Gevär M/38 köp?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
saab b5
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 september 2017, 18:54
Ort: Jönköping
Kontakt:

Gevär M/38 köp?

Inlägg av saab b5 » 5 maj 2018, 17:45

Är intresserad av att skaffa något svenskt gevär som försvaret använde på 30-40 talet. Dom gevären som jag är mest intresserad av är gevär M/38 och automatgevär M/42.
Halvautomatiska gevär har jag läst om att det är riktigt svårt att få licens på, dock så är en del halvautomatiska gevär inte jättedyra har sett en M1A1 carbine för 2900 kr. Men läste på ett annat forum om att M1A1 carbine kan man INTE få jaktlicens på. Automatgevär M/42 tillverkades bara i
30 000 ex så den kan vi bara glömma.
Men M/38:or lär väll inte vara så svårt att få licens på och få tag i. Har hört att försvaret hade 80 000 i förråd änna in på 90-talet.(förvånar mig inte för att hemvärnet använde M/38:or ända in på 90 talet. Konstig att dom inte använde M/42:or) Så vet ni något bra ställe där man kan köpa dom. Har sökt på internet men har inte hittat så mycket.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av varjag » 6 maj 2018, 03:34

saab b5 skrev:Är intresserad av att skaffa något svenskt gevär som försvaret använde på 30-40 talet. Dom gevären som jag är mest intresserad av är gevär M/38 och automatgevär M/42.
Halvautomatiska gevär har jag läst om att det är riktigt svårt att få licens på, dock så är en del halvautomatiska gevär inte jättedyra har sett en M1A1 carbine för 2900 kr. Men läste på ett annat forum om att M1A1 carbine kan man INTE få jaktlicens på. Automatgevär M/42 tillverkades bara i
30 000 ex så den kan vi bara glömma.
Men M/38:or lär väll inte vara så svårt att få licens på och få tag i. Har hört att försvaret hade 80 000 i förråd änna in på 90-talet.(förvånar mig inte för att hemvärnet använde M/38:or ända in på 90 talet. Konstig att dom inte använde M/42:or) Så vet ni något bra ställe där man kan köpa dom. Har sökt på internet men har inte hittat så mycket.
Nu är det förstås ''en mansålder'' sedan jag flydde från svenska vapenlagar.....Men om du absolut vill bli vapenägare, ta kontakt
med en vapenhandlare, han kan förklara för dig alla hinder du måste överkomma för att förverkliga det.

Lycka till!

Varjag

saab b5
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 september 2017, 18:54
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av saab b5 » 6 maj 2018, 08:47

Tack för tipset, Varjag

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av KoteGaeshi » 6 maj 2018, 09:54

m/38 och m/96 har varit väldigt enkla att få tag på. Vapenhandlare som tar in dem över huvud taget brukar slumpa ut fina m/96:or för ett par hundralappar, men det är vanligt att man skrotar dem eller säljer dem utomlands.

Ett problem är att vapnen inte är dimensionerade för moderna jaktladdningar, så på grund av vapengarderoben byter många upp sig till nyare sexånhalvor och skrotar den där gamla Mausern man köpte loss från Kronan på 50-talet. I Det Stora Landet i Väst, däremot, är "the Swedish Mauser" ett spett med synnerligen gott rykte som mycket välskjutande bland milsurps från tiden, så där är marknaden lite större. Vapenhantering där borta sker ju också till större del på egen risk.

Jag tror jag gav 600 spänn eller så för min m/38, och ärvde en m/96 av farfar. En bra grej är att ringa lite olika vapenhandlare och jaktbutiker i landet, eftersom de sällan eller aldrig orkar lägga upp arméspetten på sina hemsidor eftersom efterfrågan är så liten, och sällan eller aldrig orkar svara på mail. Det händer att https://staffansvapen.se/ har något inne, ring dem.

Har du redan jägarexamen och vapenskåp är det inga problem att få licens på en m/38. Ska du ha vapnet på målskytte har föreningarna olika krav, det brukar vara typ ett års aktivt medlemskap innan de bestyrker din licensansökan. Halvautomater går utmärkt att få jaktlicenser på, men det finns begränsningar på magasinet.

För en gångs skull är jag fullständigt enig med varjag. Sveriges vapenlagar är något att fly från.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av currahee » 6 maj 2018, 16:57

Här finns mycket att läsa om hur det är i andra länder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Overview_ ... _by_nation

/ currahee

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av varjag » 6 maj 2018, 22:06

saab b5 skrev:Tack för tipset, Varjag
Väl bekomme saab b5!
För en gångs skull är jag fullständigt enig med varjag. Sveriges vapenlagar är något att fly från.
:lol:

''I Sverige finns vapenlagen och knivlagen. Det är i regel förbjudet för privatpersoner att inneha vapen!

Det - summerar i stort hela lagen. Ett tips till >

''Polisen kan utfärda vapenlicens för olika ändamål, till exempel för jakt, målskjutning eller samling.....''

Fråga ALDRIG polisen om vapeninnehav! Den första motfrågan blir genast - Varför vill du ha skjutvapen ????
Oavsett vad - du svarar på det, har du redan klassats som en Y S P......

Ytterst Suspekt Person

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vapenlagar

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av Lejonmod » 7 maj 2018, 17:18

Med två miljoner registrerade skjutvapen är Sverige ett av världens vapentätaste länder. Jag tror inte våra vapenlagar hindrar vapeninnehav

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av KoteGaeshi » 7 maj 2018, 17:47

Lejonmod skrev:Med två miljoner registrerade skjutvapen är Sverige ett av världens vapentätaste länder. Jag tror inte våra vapenlagar hindrar vapeninnehav
I Sverige räknas även vapendelar som vapen då de kräver licens. Äger du en trumma till en revolver äger du ett "vapen" i lagens mening. Statistiken blir något missvisande.

Dessutom gör den korkade "vapengarderoben" att många skaffar hela sitt "innehav" fastän de egentligen inte har behov, för vem vet hur lagen ser ut imorgon? Koppla till det att polismyndigheter i vissa län aktivt förhalar vapenärenden och tillämpar fullständigt godtyckliga "regler" som varken speglar Naturvårdsverkets eller RPS bestämmelser.

Jag är inte libertarian, men... :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av currahee » 7 maj 2018, 20:44

Den svenska vapenlagen är som den är, den gäller, oavsett om någon tycker att den är bra eller dålig.
Så antingen får man acceptera den och följa den, om man bor i landet. Eller flytta till ett annat land som har en vapenlag man gillar.

/ currahee

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28528
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av Hans » 7 maj 2018, 21:44

currahee skrev:Den svenska vapenlagen är som den är, den gäller, oavsett om någon tycker att den är bra eller dålig.
Så antingen får man acceptera den och följa den, om man bor i landet. Eller flytta till ett annat land som har en vapenlag man gillar.

/ currahee
Man kan faktiskt ogilla en lag i det landet man bor i. Eller godtycklig tillaempning i laenet man bor.

Jag kaenner i alla fall en svensk som flyttade foer grannlaenet hade rimliga granskningstider. Stockholm foerdroejer laangt mer aen vad lagen kraever.

Sedan aer nog varjag (med flera) fel person att prata vapenlagar med :wink:

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av KoteGaeshi » 8 maj 2018, 00:28

currahee skrev:Den svenska vapenlagen är som den är, den gäller, oavsett om någon tycker att den är bra eller dålig.
Så antingen får man acceptera den och följa den, om man bor i landet. Eller flytta till ett annat land som har en vapenlag man gillar.

/ currahee
Så att jag som vapenägare är synnerligen missnöjd med vapenlagen innebär att jag inte följer den, eller?

Jag accepterar att den gäller, inte att den ser ut som den gör, och inte att en myndighet gör godtyckliga bedömningar och förhalningar för att driva politisk agenda.

I korthet accepterar jag licensansökansförfarandet, och de riktlinjer som gäller kring det. Många av landets polismyndigheter gör det inte.

Det är en viss skillnad.

Jag har turen att bo i ett län där polisen faktiskt hanterar vapenärenden i rimlig tid, det vill säga ett par dagar eller en vecka. Alla har inte den turen. Det är rättsosäkert.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av varjag » 8 maj 2018, 00:34

Lejonmod skrev:Med två miljoner registrerade skjutvapen är Sverige ett av världens vapentätaste länder. Jag tror inte våra vapenlagar hindrar vapeninnehav
Bullshit!
KoteGaeshi skrev:
I Sverige räknas även vapendelar som vapen då de kräver licens. Äger du en trumma till en revolver äger du ett "vapen" i lagens mening. Statistiken blir något missvisande.

Dessutom gör den korkade "vapengarderoben" att många skaffar hela sitt "innehav" fastän de egentligen inte har behov, för vem vet hur lagen ser ut imorgon? Koppla till det att polismyndigheter i vissa län aktivt förhalar vapenärenden och tillämpar fullständigt godtyckliga "regler" som varken speglar Naturvårdsverkets eller RPS bestämmelser.

Jag är inte libertarian, men... :milwink:
Redan 1967 och helt godtyckligt - fanns där en Maktfullkomlig Byråkrat vid Överståthållarämbetet i Stockholm - som plötsligt
''bestämde'' att en ''samlargarderob'' fick bestå av högst SJU vapen!

Jag hade då, vad jag minns 10-11 ngnting och Malmöpolisen, som beviljat licenserna - förklarade att jag nog måste göra av med
minst fyra av dom...... :x Enbart baserat på sagde Idiots tidigare helt okända Ukas :roll:

Godtycklig tillämpning ''i länet man bor'' - kallade Hans det.

Nehej, Skitskallens ukas var - Riksomfattande !!!!!

Varjag

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av KoteGaeshi » 8 maj 2018, 16:15

varjag skrev:
Nehej, Skitskallens ukas var - Riksomfattande !!!!!

Varjag
Den dag en polisbyråkrat går ut med en sådan ukas och vill dra in ej tidsbestämda tillstånd, kommer det nog bli en hel del rättsprocesser kring att åtgärden (sannolikt) helt saknar lagstöd.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

saab b5
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 september 2017, 18:54
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av saab b5 » 8 maj 2018, 21:28

I tanke på ammonution. Känner en som berättat följande.
När den personen var tonåring mitten 70-tal. Gick han och några kompisar rakt in i en järnaffär och kunde lätt som en plätt köpa hagelpatroner, helt utan licens+ dem var inte änns 18 år. I dag är det helt annorlunda. I dag kan man typ bara köpa ammonution i jaktaffärer/skytteaffärer. Och man behöver licens.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28528
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gevär M/38 köp?

Inlägg av Hans » 8 maj 2018, 22:12

Ammunition.
Jag blir gärna rättad men långt efter det man införde vapenlicens var ammunitionen fri. Förutom 7,65 då lagen visste att det fanns många olagliga pistoler kvar i just den kalibern.

MVH

Hans

Skriv svar