Karl XI

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Karl XI

Inlägg av vandal » 7 november 2018, 11:15

Hej,

Jag skulle behöva få lite hjälp med att förstå till vilken publik riktades begravningstalet på begravningen av Karl XI året 1697 som bevaras i Uppsala –universitets kodex sid.833,82 Aa13-1.

Talet är skrivet på ett slaviskt språk och han beskrivs som kungen av svenskar,goter och vandaler alt.kungen av Sverige,Gotland och Vandalien.

Vandal

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Karl XI

Inlägg av Hans » 7 november 2018, 12:50

Vilket slaviskt språk? Kan du lägga ut texten? Är det ryska eller polska kan jag lätt ordna översättning.

MVH

Hans

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 7 november 2018, 14:55

Hej Hans,
Det är inte en översättning som jag söker.Det finns 8 sidor som kallas för -Placevna rec- en direkt översättning- Gråtandes tal. I texten anges -VOISTINO SLAVNOMU I PRAVOSLAVNOMU-
Språket är mycket äldre än polska eller ryska.
Jag kollade med gamla vandaliska texter och fann VOISTINO i betydelsen av ledare eller överhuvud.
För några år sedan frågade jag om någon i Sverige vet någonting om den bysantiska missionen till norden.Jag fick inget svar och nu har vi en text där den svenska kungen kallas även för överhuvud för den bysantiska kyrkan-PRAVOSLAVNOMU.
Vandal

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Karl XI

Inlägg av Hans » 7 november 2018, 15:04

Jag är inte säker på att jag riktigt förstår frågan men slaviska språk var väl knappast något bysantinska diplomater använde?

MVH

Hans

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 7 november 2018, 15:55

Hej Hans,
Vid tiden för begravningen av Karl XI fans det inte längre bysantiska diplomater. Men under niohundratalet när kristnandet av slaver startades av den katolska kyrkan i Rom togs initiativet även från Bysantinen. Två av deras sändebud är faktiskt även Europas officiella helgon. Cyril och Metod. Dessa gick direkt till dagens Slovakien där dåvarande kung Rastislav enligt historiska berättelser stod för inbjudan. Slovakien var då känt som suevernas land och stammen kvader hade sitt högkvarter i dagens Nitra tidigare Parjena. Deras närmaste allierade var vandalerna men romarna ansåg att kvadernas konung var en given ledare för de sueviska stammarna. Värt att nämna i detta sammanhang är att Metod som var en av dessa sändebud tidigare tjänstgjort som guvernör i provincien Bythinia och också varit opaten i ett slaviskt kloster Polychron.De som läst historien vet också att vandalernas besegrade konung Gelimer blev också guvernör i provinsen Bythinia tidigare.
Under dessa sändebuds vandring till suevernas land och kung Rastislav har det skett ett under och Cyril vaknade plötsligt med ett nytt slaviskt alfabet. Det nya språket godkändes som liturgiskt av både påven i Rom som patriarken i Konstantinopel.
När Adam beskriver folken i landet som idag är Sverige skriver han också om suever.Karl XI har sina rötter i Oldenburg-Stargrad tidigare ett slaviskt centrum i Hamburg Bremen diecesen.
Jag anser att det är möjligt att missionen till sueverna i dagens Slovakien har kunnat fortsätta norrut till sueverna i dagens Sverige. Alternativt har dessa missionärer lånat vandalernas skrivna språk och gjort det till kyrkospråk.
VOISTINNO kan också betyda –helt säkert,verkligen.
Vandal

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Karl XI

Inlägg av millgard » 7 november 2018, 15:57

vandal skrev:
7 november 2018, 11:15
Hej,

Jag skulle behöva få lite hjälp med att förstå till vilken publik riktades begravningstalet på begravningen av Karl XI året 1697 som bevaras i Uppsala –universitets kodex sid.833,82 Aa13-1.

Talet är skrivet på ett slaviskt språk och han beskrivs som kungen av svenskar,goter och vandaler alt.kungen av Sverige,Gotland och Vandalien.

Vandal
Inte det sedan några decennier vedertagna "Sveas, Götes och Vendes konung?" som blivit felöversatt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vendes_konung

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 7 november 2018, 17:08

Hej Millgard,
Det är inte så enkelt. I texten i form av verser står märkliga påståenden.Folket i Karls XI rike kalas för
-NAROD SLAVJANO-ROSSYSKOGHO- villket skulle betyda a den som skrev talet visste att vid denna tid levde i dagens Sverige två olika folkslag.SLAVJANI och ROSSYSKI.
Jag tror att SLAVIANI är gamla suever och ej slaver ett begrep som vid denna tid ej existerade.
I slutet har författaren klart visat att det är SLAVIANI –suever som är det dominerande folket.
…IMZE WOSOCZNOE SOLNTSE SIAET SLAVIENE SLYSCHITE CZTO VOSVESCZAJET GLAS OPLACZLIIV IZ SEVERNYJA STRANY….
Suever som senare kallades slaviani ej slaver blev i Slovakien slovaker och i Sverige svenskar.
Vandal

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Karl XI

Inlägg av pandersson2 » 7 november 2018, 18:20

vandal,
du behöver nog ge mer information om texten.

Hur har texten kommit i Uppsalas ägo?
Vet man vem som skrev den?
Är språket kyrkslaviska? Kyrillisk eller latinsk skrift?
Är skriften ämnad för propaganda?`År det riktat mot en svensk publik eller en slavisk?

Jag förstår inte ditt inlägg om vandaliska språket. Vandaliska språket ses som germanskt och det finns i stort sett inga skrifter av det om jag förstått det rätt. Är det venderna som menas?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Karl XI

Inlägg av Lejonmod » 7 november 2018, 18:54

Vandal.
Som Ane den gamle skrev 2012 till dig "Men jag är ledsen Vandal, allt tyder på ett germanskt kontinuum i de idag Svenska territorierna. Runstenar, ortsnamn, religiösa rester... ja väldigt mycket tyder på en germansk kultur i de svenska trakterna. Dock har naturligtvis slaviska grupper kommit hit i samband med handel, plundring, krig, frieri och säkert kolonisationsförsök"
Nu verkar det som om du startat ett nytt försök om slaviska folkgrupper i Sverige. Är det så?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 7 november 2018, 19:50

Hej Pandersson2

Hur texten kom till Uppsalas ägo vet jag ej. Ej heller vet jag vem som skrev den och vem den riktades till. Det är mina frågor.
Texten är inte kyrillisk och ej heller glagolisk .Dessa språk har sitt ursprung i den grekiska alfabeten. Texten är skriven med arabiska bokstäver.
Beträfande vandaliska språket så tror jag att detta språk var förlagan till Cyrils uppenbarelse dock med grekiska bokstäver.

Vandal

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 7 november 2018, 20:07

Hej Lejonmod,

Jag vill verkligen inte leta efter någon slavisk kultur i Sverige.Det är så sent som 1722 under Peter I som ryssar får veta att de är slaver.I en förkortat version av Orbinis- Slaviska riket- med namnet Istoriografia läggs grunden till Rysslands expansion i de sk.slaviska länderna. Detta är början till en propaganda under namnet panslavism med målet då att först besegra osmanerna och sen erövra hela världen.Detta har stora likheter med iden om germanerna.Man insåg också att först måste till ett gemensamt språk och sen en ny manipulerad kultur.

Vandal

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Karl XI

Inlägg av Lejonmod » 7 november 2018, 20:20

All romantisk nationalism innehåller väl ideologiska delar?

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 7 november 2018, 20:33

Hej,

Talet tillskrivs Johan Gabriel Sparwenfeld 1655-1727
Dokument visades under en svensk kultur exibition i Moskva 2001.

Vandal

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Karl XI

Inlägg av vandal » 9 november 2018, 09:23

Hej,
Det går trögt som vanligt när man behöver hjälp med något som inte passar till den officiella historie uppfattningen här i Sverige. Att Karl XI skulle var ett överhuvud för den ortodoxa kyrkan i Sverige förvånar inte mig. Det som är förvånande är att man idag systematisk undviker att diskutera vissa historiska fakta såsom kyrkoprovinsen Dacia i Skåne, korstågen mot Småland,likheten mellan tempelni i Rugen och Uppsala och andra ting som tyder på att en assimilering av suever till dagens svenskar kanske var en annorlunda process än den som presenterades och skapades under romantiken.
Vandal

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Karl XI

Inlägg av pandersson2 » 11 november 2018, 08:27

vandal,
du behöver nog ge mer fakta om du vill argumentera emot den vedertagna historian.

Att Sveriges statshuvud som enligt lag skall vara av den Lutherska tron samtidigt är överbeskyddare av ortodoxa kyrkan behöver ett bättre argument än ett par urplockade ord från en text av en okänd person som man inte vet bakgrunden till. Du kan börja med att lägga upp större delar av texten, helst med hur du ser att översättningen borde vara.

Jag har fortfarande inte förstått om du pratar om den germanska stammen vandaler eller om det är de slaviska vendiska stammarna. Eller är det en sammanblandning? Inte heller om språket är en vendisk variant, kyrkslaviska eller en föregångare till ryska eller polska.

Skriv svar