Soldat & Teknik går i graven

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Soldat & Teknik går i graven

Inlägg av Stefan Karlsson » 21 mars 2018, 19:52

Fick idag information från förlaget att tidningen Soldat & Teknik går i graven (på nytt)
Förra gången levde den i två år 1974-75, nu blev det 9

"Vi kommer tyvärr med tråkiga nyheter. Albinsson & Sjöberg har nämligen idag beslutat att upphöra med utgivningen av Soldat & Teknik, i alla fall för den här gången.

Det är den allmänna nedgången på marknaden för tryckta tidningar som tvingar förlaget att se över utgivningen och gallra bland titlarna. Soldat & Teknik anses vara den titel som ligger längst ifrån förlagets kärnområde, och blev därför den som måste upphöra. Vi har haft stora framgångar vad gäller antalet läsare, men många av dem läser tidningar digitalt idag, vilket vi inte tjänar tillräckligt på. Vi har heller inte lyckats attrahera annonsörer i den utsträckning som krävts. Vidare har antalet återförsäljare av specialtidningar minskat drastiskt, inte minst på grund av att många bensinmackar lagts ner och att större kedjor inom dagligvaruhandeln valt att rensa i sortimentet. Det är dessa skäl som ligger bakom beslutet om nedläggning.

Vi kommer dock att ge ut kommande nummer som planerat, vilket innebär att nr 3 med utgivning den 8 maj blir det sista vi gör. De beställningar av material som gjorts till detta nummer gäller alltså fortfarande, däremot ber vi härmed att få annullera kommande beställningar.

Vi som jobbat med tidningen vill passa på att tacka för ett fantastiskt fint samarbete under dessa nästan nio år som vi producerat Soldat & Teknik. Det känns som en stor förmån att ha fått arbeta tillsammans, vi har lärt oss väldigt mycket och fått lära känna många intressanta människor. Hoppas att våra vägar får anledning att korsas igen."

Trist utveckling, men man får vara glad att det blev så många år som det blev.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Soldat & Teknik går i graven

Inlägg av sonderling » 22 mars 2018, 11:12

Synd :cry:

Men jag tyckte annars tidningen var lite väl nischad på Sverige så jag själv tappade intresset efter ett tag. :? Köpte till slut bara enstaka lösnummer om det var nått som fångade ens intresse. Men sista numret måste man ju köpa. :milsmile:
9 år sedan, så pass länge endå.

Sonderling

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Soldat & Teknik går i graven

Inlägg av Stefan Karlsson » 22 mars 2018, 20:23

sonderling skrev:Synd :cry:

Men jag tyckte annars tidningen var lite väl nischad på Sverige så jag själv tappade intresset efter ett tag. :? Köpte till slut bara enstaka lösnummer om det var nått som fångade ens intresse. Men sista numret måste man ju köpa. :milsmile:
9 år sedan, så pass länge endå.

Sonderling
Jag tyckte samma sak och jag försökte påverka förlaget och redaktionen och efter ett tag accepterade man även vissa utländska inslag som hade anknytning till Sverige. Men jag är övertygad om att den hade fått bättre spridning om det hade varit lite bredare innehåll.
Men nu är det som det är och inte mycket att göra åt.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Soldat & Teknik går i graven

Inlägg av Battler » 28 mars 2018, 14:45

Trist, jag är prenumerant. Håller med om att de skulle ha haft mer internationellt material.
Har även tidningarna från 1974 - 75.
Vi är väl för få MÖP'ar :wink:
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Soldat & Teknik går i graven

Inlägg av Hans » 28 mars 2018, 16:06

Jag har också några nummer från dåtiden, fanns den verkligen bara då i två år?

Vi får starta en sekt, MÖP-sekten. Jag kan vara sektledare iklädd vitt linne och barfota. Fast vid närmare eftertanke är det för få MÖP kvinnor så någon annan får ta ledningen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Soldat & Teknik går i graven

Inlägg av B Hellqvist » 20 april 2018, 02:03

Trist. Visst, den var nischad, men det hade nog kunnat gå att bredda den.

Skriv svar