Turkarna stoppas ifrån att komma väster om Kaspiska Havet på 1000-talet

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Turkarna stoppas ifrån att komma väster om Kaspiska Havet på 1000-talet

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 10 mars 2019, 18:49

Denna informativa video om hur turkarna kom till Mellanöstern och Europa fick mig att tänka till.
https://www.youtube.com/watch?v=YirWYMurJn4
Det har ofta talats om hur araberna hade stoppats på 600-talet om Östrom och Persien inte precis hade haft ett storskaligt krig som hade lämnat området öppet för erövring.
Men om turkarnas invasion hör man sällan någonting.

Efter att jag såg videon så tänkte jag; om Iran hade varit starkare och mer enat och kunnat försvara gränsen vid Onyx så hade turkarna inte kunnat passera från centralasiens stäpper under Kaspiska Havet.
Om samtidigt Kiev-Rus och Novogord hade enats tidigare och sökt sig söderut och österut så hade de stängt av vägen norr om Kaspiska Havet.

Nog hade något enskilt turkiskt hästförband kunnat ta sig igenom, men med två starka stater som hade stängt av passagen på bägge sidorna Kaspiska Havet och ett Östrom som väntade bortom detta så har jag svårt att se att de hade lyckats etablera sig väster om Kaspiska Havet.

Tror ni jag har rätt och hur tror ni mellanöstern/östeuropa hade utvecklat sig?
Hade Östrom antagit turkarnas roll i mellanöstern? De hade ju den innan araberna tog stora delar, men likt turkarna utnyttjade arabernas splittring och försvagning så hade kanske Östrom kunnat återta dessa områden och styrt dem.
Tänker mig att Östrom hade agerat likt Habsburgarna i central/östeuropa; man hade låtit folken styra sig själva i ganska stor utsträckning; största skillnaden hade varit att kristna folk hade varit starkare och inte tryckts ner; kanske etablerat större riken. Armenien, Georgien, kanske ett Assyrien ser jag mig kunna utvecklas.

Skriv svar