Läshjälp - tyda brev från 1600-talet

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Läshjälp - tyda brev från 1600-talet

Inlägg av Jojje66 » 18 februari 2019, 18:11

Jag har ett brev daterat 1633 i mina ägor. Brevet är skrivet av Jacob Duwall. Är det någon son kan tyda innehållet i detta brev?
Det ser ut som en annan person också har skrivit i brevet längst ner. Det ser ut att vara undertecknat av en Johan men jag kan ej tolka efternamnet. Är det någon som kan se vilket efternamn det står? Jag tränar på att läsa gamla texter men Jag har fortfarande mycket att lära mig.
Bilagor
014C37D9-06C3-4951-8BD9-069CF0DFB5B2.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Läshjälp - tyda brev från 1600-talet

Inlägg av Markus Holst » 18 februari 2019, 19:53

Det verkar vara en kvittens skriven på tyska

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Läshjälp - tyda brev från 1600-talet

Inlägg av sveahk » 18 februari 2019, 19:59

På snabben...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Läshjälp - tyda brev från 1600-talet

Inlägg av sveahk » 20 februari 2019, 13:42

sveahk skrev:
18 februari 2019, 19:59
På snabben...

Mvh Hans K
Har nu haft tid - och lite hjälp - att tyda ditt skriftstycke. "På snabben"- inlägget ovan har jag slängt bort, det förvirrar bara!

Texten: Herr Anthon Flandrin(?) får uppdraget att, mot kvitto, ge Oberst Sparenberg så många musköter han kan uppbringa. Signatum i högkvarteret Olaw(?) den 8 januari 1633. Undertecknat Ober Commandeur Jacob Duwall (https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presenta ... x?id=17733)

Så den nedre delen av brevet. Där bekräftas att Löjtnant Johan Decker, Sternbergisches Regiment erhållit 205 musköter med tillbehör, och att Consort Herr Flandrin för det fått ett kvitto. Undertecknat - och här blir det lite knepigt - antingen Johan Buss eller Guss.

En tillfrågad arkivar tror mer på Guss, men som det nu är, den skrivna tyska frakturskriften från 1600-talet är en av de svåraste att tyda...

Hoppas det hjälper.

Mvh Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Läshjälp - tyda brev från 1600-talet

Inlägg av Femtiotrean » 20 februari 2019, 14:28

Får man fråga - inte för att jag tror att det måste vara något skumt blandat här men det är kanske s att det är inte comme il faut att ställa sådana frågor - hur det kommer sig att man har ett sådant brev i sina ägor? Har du ärvt det? År du själv en samlare och har köpt den på auktion eller privat?

PS Jag blir yr i huvudet när jag tänker att brevet är nästan 400 år gammalt. I min familj finns ingenting alls, inte ett enda föremål, inte ett enda gammalt foto på en släktning", som är från 1800-talet eller äldre :oops: :(

Jojje66
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 februari 2019, 12:48
Ort: Stockholm

Re: Läshjälp - tyda brev från 1600-talet

Inlägg av Jojje66 » 21 februari 2019, 20:23

Tack för läshjälpen. Det var verkligen intressant att få veta innehållet i brevet och nu har jag några nya namn att forska vidare på. Jacob Duwall är ett intressant levnadsöde och brevet måste vara skrivet ca 9 månader innan det överanskande anfallet av wallensteinska armén och Duwalls kapitulation och tillfånga tagande och strax efter det, hans död. Duwall är ingen släkting till mig så vitt jag vet. Jag köper brev på auktion för att sedan försöka ta reda så mycket som möjligt om den som har skrivit brevet, var det är skrivet , till vem det är skrivet , syftet med brevet osv. Det blir som en utgångspunkt för att sätta det i ett historiskt sammanhang och vidare läsning om den historiska händelsen. För mig är brev från 1600-1700 talet med militär anknytning mest intressanta men kursiv gotisk stil och nygotisk stil är lite kluriga att tyda, speciellt om det är skrivet på annan språk än svenska. Jag måste träna mer så jag kan tyda dem själv men än så länge uppskattar hjälp med detta.

Skriv svar