Anfall mot färje-planen? (ferry-pilots etc)

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Anfall mot färje-planen? (ferry-pilots etc)

Inlägg av StefanZ » 6 oktober 2019, 22:30

Planen tillverkade i USA, som skulle tex till Europa, flögs ofta över utav sk. ferry-pilots. Dessa var f.ö. ofta kvinnliga.
Därav fanns det många kvinnliga piloter, även jaktplanspiloter, men som inte själva deltog aktivt i striderna.
Jaktplanen antogs vara känsliga fullblodsmaskiner speciellt jämfört med övningsplanen som var mera förlåtande.
Och flyga nån stop över så pass långa sträcker av öppet hav och obygder var inte lätt och rent av farligt. Så stridsträning eller inte, det var hårt, svårt, farligt och ansvarsfullt göra.

Men. Förekom det att dessa plan utsattes för attacker av tyska plan? De var ju obeväpnade och piloterna otränade för strid, läs aktiva undanmanövrar, bombarna hade heller inte skyttar ombord, enkom piloterna, navigatör, färdmekaniker. Om vi tar B-17 som exempel och den kända bilden på fyra flygarklädda kvinnor som går mot oss med B-17 planen i bakgrunden..

så inte behövdes det topputrustade jaktplan mot dem. Det räckte säkert mer än väl med ett svep utav ett plan på långdistansspaning. Och dessa plan hade ju vapen ombord, om inte annat så flygskytten var alltid med.

OK, förekom det flygattacker av tyska plan mot dessa färjeflygplan? Enstaka gånger, eller rent av regelbundna jaktförsök??
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Anfall mot färje-planen? (ferry-pilots etc)

Inlägg av sveahk » 6 oktober 2019, 23:12

De kvinnliga WASP-piloterna gjorde sin "ferry"-tjänst uteslutande inom USA - att de flög över pölen till Europa har jag aldrig hört talas om.

Däremot hade de brittiska pilot-kvinnorna (ATA) det betydligt tuffare. Visserligen kortare avstånd från fabrik till fältflygplats, än i USA, men faran att bli nedskjuten existerade - friendly fire eller just Luftwaffe. Därtill barrageballonger och ett släckt land, för att inte tala om det typiskt engelska vädret! Där amerikanarna inte ens brydde sig om en black-out, så var det annorlunda i England - hela landet var ju en "war-zone".

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Anfall mot färje-planen? (ferry-pilots etc)

Inlägg av sonderling » 7 oktober 2019, 07:27

Men jag har hört att de flög över pölen men jag kan tyvärr inte redovisa källa för det. Nått jag läst i en bok eller tidskrift nångång för länge sedan. Skulle inte Spielberg göra en film om de kvinnliga Ferry-pilots förresten?

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Anfall mot färje-planen? (ferry-pilots etc)

Inlägg av von Adler » 8 oktober 2019, 13:27

sonderling skrev:
7 oktober 2019, 07:27
Men jag har hört att de flög över pölen men jag kan tyvärr inte redovisa källa för det. Nått jag läst i en bok eller tidskrift nångång för länge sedan. Skulle inte Spielberg göra en film om de kvinnliga Ferry-pilots förresten?

Sonderling
Jaktplan flög USA-New Foundland-Grönland-Island-Nordirland-England medan en del av de större planen kunde flyga hela vägen. Rutten var inte operativ bortom enstaka plan innan hösten 1942 när flygfälten på Grönland blev helt färdiga.

Flygningsriktningen innebar att planen kom från väst eller nordväst, och tyskarna hade ingen radartäckning i det området. Även om de skulle veta exakt när och var en flygning skulle komma skulle de behöva pricka den exakt rätt (med tanke på att den kan vara försenad eller tidig beroende på väderlek, underhåll, reparationsbehov m.m.), vilket blir värre än att hitta en nål i en höstack. Till det ska läggas att tyskarna hade ytterst få jaktplan som kunde nå över norra Storbritannien och Nordirland eller ännu längre väster om det - och de måste korsa områden som täcks av brittisk radar och där britterna har luftherravälde. Och även om de lyckas med det är det inte svårt för britterna att räkna ut vad som ska ske och be den inflygande gruppen att ändra lite kurs, varvid tyskarna missar dem.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Anfall mot färje-planen? (ferry-pilots etc)

Inlägg av sveahk » 8 oktober 2019, 16:47

sonderling skrev:
7 oktober 2019, 07:27
Men jag har hört att de flög över pölen men jag kan tyvärr inte redovisa källa för det. Nått jag läst i en bok eller tidskrift nångång för länge sedan. Skulle inte Spielberg göra en film om de kvinnliga Ferry-pilots förresten?

Sonderling
Manliga piloter ja, men kvinnliga?

Mvh Hans K

Skriv svar