Pistol och AK

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Pistol och AK

Inlägg av masase » 22 april 2019, 14:11

Jag spenderar i nuläget en hel del tid i Belgien eftersom jag har ett par kunder i Bryssel.

På flygplatser och järnvägsstationer så patrullerar (vad som för mig) ser ut som Belgiskt infanteri med FN-FNC (eller FN-SCAR), skyddsväst men också pistol.

Är karbin plus pistol ett speciellt Belgiskt påfund eller är det vanligt även hos andra skyddstrupper?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pistol och AK

Inlägg av Hans » 22 april 2019, 15:12

Bild

Och: https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_L ... t#Firearms

Jag tror det är ganska spritt med sidovapen pistol som komplement till Ak'n.

Bild

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1559
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Pistol och AK

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 april 2019, 20:25

Jag har läst i boken skriven av Chris Kyle, American Sniper, att han - antagligen precis som alla andra Navy Seal-soldater - också bar en pistol vid sidan av sitt prickskyttegevär, som en extra säkerhet på mycket nära håll.

Även under andra världskriget så var det tämligen vanligt att meniga soldater, trots att det egentligen inte var tillåtet, också bar en pistol vid sidan av sitt personliga handeldvapen, just för att det extra kilot eldkraft gav en extra trygghet.

Så jag tror personligen att det handlar just om den där extra lilla säkerheten på nära håll, att veta att man i nödfall - om någon kommer för nära - också kan skjuta en angripare och överleva.

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Pistol och AK

Inlägg av MD650 » 5 maj 2019, 11:27

Nu mer är pistolen mycket mer vanlig som komplement till ak motsv.
En del är "bara" utrustade med pistol och då avses den nyttjas mer i självförsvar.
Andra har både pistol och ak och kan då välja vapen beroende på stridssituation eller om det ena eller andra vapnet slutar fungera.
:)

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Pistol och AK

Inlägg av 2Sharp » 6 maj 2019, 22:14

Alla Svenska soldater i utlandstjänst sedan Afghanistanmissioneena började bar pistol och ak (el. ksp) Mycket vanligt vid många nationer.

På sent 80-tal/tidigt 90-tal när jag tågluffade i Europa var det vanligt att polis hade pistol, och en, av två, hade k-pist eller ak.

Skriv svar