Hur dog Hitlers generaler?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Amund » 11 juli 2019, 08:21

Läste nyss följande mening:
Nazityskland miste 136 generaler under kriget – motsvarande en varannan vecka. Minst 84 av dem lät Hitler själv avrätta.
Källa

Om Hitlers order låg bakom över 60 % av de generaler som dog under kriget så är det ju värre än Stalins utrensningar 1937, kan den siffran verkligen stämma? Många avrättades efter 20:e juli attentatet men i alla fall - räknas alla som tagit sitt eget liv in i kategorin..? Ok att Rommel gör det men de kan väl inte räkna in exempelvis Model eller Blaskowitz :?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Hans » 11 juli 2019, 11:47

Siffran förekommer: https://ww2gravestone.com/84-german-gen ... by-hitler/

Hur många som stupade hittar jag inte med snabbtrålen.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Amund » 11 juli 2019, 13:52

Hans skrev:
11 juli 2019, 11:47
Siffran förekommer: https://ww2gravestone.com/84-german-gen ... by-hitler/

Hur många som stupade hittar jag inte med snabbtrålen.

MVH

Hans
Tack Hans för din länk där det redovisas några generaler, men det verkar som att stordelen avrättade handlar om skyldiga till 20:e juli attentatet. Jag gjorde en snabb koll av vilka som var general av de avrättade från denna lista och kom fram till minst 16 stycken men max 18-19, fast listan kanske inte är komplett?

https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... _July_plot

Men vilka är de andra mellan sextio och sjuttio generalerna som Hitler ska ha avrättat, eller har man även räknat överstar, majorer och adjutanter?

Att Hitlerregimen avrättat en himla massa generaler för att de mitt under krig försökt mörda statsöverhuvudet och landets ÖB så tror jag inte att straffet blivit särskilt mildare i något annat land heller. Meningen "Minst 84 av dem lät Hitler själv avrätta" antyder mer personliga skäl hos Hitler till att de dömts till döden.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av sonderling » 11 juli 2019, 14:27

Intressant fråga.

Jag har intrycket att fler avrättades i 20 juli attentatet än vad som brukar framkomma. Tyvärr har jag väl inga direkta fakta annat än när jag då och då läser om VK 2 i nått annat sammanhang så kan ödet framöver varit att personen den och den avrättades i efterdyningarna av 20 juli attentatet. Vilket också fått mig att undra hur länge Hitler hämnd pågick? Vad jag förstått så filmades avrättningarna så Hitler kunde se det. Köttkrokar och pianotråd verkar varit avrättnings metoden.
Fasen nu inser jag att jag inte vet så himla mycket om 20 Juli attentatet och dess efterspel. Annat än vad man sett på film eller läst i nån artikel. :?

Det här måste jag nog forska vidare i. Borde finnas nån bok som behandlar ämnet.

Sonderling

Förövrigt gillar jag den poetiska rättvisan i Domare Freislers död.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Amund » 12 juli 2019, 16:41

Om man googlar så verkar den här siffran 84 stycken som huggen i sten men det är flera som undrar vilka de egentligen var.
https://www.quora.com/Why-did-Hitler-ex ... 4-generals

Håller med dig Sonderling att det är förbaskat vad lite man egentligen vet om en del saker. Just detta med siffran 84 gör att jag misstänker att siffran är felaktig, och nu är det ju så att om den är felaktig så finns det ingen som har intresse av att justera en historisk siffra som bevisar Hitlers grymhet.
sonderling skrev:
11 juli 2019, 14:27
Vad jag förstått så filmades avrättningarna så Hitler kunde se det. Köttkrokar och pianotråd verkar varit avrättnings metoden.
Sonderling

Förövrigt gillar jag den poetiska rättvisan i Domare Freislers död.
Det där med köttkrokar och pianotråd och att Hitler tittade på filmen redan samma kväll har jag på några ställen läst om är helt felaktig, Hitler ska inte alls ha varit road av att se människor plågas som något självändamål men samma sak här; vem har intresse av att framställa H som lite blödig? Tittade just efter i Joachim Fests mastodontbiografi och där bekräftar han att H gottade sig i avrättningsfilmerna så... Men Fest har ju kritiserats hårt för den boken. :?

Återigen, 84 generaler eller inte - jag är åtminstone tveksam till att Hitler framställs som att personligen ha dömt alla 84 till döden på det sätt som framställs. Åtminstone tills någon bevisar motsatsen.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av StefanZ » 13 juli 2019, 22:15

Jag funderar på, om siffran 84 är verklig eller en tapper men vild gissning. Dvs, hur pass kunnig skribenten ifråga var, egentligen.

Jo, Hitler var ju flitig med att avskeda generaler. Om man nu tar en tapper gissning att de avsatta generalerna också automatiskt blev avrättade, då skulle man kanske få ihop till siffran... Inklusive de ca 20 20:e juli-män.

Vad dessa generaler fick göra efter avskedet, vet jag ej heller. Men ev avrättning möjligen i något enstaka fall, ej allmänt.

Jag utgår iofs att det fanns några som avrättades på riktigt. Men faktiskt inte Canaris - hans öde blev sammankopplat till slut med 20 juli gruppen, jag hade för mig att han blev tagen och avrättad tidigare för sin opposition och sina antinazistiska sympatier...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av sonderling » 15 juli 2019, 14:10

Måste varit lite trött när jag skrev förra inlägget. ser att jag svamlar lite, ber om ursäkt för det.
Har annars inget att tillägga i den frågan men undrade över första siffran 126 st.
Inbegriper det såna som dör under fångenskap?

Tillägg: Gogglade lite men hittade inget. Har för mig att jag sett en sammanställning av stupande under VK2 fördelade efter grad på wikipedia men hittar inte igen det. :? Hittade detta dock: https://en.wikipedia.org/wiki/20_July_plot#Aftermath

4980 avrättade? tja det får nog plats några generaler där.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Hans » 27 augusti 2019, 12:48

20 juli, tyska wiki säger 19 generaler.
Die Beteiligten stammten aus vielen Schichten der Bevölkerung und hatten vielfältige Kontakte zum Kreisauer Kreis um Helmuth James Graf von Moltke. Unter den 200 später wegen der Erhebung Hingerichteten oder anderweitig in den Tod Getriebenen waren die drei Generalfeldmarschälle Günther von Kluge, Erwin von Witzleben und Erwin Rommel, 19 Generäle, 26 Oberste, zwei Botschafter, sieben Diplomaten, ein Minister, drei Staatssekretäre sowie der Chef der Reichskriminalpolizei Arthur Nebe; des Weiteren mehrere Oberpräsidenten, Polizeipräsidenten und Regierungspräsidenten.
Googleöversatt.
The participants came from many layers of the population and had many contacts with the Kreisau circle around Helmuth James Graf von Moltke. Among the 200 later executed or otherwise driven to death for the collection were the three field marshals Günther von Kluge, Erwin von Witzleben and Erwin Rommel, 19 generals, 26 colonels, two ambassadors, seven diplomats, a minister, three secretaries of state and the head of the Reichskriminalpolizei Arthur Nebe; several senior presidents, police chiefs and district presidents.
MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Hans » 27 augusti 2019, 12:58

Titta vad jag fick i trålen: https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=135564

Bild
Finns mer på sidan.


MVH

Hans

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av StefanZ » 27 augusti 2019, 13:54

Vänta. Ser jag rätt i ett snabbt ögonkast? Här ovan nämns 19 generaler avrättade efter Hitlerattentatet. Och i tabellen 20 generaler avrättade av Tyskland.
Rimligt sett är de samma? Ergo, det var bara någon enstaka som avrättades på riktigt, nästan alla de som avrättades var utrensning efter attentatet.
Även om ett och annat självmord torde ha varit ett hederssjälvmord, ist för väntande avrättning. Det var ju praxis.

Och då VAR det inte alls så många som avrättades, som antyddes i trådstarten...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av sonderling » 3 januari 2020, 07:31

Not från en bok jag läste nyligen och som jag här försöker återge så korrekt som möjligt:
I samband med statskuppförsöket så arresterade GESTAPO över 7000 personer, av dem dödades 4980 under de följande månaderna. Inom OKW, OKH och generalstaben dömdes 60 officerare till döden. I Samband med attentatet avrättades 20 generaler, samtidigt avkunnade krigsdomstolar dödsdomar mot 36 generaler. 49 generaler tog sitt liv för att undgå häktning och åtal. Inom militärområdena och vid fronten arresterades en mängd medlemmar av WH och av dem dömdes ca 700 medlemmar till döden av militärdomstolar.

Jag vet inte om man ska addera siffrorna eller om det förekommer "dubbelfakturering"?

Sonderling

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1146
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Gerrgul » 6 januari 2020, 11:26

sonderling skrev:
11 juli 2019, 14:27
Intressant fråga.

Jag har intrycket att fler avrättades i 20 juli attentatet än vad som brukar framkomma. Tyvärr har jag väl inga direkta fakta annat än när jag då och då läser om VK 2 i nått annat sammanhang så kan ödet framöver varit att personen den och den avrättades i efterdyningarna av 20 juli attentatet. Vilket också fått mig att undra hur länge Hitler hämnd pågick? Vad jag förstått så filmades avrättningarna så Hitler kunde se det. Köttkrokar och pianotråd verkar varit avrättnings metoden.
Fasen nu inser jag att jag inte vet så himla mycket om 20 Juli attentatet och dess efterspel. Annat än vad man sett på film eller läst i nån artikel. :?

Det här måste jag nog forska vidare i. Borde finnas nån bok som behandlar ämnet.

Sonderling

Förövrigt gillar jag den poetiska rättvisan i Domare Freislers död.
En sidoanmärkning kanske: det stämmer att åtminstone en del av avrättningarna filmades, men att Hitler själv skulle ha avnjutit filmerna är en skröna. David Irvings(jo jag vet att han beskyllts för att vara Hitler-apologet) skriver ganska utförligt om attentatet och dess efterdyningar i Hitlers War. Ett mycket spännande avsnitt i boken, i mitt tycke. Efter attentatet var det inte så populärt att visa sig i generalsuniform i tyska städer.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av HJ » 8 januari 2020, 08:51

Bara en undran, handlar det om "generaler", eller är det allmänt "högsta befäl" som avses? Ingår admiraler?

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur dog Hitlers generaler?

Inlägg av Hans » 8 januari 2020, 10:04

I 'min' tabell ovan är det bara armén.

MVH

Hans

Skriv svar