Strv 103D och Strv 105
Strv 103D och Strv 105
Hej skalmaniter jag har ett par frågor om Sveriges tilltänkta uppgraderingar för strv 103 och Centurion på 90 talet. Jag har kollat på lite av de tidigare trådarna om fordonen här och kollat på den info jag har om tidigare vagnar som Kblomster har grävt upp men det finns ett par saker som jag undrar över.
Strv 103D
Ok först strv 103D. Ursprungligen så togs den fram som ett alternativ för de mekaniserade brigaderna på 90 talet men Strv 105 valdes istället. Senare under 90 talet så användes vagnen i försök att använda den som en fjärrstyrd strv, under försöken monterades vita CCTV kamror och vagnen fick namnet "NO HANDS".
Från Rickard O.Lindström's utmärkta pansar sida.
"Denna vagn var uppgraderad med en ny gasturbin, NBC-filter, styrd dämpning för att minska vagnens ibland guppiga gång, höjdstabilisering av vagnchefens kulspruta, ballistisk kalkylator för skjutning mot rörligt mål, system för mätning av eldrörskrökning, passiv mörkerobservationsutrustning och förstärkt frontskydd"
Strv 103D i originalutförande.
En ny gasturbin beskrivs men det finns inga detaljer på den, är det någon som vet något om den eller om "NO HANDS" har den motorn monterad?
Samma sak med "förstärkt frontskydd" menar detta förstärkta motorluckor eller refererar det till tilläggsskyddet från denna bild?
Sen när jag ändå tar upp det vet någon vad detta tilläggsskydd faktiskt var? Vi visste om att kompositpansar var en grej 1978 (från UDES dokument) men det ser inte ut att vara ERA som Centurion eller NERA som https://below-the-turret-ring.blogspot. ... ion-1.html så jag antar att det kan ha att göra med Skyddskeramprojektet? (igen från Rickard's sida)
"det så kallade Skyddskeramprojektet startade upp 1988. Under ett par års tid gjordes försök med många olika typer av keram - Al2O3 (aluminiumoxid), B4C (borkarbid) och TiB2 (titanborid) – men trots ett brett deltagande från svensk industri, FOA och FMV, blev det inte så mycket mer än en medioker referenskeram."
Strv 105
"En prototyp på denna Strv 105 togs fram och bland de många förbättringarna märktes ny motor och växellåda, nytt fjädringssystem, nytt elsystem, ny lucka och nytt säte för föraren, ett roterande torngolv för laddaren (bättre än det i Strv 101 – som många ansåg fungerade sämre än att vara helt utan som i Strv 102/104), en elmanövrerad spaningshuv för vagnchefen och möjlighet för honom att ensa sitt sikte med skytten (”hunter-killer” funktion). Dessutom ett IR-sikte med monitorer för skytten och vagnchefen. En Strv 105 kunde lättast särskiljas från en Strv 104 på den IRV-kamera som var monterad på eldröret." - Rickard O.Lindström
Som med Strv 103D så uppgraderades Strv 105 tydligen med ny motor och (jag tror) vagnen finns kvar i Arsenalens förråd. Igen så vill jag fråga om någon faktiskt vet något om motorn, samt om hur den påverkade rörligheten (toppfarten).
Strv 103D
Ok först strv 103D. Ursprungligen så togs den fram som ett alternativ för de mekaniserade brigaderna på 90 talet men Strv 105 valdes istället. Senare under 90 talet så användes vagnen i försök att använda den som en fjärrstyrd strv, under försöken monterades vita CCTV kamror och vagnen fick namnet "NO HANDS".
Från Rickard O.Lindström's utmärkta pansar sida.
"Denna vagn var uppgraderad med en ny gasturbin, NBC-filter, styrd dämpning för att minska vagnens ibland guppiga gång, höjdstabilisering av vagnchefens kulspruta, ballistisk kalkylator för skjutning mot rörligt mål, system för mätning av eldrörskrökning, passiv mörkerobservationsutrustning och förstärkt frontskydd"
Strv 103D i originalutförande.
En ny gasturbin beskrivs men det finns inga detaljer på den, är det någon som vet något om den eller om "NO HANDS" har den motorn monterad?
Samma sak med "förstärkt frontskydd" menar detta förstärkta motorluckor eller refererar det till tilläggsskyddet från denna bild?
Sen när jag ändå tar upp det vet någon vad detta tilläggsskydd faktiskt var? Vi visste om att kompositpansar var en grej 1978 (från UDES dokument) men det ser inte ut att vara ERA som Centurion eller NERA som https://below-the-turret-ring.blogspot. ... ion-1.html så jag antar att det kan ha att göra med Skyddskeramprojektet? (igen från Rickard's sida)
"det så kallade Skyddskeramprojektet startade upp 1988. Under ett par års tid gjordes försök med många olika typer av keram - Al2O3 (aluminiumoxid), B4C (borkarbid) och TiB2 (titanborid) – men trots ett brett deltagande från svensk industri, FOA och FMV, blev det inte så mycket mer än en medioker referenskeram."
Strv 105
"En prototyp på denna Strv 105 togs fram och bland de många förbättringarna märktes ny motor och växellåda, nytt fjädringssystem, nytt elsystem, ny lucka och nytt säte för föraren, ett roterande torngolv för laddaren (bättre än det i Strv 101 – som många ansåg fungerade sämre än att vara helt utan som i Strv 102/104), en elmanövrerad spaningshuv för vagnchefen och möjlighet för honom att ensa sitt sikte med skytten (”hunter-killer” funktion). Dessutom ett IR-sikte med monitorer för skytten och vagnchefen. En Strv 105 kunde lättast särskiljas från en Strv 104 på den IRV-kamera som var monterad på eldröret." - Rickard O.Lindström
Som med Strv 103D så uppgraderades Strv 105 tydligen med ny motor och (jag tror) vagnen finns kvar i Arsenalens förråd. Igen så vill jag fråga om någon faktiskt vet något om motorn, samt om hur den påverkade rörligheten (toppfarten).
Re: Strv 103D och Strv 105
Sen så måste jag fråga om den här vagnen, finns det någon som vet vad den är?
Antar att det har att göra med att begränsa IR signaturen men om någon vet mer skulle det vara uppskattat att få en beskrivning.
Antar att det har att göra med att begränsa IR signaturen men om någon vet mer skulle det vara uppskattat att få en beskrivning.
Re: Strv 103D och Strv 105
Någon borde väl veta någonting om sp15 frågor?
Själv vet jag tyvärr inte mycket om rent tekniska pansarfrågor efter 1970.
Vad säger MD650? Kblomster?
Pansarquizzet i all ära men ibland får andra frågor inte tillåtas trängas undan av quizzfrågor. I alla fall min uppfattning.
Själv vet jag tyvärr inte mycket om rent tekniska pansarfrågor efter 1970.
Vad säger MD650? Kblomster?
Pansarquizzet i all ära men ibland får andra frågor inte tillåtas trängas undan av quizzfrågor. I alla fall min uppfattning.
Re: Strv 103D och Strv 105
sp15 skulle lätt kunna blockera quizen
Allvarligt talat det är nog bara en handfull personer som kan det. Bästa försöket är nog Lindström bakom http://www.ointres.se/pansar.htm
som sp15 vet om - man kan nå Lindström på mail så prova det. Jag är också intresserad av svaren. Stafan på Arsenalen kanske kan också.
MVH
Hans
Allvarligt talat det är nog bara en handfull personer som kan det. Bästa försöket är nog Lindström bakom http://www.ointres.se/pansar.htm
som sp15 vet om - man kan nå Lindström på mail så prova det. Jag är också intresserad av svaren. Stafan på Arsenalen kanske kan också.
MVH
Hans
Re: Strv 103D och Strv 105
Har svagt för mig att det kan ha med IR-signatur och skydd mot takslående projektiler.
Men är inte säker.
Men är inte säker.
Re: Strv 103D och Strv 105
Jag har inte mycket att komma med här, har ytterst lite att gå på efter 1975.
Re: Strv 103D och Strv 105
Jag är själv nyfiken på vad de extra lådorna på sista bilden var tänkta för.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Strv 103D och Strv 105
Är det inte så enkelt som extra bränsle?Hans skrev:Jag är själv nyfiken på vad de extra lådorna på sista bilden var tänkta för.
MVH
Hans
Re: Strv 103D och Strv 105
RSV-skydd tillika extra bränsle.
Motsvarande som finns i bakdörrarna på BMP 1.
Motsvarande som finns i bakdörrarna på BMP 1.
Re: Strv 103D och Strv 105
Jag tänker på de ovanpå, bak höger och fram vänster, inte dunkarna från C.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Strv 103D och Strv 105
Alltså, räknat på en uppdatering till en strv105, som verkar ha varit väldigt omfattande, är det verkligen ekonomiskt försvarbart i förhållande till att köpa nytt? Med tanke på åldern på de centurion som skulle uppdateras låter det lite som att sminka en gris. Men jag kan ha fel helt klart.
Även om det är dyrt att bygga nytt, men någonstans går gränsen för när uppgraderingar inte är värt det.
Eller var kanske tanken att strv 105 skulle placeras utanför linjeförbanden och ersättas på linjeförband av nytt fordon?
Även om det är dyrt att bygga nytt, men någonstans går gränsen för när uppgraderingar inte är värt det.
Eller var kanske tanken att strv 105 skulle placeras utanför linjeförbanden och ersättas på linjeförband av nytt fordon?
Re: Strv 103D och Strv 105
Skydd över avgasutblåset från kolvmotorn resp. gasturbinutblåset för att minska IR-signatur.
Re: Strv 103D och Strv 105
Ok. Tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Strv 103D och Strv 105
Det är dyrt att vara fattig, helt enkelt. Det är samma sak som med t ex pvrrbv 551 och lvrrbv 701 - självklart hade det blivit bättre med ett nytt fordon, men de pengarna fanns helt enkelt inte.FredH skrev:Alltså, räknat på en uppdatering till en strv105, som verkar ha varit väldigt omfattande, är det verkligen ekonomiskt försvarbart i förhållande till att köpa nytt? Med tanke på åldern på de centurion som skulle uppdateras låter det lite som att sminka en gris. Men jag kan ha fel helt klart.
Även om det är dyrt att bygga nytt, men någonstans går gränsen för när uppgraderingar inte är värt det.
Strv 105 var tänkt att tilldelas mekbrig när pbrig fick strv ny, dvs den som skulle bli strv 121. När det sedan visade sig att vi kunde få begagnade Leo 2A4 i princip gratis så skrotade man snabbt alla tankar på strv 105.FredH skrev:Eller var kanske tanken att strv 105 skulle placeras utanför linjeförbanden och ersättas på linjeförband av nytt fordon?