Nytt begravningsreglemente

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2018, 09:47


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av sonderling » 18 november 2018, 19:53

Jag hörde nyheten och tänkte, ja det är ju klart att i ett ideal scenario så kan man skicka hem de stupade men om det inte går då?

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Markus Holst » 18 november 2018, 22:03

sonderling skrev:
18 november 2018, 19:53
Jag hörde nyheten och tänkte, ja det är ju klart att i ett ideal scenario så kan man skicka hem de stupade men om det inte går då?

Sonderling
Även min tanke.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Hans » 18 november 2018, 22:21

Då är vi tre. Det gamla reglementet var tydlig om att i värsta nödfall stoppar vi dom i jord här och nu, tillfälligt, i alla andra fall försöker vi få hem de stupade. Varför utesluta det alternativet då vi inte kan förutspå hur framtida krig kommer se ut?

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Bjernevik » 19 november 2018, 05:44

Hans skrev:
18 november 2018, 22:21
Varför utesluta det alternativet då vi inte kan förutspå hur framtida krig kommer se ut?
Exakt. Framförallt, vad göra när man hamnar i den situationen trots allt när fältgrav är avskaffat? Elda upp kropparna som sopor? Eller låta dem ligga för väder och vind?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av sonderling » 20 november 2018, 19:57

Jag vet att jag fick bassning en gång när jag länkade till en krönika för ett par år sedan, men i detta fallet. Ja detta med fredskadad var väl det jag tänkte själv.
https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... lavar-har/

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Hans » 20 november 2018, 21:29

Tack för en underbar artikel sonderling, fick mig att både skratta och nästan gråta på en gång.

Del av artikeln:
Elmbergs pragmatiska motivering är svår att tänka sig i länder med mer levande minnen av krig:

“Länsstyrelsen kanske planerar att bygga en ny väg eller bostäder på platsen, och då kan inte försvarsmakten utnämna den till en ny krigskyrkogård”.

Inte ens en fientlig invasion ska alltså få sätta käppar i hjulet för den kommunala översiktsplaneringen. För tänk vad opraktiskt det skulle vara med nedgrävda soldater precis där man tänkt bygga bostadsrätter. Och tänk så många fler semesteranläggningar fransmännen hade kunnat bygga i Normandie om de bara hade resonerat svenskt.

Miljöskäl anges som en annan förklaring till regeländringen.

“Man kan inte anlägga en kyrkogård i närheten av en sjö eftersom det då läcker ut ämnen genom vattnet som transporteras ut i marken”, förklarar fältprosten.

Vi svenskar har alltså klättrat så högt upp på den mänskliga behovstrappan att försvaret självmant börjar planera för mer ekologiskt hållbara begravningar i krig.

Ska det tankesättet också vägleda den övriga försvarsplaneringen? “Eld upphör, för fan. Det finns rödlistade lavar här i skogen.”
Mina föräldrar är begravda 100 meter ifrån en sjö, är det i närheten?

Jag bara hoppas att detta är 'Fake news' men dessvärre tror jag inte det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av erep » 21 november 2018, 06:56

Hans skrev:
20 november 2018, 21:29

Jag bara hoppas att detta är 'Fake news' men dessvärre tror jag inte det.

MVH

Hans
Om man varit nära något som beskrivs i pressen, ser man att ofta beror felaktiga nyheter på att journalisten inte kan/förstår vad hen skriver om.

Fältbegravningar skall ju vara tillfälliga nödlösningar, inte permanenta lösningar enligt det system Sverige haft tidigare, eller egentligen har nu.

I Finland togs ett nyt reglemente i bruk från 2016, och då det förbereddes var det i pressen att det eventuellt skulle bli mera tillfälliga fältbegravningar än tidigare, p.g.a. mer mobila strider. Annar har den nya samma pricip som den gamla: de stupade transporteras till hemorten, men om det inte är möjligt, begravs de tillfälligt.

Frivilliga (finska och ryska) letar ännu efter stupades kvarlevor i (numera) ryska Karelen och några tiotal begravs ännu varje år, dryga 70 år efter kriget.
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Sarvi » 21 november 2018, 11:41

Faktum är att det finns ett undantag även i den ”civila” begravningslagstiftningen om att stoftet efter de som dödats till följd av krigshandlingar eller smittsam sjukdom får gravsättas eller kremeras utan att man behöver beakta allt som står i resten av lagen. Dvs i krig får man anordna gravar lite som det faller sig, om det inte går att lösa den sedvanliga vägen.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det färdiga reglementet inte innehåller motsvarande ventil, så jag väntar ett tag med att bli kränkt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Hans » 21 november 2018, 12:09

Sarvi skrev:
21 november 2018, 11:41
Jag skulle bli väldigt förvånad om det färdiga reglementet inte innehåller motsvarande ventil, så jag väntar ett tag med att bli kränkt.
Det är nog klokt. Någon remissinstans torde ha synpunkter i linje med våra.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2018, 15:15

Sarvi skrev:
21 november 2018, 11:41
jag väntar ett tag med att bli kränkt.
Ett tecken på gammaldags, omodern manlighet helt i linje med vad som förväntas av en historienörd. Imponerande!

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av erep » 23 november 2018, 08:44


Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av Sarvi » 23 november 2018, 09:22

Vad var det jag sade?

Tangentiellt: viewtopic.php?f=22&t=22378&p=519536#p519536

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nytt begravningsreglemente

Inlägg av erep » 24 november 2018, 00:23

Nu även officiellt bekräftat

"Förtydligande rörande gravtjänstreglementet
23 november201813:35
Att se över Försvarsmaktens reglementen är steg i att bygga ett starkare försvar. En del i det arbetet är att se över det gamla gravtjänstreglementet. I samband med detta har det förekommit uppgifter i media som inte är helt korrekta. Bland annat att ”stupade soldater inte kan begravas i skogen”. Om det inte finns möjlighet att transportera bort stupade kan man, och kommer att kunna, upprätta en tillfällig gravplats, en så kallad fältgrav. Den förläggs så att den exakta platsen kan anges även efter lång tid. När det finns möjlighet att transportera de döda ska de sändas till uppsamlingsplatser och först därefter till sina hemorter för att begravas. Planläggning och förberedelser görs av militärregionerna i samverkan med civila myndigheter och organisationer, alltså svenska kyrkan och kommuner."

Från https://www.forsvarsmakten.se/sv/organi ... eglementet

Skriv svar