Villaägare i Danmark hittade Schmeisser i trädgården!

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
PeterE
Stödjande medlem

Villaägare i Danmark hittade Schmeisser i trädgården!

Inlägg av PeterE » 31 mar 2019 05:15

Hej!

En villaägare i Danmark som grävde i sin trädgård i samband med ett garage bygge hittade en MP 40 och 2-300 patroner! Polisen menar att den har tillhört motståndsrörelsen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/grave ... f-patroner

Man hör ofta - relativt ofta - om detta i Danmark tycker jag. Alltså, att man hittar gömmor/vindsfynd från kriget. Jag undrar hur det ser ut i övriga länder från det ockuperade Europa? Jag menar, Frankrike hade en stark organiserad motståndsrörelse? Belgien, Nederländerna?

Ha en bra söndag!

currahee
Medlem

Re: Villaägare i Danmark hittade Schmeisser i trädgården!

Inlägg av currahee » 31 mar 2019 11:24

I samband med en vindsrenovering i Warszawa 2017 fann man ett tyskt Sturmgewehr 44 i mycket bra skick. Troligen gömdes det där i samband med upproret 1944.
Vapnet finns idag i på Militärmuseet i staden.

/ currahee

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inlägg av Hans » 31 mar 2019 12:40

Jag tror jag skall börja med att investera i fastigheter i Warszawa .

MVH

Hans

PeterE
Stödjande medlem

Inlägg av PeterE » 31 mar 2019 13:20

Jag kom att tänka på något som kanske någon kan hjälpa med? För ett antal år sen läste jag någonstans - en artikel, på nätet, en bok - att man i Bohusläns skärgård hittat en tysk radio och en tysk pistol vid ett renoverings arbete. Tydligen var detta gömt i ett hemligt utrymme i huset som då upptäcktes av hantverkarna. Jag minns bara att det handlade om radio utrustning och en pistol. Konklusionen var att det hade använts till att övervaka skeppstrafiken till och från Göteborgs hamn under kriget. Är det någon här som känner igen detta? Eller är det något jag har drömt🙄?

Jag är säker på att det handlade om Göteborgs-området.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 31 mar 2019 21:46

Er nok ikke uvanlig i Norge heller.
264B2F42-DE99-4A11-8A76-8353DF7309D7.jpeg
Det har vært en lang tradisjon å holde kjeft om slike ting man finner fordi det blir bare straffet og beslaglagt. Amnestiet for noen år siden hjalp på situasjonen. I tillegg så mente nok mange at den umiddelbare erfaringen fra 40-45 var at uregistrerte våpen kunne være gode å ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

StefanZ
Medlem

Inlägg av StefanZ » 31 mar 2019 22:14

Jag har läst att i ockupationstidens Polen och Warszawa, att flera stora vapengömmor gick förlorade. Hur? Det var ju underjordisk sekretess, iom Gestapos intensiva arbete. Sekretessen krävde att bara någon enstaka visste var vapengömman fanns. Om denne någon försvann - kanske tagen i en gaturazzia för att få tag i gisslan - då försvann ju gömman också. Oupptäckt, men inte längre tillgänglig för stadsgerillan...
Detta bidrog kraftigt till att de hade ganska ont om vapen och ammo när stora upproret väl började.

Hur många av dessa gömmor förblev intakta vet jag ej. Nu har ju nazisterna systematiskt förstört nästan hela Warszawa, så jag antar att flertalet av dylika gömmor blev även dem förstörda. De rester som blev kvar å återhittades, jag gissar att man "tog hand" om dem, precis som nämnt tidigare i tråden. :)