kronofjm

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

kronofjm

Inlägg av pandersson2 » 14 oktober 2018, 16:53

På en gravsten i byn står titeln kronofjm. Jag undrar om någon veet vad det betyder. Jag har förmodat att fjm står för fiske och jaktmästare. Detta är dock enbart en gissning så jag skulle uppskatta om någon som känner till innebörden förmedlar den kunskapen.

Med tacksamhet,
Pandersson

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: kronofjm

Inlägg av Blixten » 14 oktober 2018, 19:07

Kronofjärdingsman?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: kronofjm

Inlägg av Sarvi » 14 oktober 2018, 19:10

Kronofjärdingsman låter mer sannolikt, dvs en form av kombinerad lokal poliskonstapel/skatteindrivningsman.

Edit: äh, pucktvåa.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: kronofjm

Inlägg av pandersson2 » 14 oktober 2018, 20:19

Tackar ödmjukast för hjälpen,
borde väl själv tänkt på fjärsman som alternativ. Som alltid är det så mycket lättare när någon annan kan ge ett bra svar. När jag läste krono så blev jag inställd på att det hade med kronans marker att göra. Vad står krono för i kombination med fjärdingsman? Är det finansieringen av tjänsten?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3528
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: kronofjm

Inlägg av von Adler » 18 augusti 2019, 23:30

pandersson2 skrev:
14 oktober 2018, 20:19
Tackar ödmjukast för hjälpen,
borde väl själv tänkt på fjärsman som alternativ. Som alltid är det så mycket lättare när någon annan kan ge ett bra svar. När jag läste krono så blev jag inställd på att det hade med kronans marker att göra. Vad står krono för i kombination med fjärdingsman? Är det finansieringen av tjänsten?
Fjärdingsmannen hade ett förtroendeuppdrag i fjärdingen i häradet, men ganska snart blev det att man hade en (eller ibland flera, eller i några fall en på flera) fjärdingsman per socken. Fjärdingsmannen var den som verkställde beslut och förbud som sockenstämman (senare kommunfullmäktige) tog, t.ex. om avhysning. Rollen var på deltid och var dels att informera, dels upprätthålla ordning, dels verkställa beslut. En slags kombination av informatör, väktare, ordningsman och polis.

Kronofjärdingsmannen tjänstgjorde inte för den lokala socknen utan för kronofogden i länet (som då inte var en indrivningsmyndighet, utan ordnings- och polisansvarig i länet).

Skriv svar