SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Knurd » 28 december 2017, 08:44

Tre timmar om svearna från romersk tid till högmedeltid.

Vikingarna själva (nordiska sjöfarare under perioden 700-1050) tillägnas dock inte mer än några minuter. Det handlar framför allt om människor som levde och dog i Norden.

https://www.svtplay.se/vikingarnas-tid

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av sonderling » 29 december 2017, 15:15

Jag tyckte den är bra. Bättre än annat jag sett på området.
Är väldigt nyfiken på vad tusan som hände vid den där borgen på Öland. Vetenskapensvärld hade också ett inslag om detta. Mer frågetecken än svar tyvärr. Varför låg kropparna kvar? Varför plundrade ingen under åren efteråt? Måste varit en hatad och fruktad plats, tänker jag.

Det märks och jag kan ibland tycka att det är en brist att Arkeologer är fredliga människor. :D De borde ta in militärer eller militärhistoriker som sakkunniga tycker jag.* Det blir nästan lite gulligt när de spekulerar varför nån har ett svärdshugg i skrevet. Det är ju uppenbart att det där herrskapet var mycket ogillade om jag säger så.

Sonderling

* Minns ett besök på Eketorp som 12-åring där arkeologen berättade att man offrat djur i brunnen. Redan då var jag MÖP och tänkte: nä de förgiftade nog brunnen och gjorde fortet obrukbart genom att slänga döda boskap i den enda sötvatten källan.

Gamle G
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 juni 2013, 06:07

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Gamle G » 5 januari 2018, 15:22

Är väldigt nyfiken på vad tusan som hände vid den där borgen på Öland. Vetenskapensvärld hade också ett inslag om detta. Mer frågetecken än svar tyvärr. Varför låg kropparna kvar? Varför plundrade ingen under åren efteråt? Måste varit en hatad och fruktad plats, tänker jag.
Finns en särskild tråd om borgen på Öland (den heter dock Sandby och inte "Sanby" :wink: )
viewtopic.php?f=36&t=44986

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av sonderling » 5 januari 2018, 15:45

Tackar!
Angående felstavningen så missade jag nog bara D:et man får liksom hamra på tangenterna på denna stenålders dator.

Sonderling

IngemarS
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2018, 01:52
Ort: Moholm

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av IngemarS » 22 maj 2018, 02:11

SVT serien Vikingarnas tid var absolut inget bra program: Det var förrädiskt! Att presentera ett antal individer var enbart en täckmantel för att återigen föra fram den gamla Rudbeckianska/1800-tals nationalromantiska berättelsen. Som en faktabakgrund fördes fram - vid hoppen mellan århundradena -kartor som visade hur Sveariket expanderade från G:a Uppsala åt söder, väster och norr, för att vid seriens slut ha ockuperat allt som inte tillhörde Norge och Danmark. Denna historieskrivning har historikerna övergivit sedan flera år tillbaka! (se "Sveriges Historia" del II Nordstedts förlag 2008) Serien påstod t.o.m att Ållebergskragen hade anknytning till Uppland!
Serien har anmälts till Granskningsnämnden för Radio@TV för partiskhet och osaklighet, Kopia av anmälan kan får av mig om så önskas.
I

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av a81 » 22 maj 2018, 18:31

IngemarS skrev:SVT serien Vikingarnas tid var absolut inget bra program: Det var förrädiskt! Att presentera ett antal individer var enbart en täckmantel för att återigen föra fram den gamla Rudbeckianska/1800-tals nationalromantiska berättelsen. Som en faktabakgrund fördes fram - vid hoppen mellan århundradena -kartor som visade hur Sveariket expanderade från G:a Uppsala åt söder, väster och norr, för att vid seriens slut ha ockuperat allt som inte tillhörde Norge och Danmark. Denna historieskrivning har historikerna övergivit sedan flera år tillbaka! (se "Sveriges Historia" del II Nordstedts förlag 2008) Serien påstod t.o.m att Ållebergskragen hade anknytning till Uppland!
Serien har anmälts till Granskningsnämnden för Radio@TV för partiskhet och osaklighet, Kopia av anmälan kan får av mig om så önskas.
I
Sanningen är väl att den historia som förs fram i "Sveriges historia" och andra verk från tidigt 2000-tal har lika dåligt stöd av källor som den nationalromantiska.

Vi vet inte hur stort ett litet område som kungarna/stormännen i Gamla Uppsala styrde under vendeltid. Var det bara centrala Uppland eller hela Mälardalen samt stora delar av svenska östersjökusten? Ingen vet.

Beowulfkvädet som handlar om Skandinavien på 500-talet, och är troligen nedskrivet ungefär 150 år efter händelserna, beskriver att svear krigar mot götar. Jag finner det därför sannolikt att kungar hade ganska stora intressesfärer redan på 500-talet. Kanske stod kungen i Gamla Uppsala högst i rang bland ett flertal svenska småkungar? Andra sagor indikerar att "mindre" kungar allierade sig mer "större". Uppsalakungen var kanske ledare för ett slags försvarsförbund?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Lejonmod » 23 maj 2018, 14:26

Jag följde ilskan mot seriens "stockholmsperspektiv".
Som stockholmare tycker jag inte att Sigtuna, Birka, Uppsala eller Öland och Gotland är en del av Stockholm. Däremot ansåg jag att de missade Uppåkra, Östersund, Åland och Möre. Men de byggde serien på intressanta skelett, som det redan fanns färdiga forskningsresultat på. Kan det ha hämmat den geografiska spridningen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Markus Holst » 23 maj 2018, 14:46

Lejonmod skrev:Jag följde ilskan mot seriens "stockholmsperspektiv".
Som stockholmare tycker jag inte att Sigtuna, Birka, Uppsala eller Öland och Gotland är en del av Stockholm. Däremot ansåg jag att de missade Uppåkra, Östersund, Åland och Möre. Men de byggde serien på intressanta skelett, som det redan fanns färdiga forskningsresultat på. Kan det ha hämmat den geografiska spridningen?
Jag har inte sett serien. handlade den månne om svear och svea-riket? I så fall är det nedrans svårt att inte få ett stockholms-perspektiv/mälar-perspektiv.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Lejonmod » 23 maj 2018, 15:45

Ett av programmen handlade delvis om hur någon typ av kultur spred sig från Uppland, till Mälardalen och Öland
Det som jag finner märkligt i en del kritiker är idéen om hur programledaren Jonathan Lindström, författare och arkeolog samt hans tre kumpaner, arkeologerna Charlotte Hedenstierna-Jonson, Torun Zachrisson och Anna Kjellström medvetet och på uppdrag av "Stockholm" förminskar, valt att utelämna, resten av Sverige och framför allt rikets västra delar

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av mrsund » 23 maj 2018, 18:48

När det gäller vikingar så gillar jag utländska dokumentärer mer än motsvarande Svenska, lite mer action och lite mindre förminskande av vikingarnas kultur.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av koroshiya » 24 maj 2018, 18:04

Lejonmod skrev:Jag följde ilskan mot seriens "stockholmsperspektiv".
Som stockholmare tycker jag inte att Sigtuna, Birka, Uppsala eller Öland och Gotland är en del av Stockholm. Däremot ansåg jag att de missade Uppåkra, Östersund, Åland och Möre. Men de byggde serien på intressanta skelett, som det redan fanns färdiga forskningsresultat på. Kan det ha hämmat den geografiska spridningen?
Arkeologens förklaring var just att han tyckte att de inte hade funnit några andra lämpliga skelett.

Ämnet är väldigt känsligt, och en människa skrev ett inlägg om att arkeologen verkade ha något problem med Göteborg. Den som skrev inlägget hade därför stängt av programmet efter en halvtimme eller så.

Det är nog svårt att blidka alla, oavsett hur man gör, och det finns ju exempel på historiker och historia som kan reta folk från Mälardalen.

Vad gäller en anmälan till en granskningsnämnd: det känns som att mycket blir en fråga om vad programmet har sagt sig vara. Titeln spelar väl också en roll, och den kan väl lätt bli lite missvisande, och kanske inte vald av de experter som annars står för materialet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Markus Holst » 24 maj 2018, 18:30

koroshiya skrev:Ämnet är väldigt känsligt, och en människa skrev ett inlägg om att arkeologen verkade ha något problem med Göteborg. Den som skrev inlägget hade därför stängt av programmet efter en halvtimme eller så.
Låt oss hoppas att det där är en klintbergare.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av koroshiya » 24 maj 2018, 18:42

Markus Holst skrev:
koroshiya skrev:Ämnet är väldigt känsligt, och en människa skrev ett inlägg om att arkeologen verkade ha något problem med Göteborg. Den som skrev inlägget hade därför stängt av programmet efter en halvtimme eller så.
Låt oss hoppas att det där är en klintbergare.
Det var ett inlägg i flashbacks tråd om serien, och såg inte ut att vara ett skämt.

IngemarS
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 maj 2018, 01:52
Ort: Moholm

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av IngemarS » 20 juni 2018, 17:51

Kommentar till a8. Du skriver:
"Sanningen är väl att den historia som förs fram i "Sveriges historia" och andra verk från tidigt 2000-tal har lika dåligt stöd av källor som den nationalromantiska.

Vi vet inte hur stort ett litet område som kungarna/stormännen i Gamla Uppsala styrde under vendeltid. Var det bara centrala Uppland eller hela Mälardalen samt stora delar av svenska östersjökusten? Ingen vet.

Beowulfkvädet som handlar om Skandinavien på 500-talet, och är troligen nedskrivet ungefär 150 år efter händelserna, beskriver att svear krigar mot götar. Jag finner det därför sannolikt att kungar hade ganska stora intressesfärer redan på 500-talet. Kanske stod kungen i Gamla Uppsala högst i rang bland ett flertal svenska småkungar? Andra sagor indikerar att "mindre" kungar allierade sig mer "större". Uppsalakungen var kanske ledare för ett slags försvarsförbund?"

Låt oss till en början dra en gräns vid år 1100. Före det är källorna fåtaliga och "externa", och ofta andra hands uppgifter. Dessa uppgifter kan sällan uppfylla vetenskapliga krav, eftersom de sällan finns i två oberoende källor. Efter det har vi inhemska källor.
Nordstedts "Svenska Historia", som skrevs av 15 professorer med Dick Harrisson i spetsen, slutsatser är därför tydliga:
Om detta skriver Dick Harrisson i ”Sveriges Historia” del II 600-1350* (2009): ”Det är omöjligt att acceptera att Sverige skall ha grundats och namngivits genom att ett folk erövrade ett annat trots att inte en enda källa nämner erövringen. Men problemet är större än så. Vad var egentligen svear och götar? Vilka grupper, och vilken typ av grupper, avsågs med sådana termer?” (sidan 34 stycke 4 mening 2)
”Det är omöjligt att acceptera att Sverige skall ha grundats och namngivits genom att ett folk erövrade ett annat trots att inte en enda källa nämner erövringen. Men problemet är större än så. Vad var egentligen svear och götar? Vilka grupper, och vilken typ av grupper, avsågs med sådana termer?” (sidan 34 stycke 4 mening 2)

Detta betyder i klartext att den gamla historieskrivningen =Uppsalahypotesen, som härskat sedan folkskola blev obligatorium vid mitten av 1800-talet, är spolad! DVS:
*Ingen kungastyrd Sveastat från 500 evt, som härskar över vad som idag kallas Sverige.(Kungar existerade inte på den tiden i norden, möjligen "Godar")
*Inga kungshögar. Troligtvis är rika kvinnor begravda i högarna. Hela Mälardals ormrådet andas kvinnodominans fram till 1200-talet.
*Ingen kyrka har hittats på Björkö i Mälardalen. Alltså osäkert om det var dit Ansgar kom. "Birka" är ett allmänt frisiskt begrepp för handelsplats.

Tänk också på att:
"Sveland" existerar inte förrän ca 1450!
"Svear" är ett samlings begrepp för alla boende norr om Danerna. (Tore Nyberg översättare till "Historien om Hamburg-Bremen stiftet".)
"Uppsala" är en gammal PLURALform! Singularformen var "Upsale". Förutom ca 200 sådana ortsnamn i Norden, finns en handfull i England. Det förklarar Adam av Bremens konstiga uppgift att alla i Norden var nionde år beger sig till Uppsala för blot. Det borde ha tagit månader för de i nordligaste respektive sydligaste Norden boende! Men fanns det ca 50 blotplatser kallade Upsale, blir färdvägen inte speciellt lång!

Beowulf: Analyserades av Tolkien i hans avhandling. Beowulf ingår i alla engelska "gymnasisters undervisning - LITTERÄRT verk! Dess historiska värde anses i England vara lika med noll. Den geografiska beskrivningen bör dock vara hämtad från någonstans, kanske från västra Sverige.

F.o.m. 1100-talet är utvecklingen betydligt lättare att tolka:
* Erikska kungaätten begravdes i Varnems klosterkyrka; Sverkerska kungaätten i Vreta klosterkyrka. Slutsats: Den centralstyrda kungariket uppstod i Götaland. "Sveriges historia bekräftar detta med stöd i 1100 och 1200-tals källor.
* Mälardalen erövrades av det välorganiserade och välbärgade Götariket. Det bekräfta av Skänningeanalerna, som för 1247 konstaterar: "Detta år förlorade Upplands allmoges gemenskap vid Sparrsäter segern och sin frihet, och man pålade dem spannskatt, skeppsvist och flera bördor".

Kan det bli tydligare!

Slutsats: "Vikingarnas tid" har utelämnat modern forskning för att föra fram propaganda om "Uppsalahypotesen". Påståendet om att de inte hittst något lämpligt skelett från Västsverige styrker detta. Skeletten de grävt fram i Varnhem de senaste 15 åren är sällsynt välbevarade!

Åk till utställningscentrat "Kata gård" vid Varnhems klosterkyrka och beskåda härskarinnan Kata, som ligger kvar i sin grav från ca 1030! Rekonstruktion av hennes huvud och ansikte finns på Västergötlands museum i Skara.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av sonderling » 23 juni 2018, 18:30

Jag fattar ingenting av denna konlikt men så lyssnade jag på : https://sverigesradio.se/avsnitt/1094166
Vetenskapsradion historia där de tog upp ämnet och begrep lite mer.

Såg avsnittet på Vetenskapens värld på tv om Kata och det var mycket intressant.

Sonderling

Skriv svar