verkar vår generation ha anammat "typ". Det dyker ju bland annat ofta upp på gubbdagiset Skalman.

"Typ" verkar ha vandrat uppåt i åldrarna på samma sätt som Facebook, och just som Facebook övergivits av ungdomarna i takt med att vi vuxna fick in klämmen.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Amund » 22 december 2019, 16:44

Intressant iakttagelse. Jag känner mig träffad eftersom jag ibland brukar använda ordet "Typ" , det känns modernare än ordet modell.
Men generellt tror jag att du har rätt i att vi äldre är de sista att använda ett uttryck.

Liksom - har enligt mig ett syfte att hjälpa talaren att utan en meningsbyggnad förklara något abstrakt. Frågan är hur det gjordes innan liksom-ordet dök upp?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Markus Holst » 22 december 2019, 18:47

Amund skrev:
22 december 2019, 16:44
Frågan är hur det gjordes innan liksom-ordet dök upp?
Enna. I Göteborg.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av sonderling » 23 december 2019, 08:38

Jag har märkt att yngre folk säger: Eller hur!? Efter varje mening. Och: Yes! "Typ istället för tack, fast lite släpigt som: Yeees...
Och när de inte inte tror på vad man säger så får man höra: På riktigt!?
Fast ibland undrar jag om det är lokalt för Sörmland för jag hörde det först när jag flytta hit.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Markus Holst » 23 december 2019, 08:52

"Det är inte bara något jag säger" klämmer många unga in allt som oftast, för att ge tyngd åt något de säger. Sådana tillkännagivenden ter sig märkliga för mig.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Lasse O » 23 december 2019, 10:37

Markus Holst skrev:
22 december 2019, 15:37
Jag har den senaste tiden märkt att när ungdomar är med och pratar i TV så hör man inga "typ" i varje mening. Istället verkar "liksom" fått en renässans och dyker upp i var och varannan mening.
"Om man säger asså liksom i princiiip asså..."
Povel Ramel och Wenche Myhre 1968

Snart börjar man väl åter använda ordet tjinona. Det vore sjuckert asså.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av sonderling » 27 december 2019, 07:40

Sjuckert! Fan det hade jag nästan glömt bort. Det sa man ju jämnt förr i tiden. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Lasse O » 27 december 2019, 17:25

Intet nytt under solen. Språket som identitetsmarkör:
Bilagor
Gardesofficerare.jpg
Gardesofficerare.jpg (139.25 KiB) Visad 977 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Markus Holst » 27 december 2019, 17:34

Kan du berätta mer om bilden? Var det månne någon social markör i Königsreich Preußen att prata med "mjuka G"?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Lasse O » 27 december 2019, 17:56

Nästan inget G alls utan ett slappt J. Naturligtvis hade man i Tyskland före kriget väldigt roligt åt detta snobberi.

I Sverige hade man motsvarande ovanor men då med skorrande R som lät mer förnämt. Man kunde också vid Gardesregementena i extrema fall helt hoppa över bokstaven R:
- Nu kavlav, skall ni få läva ev om kvigets allvav!
(Teckning av OA som visar den fjunige adlige fänriken som 1914 läxar upp grånade landstormsmän)

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Davian » 31 december 2019, 14:02

jag har arbetat med barn och ungdomar under lång tid samt utbildat mig inom diverse teorier om ungdomens beskaffenhet. Man kan säga att ungefär var tredje till femte år byts ungdomsspråket ut. Typ, fett, fet, nice, chill är typiska slangord som hör till folk födda runt 87-91. Tvär, Tung, brush, len är ord som tillhör 92-95or. Osv osv.

Det språket vi förvärvar i ungdomen är det vi kommer bära med oss i princip hela livet. Som äldre är det väldigt svårt att märka av ungdomens språkbruk vilket är anledningen till att "ungdomsfilmer" alltid känns oerhört mossiga när de släpps. Eller böcker osv.

Vill man ha en studie över ungdomens språk rekommenderar jag att man lyssnar in sig på hiphop härifrån Sverige. För det är ungdomarnas enskilt största kulturella kanal idag.

Nytt sätt att skriva/snacka i ungdomssvenska är att blanda språk i samma meningar och där engelska ord blir svensk slang. Ska citera en låt från en av de större inom svensk hiphop just nu.
Ant Wan - Cleopatra


De Chanel på min bitch
Ingen snäll i min klick
Och de minst en i min whip
Jag har 25 i min clip
Vem är vem? I'm the shit
De 55 på min drip
Varit utan hem, blivit rich, yeah

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Hans » 31 december 2019, 14:20

Kan någon vänlig själ översätta ovanstående till svenska? Jag förstår liksom typ ingenting.

Intressant att språket växlar såpass snabbt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Markus Holst » 31 december 2019, 14:43

Att jag reagerar över "typ" är att de kom till ungdomsspråket när jag passerat 40. Därefter vände jag mig långsam vid det och började använda det själv. Nu, när det verkar vara borta ur ungdomsspråket kan jag höra min 88-åriga mamma använda det så som ungdomarna gjorde för 20 år sedan. Ordet verkar ha blivit knäsatt i svenskan på ett sätt som ungdomsspråk sällan blir.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Davian » 31 december 2019, 16:19

Hans skrev:
31 december 2019, 14:20
Kan någon vänlig själ översätta ovanstående till svenska? Jag förstår liksom typ ingenting.

Intressant att språket växlar såpass snabbt.

MVH

Hans

De Chanel på min bitch = min tjej har mycket pengar. Cchanel = dyra lyxprylar. hög status att ha dem. Framförallt för folk som kommer från socioekonomiskt svåra förhållanden. Som Ant Wan i det här fallet. En markering att han har blivit framgångsrik.


Ingen snäll i min klick = Klick är ens sociala omgivning. Allt från vänner till bekanta till whatever
Det går inte att lita på någon fullt ut i ens sociala omgivning. Man lever på sin vakt.

Och de minst en i min whip = En av de man inte kan riktigt lita på är en närstående. Whip är slang för dyr bil.

Jag har 25 i min clip = Clip är slang för pistol. Han har 25 skott i sin pistol. Betyder att han lever farligt men tar ingen skit från någon eller några och att han lever utan att lita på samhället.


Vem är vem? I'm the shit = I'm the shit är slang för "jag är bäst". Raden i sig, tror jag, ihopkopplat med ovanstående rader, handlar om hur det är svårt att navigera i världen och kunna veta vem man ska lita på. Själv är bäste dräng.

De 55 på min drip = lite oklar mening. Drip är slang för att vara "the king". Kan också innebära bling eller andra liknande symboler för rikedom och pengar.

Varit utan hem, blivit rich, yeah = den tror jag vi alla förstår. Gått från fattig till rik. Eller iaf fattig till okej.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Är typ gammalt nu?

Inlägg av Davian » 31 december 2019, 16:22

intressant kuriosa; även inom hiphop svänger ord och slang mycket så det som var trendigt säg..2014 är idag helt omodernt och ute. 2022 kommer folk läsa den här låten av Ant Wan och tänka "vafan sysslade han med? "

Skriv svar