Jagarkatastrofen 1941

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Jagarkatastrofen i Hårsfjärden

Inlägg av varjag » 20 september 2016, 12:18

Psilander skrev:Hittade en del bilder från katastrofen, bärningen och repartionen av Jagarna

Digitalt museum
Tack f den länken, fint bildmaterial speciellt reparationerna av Göteborg - Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jagarkatastrofen i Hårsfjärden

Inlägg av Psilander » 22 september 2016, 20:32

Lite nyfiken på Operation Lumps 1940-41 som var en plan för att sabotera den svenska malmexporten till Tyskland genom att spränga Oxelösunds hamn. Kan den misslyckade operationen ha varit bidragande till man istället valde ett annat mål, dvs eskorten till malmångarna, våra jagare. hur kan man nysta viare bland SIS/ SOEs hemliga operationer så vi kan få fram sanningen om katastrofen.

Grille
Medlem
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 november 2005, 11:39
Ort: Stockholm

Re: Jagarkatastrofen i Hårsfjärden

Inlägg av Grille » 24 september 2016, 09:38

Är inte alls speciellt insatt i marinhistoria men har läst tråden och tittat i delar av rapporten. Man blir inte mycket klokare. Flera vad det tycks pålitliga har sett något falla från himlen i samband med flygövningen. Oklart vad. En olycka? Ja det är förstås inte uteslutet. Inte heller sabotage.

Känns ju också konstigt att man inte kunnat hitta orsaken. Kanske blir detta olöst?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jagarkatastrofen i Hårsfjärden

Inlägg av Psilander » 24 september 2016, 10:37

1. Det finns egentligen ingen ny forskning efter 1943, mer än att utländska arkiv har öpnnats. Ingen verkar dock ha tittat närmare? Jag skulle vilja forska i vad som hände med brittiska SOE kommandot i Sverige efter de avslöjades 40-41, fanns fler agenter, Lumps II osv?

2. Något tappat från flygplan utesluts i rapporten pga divergerande berättelser liksom att flygarna och flygplanens tekniska undersökbing helt utesluter det.

3.Hur självsprängs en torped med liten yttre påverkan? Sprängladdningar, brand etc jovisst med nästan spontant? Svettande krutkarduser har man hörttalas om, men torpex, utomhus är mycket stabilt. Många stridsspetsar överlevde ju smällen ända yill 1980-talet i vissa fall.

4. Hilding Andersson borde undersökas. Iofs avfärdas teorin om lokal/ intern sabotör, men om någon tagit sig ombord?

anber
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 2 september 2008, 21:47
Ort: Kungälv

Re: Jagarkatastrofen i Hårsfjärden

Inlägg av anber » 24 september 2016, 22:07

Är det någon som vet vilka delar som fortfarande är hemligstämplade? Jag saknar utlåtandet från krigsrätten den 3/5-44 då "Flygbombsteorin" prövades på plats vid Hårsfjärden.
Den "yngsta" handlingen i de släppta dokumenten är daterade den 10/2-44.
//anders

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jagarkatastrofen i Hårsfjärden

Inlägg av Psilander » 25 september 2016, 19:10

En bra frå
anber skrev:Är det någon som vet vilka delar som fortfarande är hemligstämplade? Jag saknar utlåtandet från krigsrätten den 3/5-44 då "Flygbombsteorin" prövades på plats vid Hårsfjärden.
Den "yngsta" handlingen i de släppta dokumenten är daterade den 10/2-44.
//anders
En bra fråga, jag tolkade MUST/KrA kommentar i BLT som att det rörde personliga förhållanden. Kan röra sig om analys av motivbilder hos enskilda eller stater. Sabotage från främmande makt nämns öht inte....
Obduktionsprotokoll och såna saker ingår säkert i det hemliga också

Skulle vilja veta mer om undersökningsmaterialet och tex se bilderna. Det lär finnas en massa erfarenher från skyddstjänsten efter smällen som jag ska försöka få tag i.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Jagarkatastrofen 1941

Inlägg av Psilander » 5 oktober 2018, 08:51

Vad finns utgivet, seriöst/ akademiskt i flrskningsväg om jagarkatastrofen 1941. Jag har läst Marinens rapport och utredning men finns det forskning gjord av privatpersoner mm?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Jagarkatastrofen 1941

Inlägg av Markus Holst » 5 oktober 2018, 09:21

Jag slog ihop två trådar om jagarkatastrofen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jagarkatastrofen 1941

Inlägg av Psilander » 14 april 2020, 09:17

Ett föredrag om jagarkatastrofen. Kanske inte så mycket nytt, men mer detaljer. Det fortsätter ligga en hund begraven i historien. Personligen tucker jag sabotageteorin stärks.


Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jagarkatastrofen 1941

Inlägg av Psilander » 20 oktober 2023, 00:44

Har letat källor, eller snarare brist på. Vad har skrivits? Mer än i Märsgarnsboken, Jagare och Flottans neutralitetsvakt?

Läste några intressanta uppslag…
- Solstorm? En kraftig solstorm ska ha nått jorden ungefär samtidigt som explosionen på HMS Göteborg. Blixtnedslag har ju triggat tex minlimjer, är det möjligt att en flare dvs emp skulle kunnat trigga torpederna. Kan den oklara explosionen på de tyska minsveparna i Helsingfors vara orsakad av solstorm också? Vad visste vi om solstormar då?

- tyskarna!? Läste en teori om att det var tyskarna som utförde det som sabotage för att sedan skylla på kommunisterna. Föga troligt är min åsikt.

Skriv svar