En riktig bok eller fake; jag erövrade Norge

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

En riktig bok eller fake; jag erövrade Norge

Inlägg av jojo » 1 januari 2019, 22:04

Blev det någonsin klarhet i om SMB:s hittade manus av Von Falkenhorst är det de utger sig för?

En sensation i så fall. https://www.youtube.com/watch?v=EJMOmnjQSRA&t=189s

Några år har gått nu, så någon klarhet bör finnas. Ett förhörsprotokoll är inte ett manus av egen hand om hur man erövrar Norge! T.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: En riktig bok eller fake; jag erövrade Norge

Inlägg av JohnT » 2 januari 2019, 02:53

Nej det är ingen sensation tvärt om

Största delen av texten finns med som ett bihang till det svenska beredskapsverket.

Tyska officerare fick som uppdrag av de allierade att skriva "av sig" när de hamnade i krigsfångenskap.
så det är mer än ett förhörsprotokoll


Det är SMB som är smarta, dessa dokument är offentlig handling i USA och alltså finns det ingen författare eller släkt till författaren som kan kräva pengar.
Med andra ord, man ge ut en bok utan att behöva betala npågon författare.

Men boken i sig är helt OK

Mvh
/John

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: En riktig bok eller fake; jag erövrade Norge

Inlägg av jojo » 2 januari 2019, 15:15

John T.
Men då er det väl en sensation?! Och stämmer med SMB:s beskrivning. Ett manus skrivet av Falkenhorst och ej förut utgiven (låt vara offentlig handling).
Jag har beställt boken.
Och då är det underligt att boken inte fått större spridning.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: En riktig bok eller fake; jag erövrade Norge

Inlägg av JohnT » 3 januari 2019, 11:37

Man behöver bara de tre böckerna av Geirr H Haarr om Norgekampanjen.
På engelska men ack så bra.



Om man är snäll så kan man få det till att SMB hittade det av en slump.
Men jag upprepar från en andra tråden:
Att boken redan hade tryckts i Norge är ju lite förvånande -

Norsk biografisk leksikon ger följande:
Bericht und Vernehmung des Generalobersten von Falkenhorst, tatt opp under von Falkenhorsts opphold i Norge september–oktober 1945, Boks FO II/div. 24, Norges Hjemmefrontmuseum, Oslo (trykt utg. 1945)
https://nbl.snl.no/Nikolaus_Von_Falkenhorst



Medan Beredskapsverket i Krigsarkivet stockholm bara har den kortare versionen på 19 sidor.
Bild

Lite roligt att SMB bara råkade hitta rätt i USA ....

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: En riktig bok eller fake; jag erövrade Norge

Inlägg av jojo » 3 januari 2019, 22:21

Tack för info inkl foto.
Men nu får jag den översatt, illustrerad och mer lätt läst. Är nåt speciellt att få det direkt ur hästens mun.
Brukar ha för vana att läsa AV istället för OM. Sålunda är en av mina favoriter Hitlers morgonsamtal (morgonmonologer eg.). Antecknade av sekreteraren visserligen. Man får in lite attityder och runtomsnack.
Om ockupationen i Norge har jag redan en hel del självupplevt material.

jojo
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 april 2013, 13:27
Ort: Stockholm

Re: En riktig bok eller fake; jag erövrade Norge

Inlägg av jojo » 10 januari 2019, 18:04

Nu har jag läst stora delar av boken. Och något fake är det INTE. Intressant att se kriget ur tysk militärt perspektiv.
Den skulle kunna fungera som militär instruktions bok.
Från stora övergripande planer till detaljer.
Vad gäller detaljer så irriterar sig erövraren över den dåliga tyska prickskjutningsförmågan. Det var annat förr (på 1930-talet). Norrmännen sköt bättre. Och tyskarna var helt borta i skogsterräng. Kunde inte kommunicera som ex v finnarna som använde fågelläte för att kontakta varandra.
Om detta berättade min far som stred mot tyskarna i skogen, att de (tyskarna) var rädda i skogen och ropade till varandra: Hans bist du da? etc.
Och därmed röjde sin närvaro.
Dom saknade ordentliga skor/kängor och vindtäta jackor/anorak också. Men han fick inte det. I Berlin hade man tappat intresse för hela företaget, så snart ockupationen var gjord.
Hela ockupationen var för övrigt onödig tyckte han. Ingenting hände. Tyska soldaterna tappade intresset också eftersom det aldrig kom någon som ens liknade ett anfall från dom allierade.
Och som vanligt när det gällde tyska yrkesofficerare så såg man rött när man skulle styras av politiker (nazi-"officerare").

Skriv svar