Armborst i krig

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Armborst i krig

Inlägg av hasse lindquist » 10 april 2019, 20:05

För några år sedan fick jag låna ett 1500-talsarmborst från ett museum. Pil måste jag tillverka själv efter antik förebild. Bågen strängades med stålwire, alternativt syntetlina, då sensträngar inte gick att uppbringa. På 25 meters avstånd slog den stålspetsade pilen igenom en 1,5 mm tjock stålplåt, vilket antyder att armborstet kunde ha viss effekt mot rustningsklädda motståndare. Vad är idag känt om effektivitet och precision hos medeltidens och renässansens armborst? Hur lång var skottvidden? :(

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Armborst i krig

Inlägg av Markus Holst » 10 april 2019, 21:33

Nu försöker jag komma ihåg vilket tv-program det var jag såg där man jämförde armborst och tidig musköt. Det var nog på Axess tv. Armborsten sköt långt och bra och perforerade snyggt en pumpa på långt håll - men muskötkulan gjorde sylt av den.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Armborst i krig

Inlägg av Hans » 10 april 2019, 21:58

Långbåge var billigare och effektivare på (tidig) medeltid, krävde dock mycket träning. Armborst var bra men med dålig eldhastighet (antal skott per minut) och betydligt dyrare. Lätt att lära sig skjuta. Tidiga eldhandvapen var sämre i effekt och eldhastighet. Lätt att lära sig skjuta men framförallt en psykologisk fördel - pang, blixt och rök var något näst intill magiskt för dåtidens soldater. Och jämfört med ett armborst var de billiga.

Räckvidd, jag tror att långbåge vinner med då som en sorts artilleri, skurar av pilar mot fiendens tätt grupperade trupper. De andra var mer för kortare avstånd, typ max 100-200m.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Armborst i krig

Inlägg av Hans » 10 april 2019, 22:05

Sedan har vi:
Riddarna betraktade armborstet med förakt därför att till och med gemene man kunde möta dem i strid vilket ansågs vara under riddarens värdighet. Vapnet betraktades emellertid också med fruktan eftersom det gjorde fotsoldaten farlig. Som skydd mot armborstpilarna klädde de sig i tunga rustningar; även deras hästar skyddades med bepansring. Kyrkan ansåg att armborstet var en djävulens uppfinning. Konciliet i Rom 1139 påbjöd att armborst inte fick användas mot kristna utan endast mot kättare och hedningar. Påbudet hade liten efterlevnad och inte ens i sina egna arméer kunde påvarna utrota armborstet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Armborst#Historia

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Armborst i krig

Inlägg av Markus Holst » 10 april 2019, 22:17

Armborstet lär vara den första spiken i kistan för riddarna = det tunga kavalleriet. När krutvapen blev vanliga försvann de helt.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Armborst i krig

Inlägg av Der Löwe » 27 april 2019, 22:25

Det var mer en kombination. Det ökade kraven på skydd mot armborst och långbågar gjorde att riddarna i kombination med lite sönderavlade hästar tappade rörlighet och anfallskraft i och med lägre hastighet. Det finns exempel där schweiziska pikenerare kunde manövrera bättre när terrängen var allt annat än platt som en fotbollsplan.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Armborst i krig

Inlägg av Lejonmod » 4 juni 2019, 15:32

Detta är nog en av de kunnigare kring medeltida vapen, han tillverkar och testar.
https://youtu.be/TdB470lo6nM

Skriv svar