Hästar i första världskriget

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästar i första världskriget

Inlägg av Hans » 3 maj 2019, 16:59

Ok, tack för svaren.

MVH

Hans

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hästar i första världskriget

Inlägg av StefanZ » 9 maj 2020, 09:40

Hans skrev:
6 april 2019, 17:40
Första gången jag in på sidan kom reklam för denna upp:



Inte den andra gången så därför lägger jag upp den här,

MVH

Hans
Ja den filmen och ungdomsboken av Michael Morpurgo är riktigt bra. Nämner mycket om olika roller som hästar under första världskriget kunde tänkas ha. Och la grande finale, när kriget var slut och det var dags att komma tillbaka hem till de sina...
De allra flesta hästar fick INTE komma hem. Det utgick en order att de skulle allesammans säljas på enklaste sätt.

Våran hjältehäst blev utköpt av goda människor, som på privat initiativ och bekostnad skickade honom hem (minns inte detaljer), men det slutade alltså väl för just denna häst. De flesta andra gick väl till korvfabriker. Mekanisering startade, både traktorer och billiga bilar blev allt vanligare.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hästar i första världskriget

Inlägg av erep » 16 november 2020, 14:27

Enligt en nyhet i Helsingin Sanomat, den femtonde november 1920, hade hästarnas antal i Europa (exkluderande Ryssland) under världskriget minskat med 1,6 miljoner stycken jämfört med 1914.

Minskningen var

360 000 i England (torde avse Storbritannien)
750 000 i Frankrike
150 000 i Italien
100 000 i Böhmen
750 000 i Tyskland

En smärre ökning har skett i de länder som inte deltog i kriget.



https://twitter.com/jouko_kokkonen/stat ... 0108079106

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar i första världskriget

Inlägg av Markus Holst » 16 november 2020, 14:38

Som jag redan nämnt på forumet, var första världskriget för kort för att ge hästen rättvisa.

Plötsligt är det 1914 och det mullrar i Europa. Alla arméer ser sig om efter allt vad hästar heter för att bygga upp stridande förband. Mängder av hästar tvångsrekryteras, så klart. Europas bönder gör då som varje god entreprenör gör: Inriktar sin produktion efter rådande behov.

Jag har inga siffror, men förställer mig att 1914 betäcktes mycket fler ston än normalt, vilket gjorde att 1915 föddes stora mängder med föl. Stona betäcktes såklart på nytt det året, så det blev lika många föl 1916.

Problemet är emellertid att det tar minst 5 år innan en häst är insats-klar, så alla dessa föl födda 1915 var leveransklara - 1920. Då hade efterfrågan sjunkit drastiskt, av kända skäl. Det lär aldrig ha funnits så många hästar i Sverige som i början på 20-talet.

I de krigsdrabbade länderna ser nog matematiken annorlunda ut eftersom hästar ju där förbrukades under kriget, troligen fortare än det avlades fram nya trots de av mig förmodat ökade betäcknings-siffrorna.

Skriv svar