Karl XI

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 15 november 2018, 10:31

Hej pandersson2
Tyvärr är jag inte i Sverige och kan ej besöka biblioteket i Uppsala. Det måste väl finnas någon som är därifrån och kan fixa hela texten.
Jag menar att vandaler ej kunde vara germaner enligt dagens klassificering men har säkert betraktats som germaner enlig Tacitus och andra som citerade honom senare.
Jag är intresserad av frågan vilket språk vandalerna talade under tiden för deras vistelse i Afrika.Det finns två källor till detta. Mauro Orbini som övertagit texter från Carl Vagries och elfte boken av Lacius.

Vandaliska Slovakiska Tjeckiska Polska
Karol XI 4.JPG
Språk gämförelse
Karol XI 4.JPG (27.93 KiB) Visad 3095 gånger

I texten ovan finns det som presenteras som Orbinis material. Eftersom vandaler var arianer och uppenbarligen kunde skriva så framstår det en fråga. Var finns det idag några spår efter deras skrivfärdigheter. Vandalernas kung Gelimer efter nederlaget i Afrika flyttade med sitt hov till provinsen Bythinia i dagens Turkiet. Inga gamla germanska kloster har jag funnit där. Däremot har det funnits många slaviska sådana och Kyrilliken har säkerligen sitt ursprung där.
Jag skulle vilja veta vad Du menar när Du skriver att den svenske Karl XI var överhuvud för den ortodoxa kyrkan i Sverige.Vilken av dem och från när?
Här är några texter från den handling som skall finnas i Uppsala.
Karol XI 1.JPG
Text från Uppsala 1
Karol XI 1.JPG (32.19 KiB) Visad 3095 gånger
Karol XI 2.JPG
Text från Uppsala 2
Karol XI 2.JPG (28.8 KiB) Visad 3095 gånger
Karol XI 3.JPG
Text från Uppsala 3
Karol XI 3.JPG (22.68 KiB) Visad 3095 gånger


Vandal

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Karl XI

Inlägg av Markus Holst » 15 november 2018, 11:47

vandal skrev:
15 november 2018, 10:31
Jag skulle vilja veta vad Du menar när Du skriver att den svenske Karl XI var överhuvud för den ortodoxa kyrkan i Sverige.Vilken av dem och från när?
En mycket underlig fråga. Du nämner Karl XI som överhuvud för någon ortodox kyrka. Pandersson2 ifrågasätter detta. Den som skall besvara vilken ortodox kyrka som Karl XI skall anses vara överhuvud för, vilket jag upplever som en befängd tanke, är du eftersom du kom med antagandet.

Hela denna tråd andas historieförnekelse och revisionism och ligger på gränsen till vad jag accepterar på Skalman.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Karl XI

Inlägg av pandersson2 » 15 november 2018, 13:00

Markus Holst,
jag ifrågasätter inte än. Jag efterfrågar information samt försöker förstå frågeställningen då de begrepp som presenteras verkar ha en anna betydelse än den jag är van vid.

Om vandaliska språket.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vandalic_language

Orbini skrev om de sydslaviska språken, så jag antager att när du skriver vandaliska så är det de vendiska språken som utvecklades till de sydslaviska språken som menas.

Är det verkligen tre utdrag från samma text? Den sista ser ut som en avskrift, medan de övriga ser ut som original. Typsnittet är annorlunda. Man verkar inte heller vara överens om stavningen. Var inte originalet med arabiska bokstäver? För mig ser det ut som latinska.

Karolusa odinatsethogo - Karolusu odinatsetomu

Swidskich, gothskichi W andalskich - Svidskich, gothskich, i wandalskich

Edit
Att man med ovanstående syftar på Svea götas och vendes konung är den naturliga tolkningen. Detta var den officiella titeln vid tidpunkten.
Edit2
Hur ser fullständiga citatet ut till:
NAROD SLAVJANO-ROSSYSKOGHO

Har du det inscannat?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 15 november 2018, 19:32

Hej Markus Holst

Det är inte så att jag påstår att Karl XI var ett överhuvud för någon ortodox kyrka. Det står i texten som finns i Uppsala och jag vill att någon förklarar varför.

Vandal

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Karl XI

Inlägg av pandersson2 » 15 november 2018, 21:15

vandal,
den del som du hävdar pekar ut Karl XI som ortodoxa kyrkans överhuvud finns inte med i din inscannade text från 1697. Skall det dyka upp i en senare del av dokumentet?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 16 november 2018, 15:00

Hej Pandersson 2

Jag har bokat en flygbiljet till Sverige den 3 december.Jag kopierar och kommenterar hela dokumentet när jag själv läst igenom det.

vandal

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Karl XI

Inlägg av pandersson2 » 16 november 2018, 18:12

vandal,
ser fram emot det med intresse.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Karl XI

Inlägg av medundersåte » 20 december 2018, 21:09

vandal skrev:
15 november 2018, 19:32
Det är inte så att jag påstår att Karl XI var ett överhuvud för någon ortodox kyrka. Det står i texten som finns i Uppsala och jag vill att någon förklarar varför.
Intressant text, jag skulle gärna vilja veta mer om vad som står i den.

Jag skulle gissa att skriftens författare försöker förmedla svenska förhållanden till östeuropeiska och använder sig av där vedertagna begrepp.

1. Ingen svensk kung har påstått sig vara kyrkans överhuvud, trots det så påstås motsatsen ofta i historieskrivningen. De svenska kungarna har sedan medeltiden kyrkligt beskrivits som kyrkans främste medlem och väktare av lagens båda tavlor. Men exakt vad som är ett kyrkligt överhuvud är en tolkningsfråga och kompliceras ytterligare vid översättning mellan olika språk.

2. Ortodox betyder renlärig, alltså att man har rätt lära eller uppfattning teologiskt. Ordet har emellertid oftast förknippats med de östliga kyrkorna men också med den så kallade lutherska ortodoxin som var särskilt aktuell i Sverige under Karl XI:s tid.

3. Sveriges, Götes och Vendes konung är den svenska kungatitulaturen som användes från Gustav Vasa till och med Gustav VI Adolf. Om de syftar till goter och vandaler under folkvandringstiden eller enbart lokala folkslag i Östersjöområdet, germanska eller slaviska vet ingen. Så som kungatitulatur användes så var det en fördel med båda tolkningarna.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Karl XI

Inlägg av millgard » 20 december 2018, 22:40

vandal skrev:
7 november 2018, 17:08
Hej Millgard,
Det är inte så enkelt. I texten i form av verser står märkliga påståenden.Folket i Karls XI rike kalas för
-NAROD SLAVJANO-ROSSYSKOGHO- villket skulle betyda a den som skrev talet visste att vid denna tid levde i dagens Sverige två olika folkslag.SLAVJANI och ROSSYSKI.
Jag tror att SLAVIANI är gamla suever och ej slaver ett begrep som vid denna tid ej existerade.
I slutet har författaren klart visat att det är SLAVIANI –suever som är det dominerande folket.
…IMZE WOSOCZNOE SOLNTSE SIAET SLAVIENE SLYSCHITE CZTO VOSVESCZAJET GLAS OPLACZLIIV IZ SEVERNYJA STRANY….
Suever som senare kallades slaviani ej slaver blev i Slovakien slovaker och i Sverige svenskar.
Vandal
Slavo betyder väl helt enkelt "den som pratar" eller "människa" på slaviska språk? Dvs den som kan göra sig förstådd eller en av oss.

Att det skulle betyda "svear", är det så självklart?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Karl XI

Inlägg av pandersson2 » 10 januari 2019, 18:52

Vandal,
hur blev det med resan och inscanningen? Det har gått över en månad. Blev det inte av?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 10 april 2022, 10:35

Hej Millgard och Pandersson2

Tiden går och jag blev skyldig Er ett svar. 1918-1922 ett kort parentes i historien.
Jag tror fortfarande att talet avser-hänvisar till slaver-ryssar i dåtida Sverige. Suever blev aldrig bara svenskar även om många har spekulerat om detta och önskat att det var så. Idag är det främst portugiser slovaker och även svenskar som kan hävda att det finns ett samband mellan suever och dem. Jag har nu flyttat till Sverige och tar upp några gamla obesvarade trådar om samband mellan Dacia i Centraleuropa och skandinavisk historia. Simulering av havsnivån blev inte heller av och jag tar nu kontakten med Geocentrum i Uppsala för att fullfölja detta.
Vandal

Skriv svar