Tsarryssland: Ivan IV (den förskräcklige)

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
kuddkrig
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 april 2017, 08:41
Ort: Göteborg

Tsarryssland: Ivan IV (den förskräcklige)

Inlägg av kuddkrig » 15 april 2017, 08:54

Hejsan! :)
Jag skriver ett examensarbete om Tsarryssland, dess utveckling och vilka kännetecken som finns idag.

Angående Ivan IV, informationen på nätet var nästan enbart baserat på hur han levde och inte vad han gjorde under sitt styre.

Så min fråga är:
Hur såg Ryssland ut under Ivan IV:s styre?
Hur såg det ut ekonomiskt, socialt, politiskt (utrikes? Inrikes? -> läst lite om brevväxling mellan England o Ryssland).

Tack :)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Tsarryssland: Ivan IV (den förskräcklige)

Inlägg av pandersson2 » 15 april 2017, 09:56

Jag kan ge mina tankar på hur jag skulle lägga upp det. Ivan IV var den förste härskaren av Ryssland som lyckades få stor makt. Jag skulle därför kolla på centraliseringen av makten till honom som person. Detta fick dock konsekvenser efter hans död då ingen annan hade en stark maktbas att bygga på.

Utrikespolitiskt förde han en hård expansionspolitik och för Sverige är tydligaste exemplet Baltikum. Han var den förste moskoviten som försökte erövra Baltikum, med mål att få tillgång till hamnar och kontrollera handel med Tyskland och Nederländerna. Direkt ansvarig för Livländska Ordensstatens kollaps och fortfarande avskydd i området för de plundringar och tagandet av slavar som skedde under invasionen.

Lycka till!

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Tsarryssland: Ivan IV (den förskräcklige)

Inlägg av Jens Yde » 16 april 2017, 19:29

kuddkrig skrev:Hejsan! :)
Jag skriver ett examensarbete om Tsarryssland, dess utveckling och vilka kännetecken som finns idag.
Man har i Rusland rejst en rytterstatue af Ivan den Grusomme/Förskräcklige/Terrible/Groznyj

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/10 ... n-the-ter/
Det var under Ivans välde som det muslimska Kazankhanatet krossades och den ryska erövringen av Sibirien inleddes. Även den praktfulla Vasilijkatedralen vid Röda torget i Moskva uppfördes under hans översyn. Orels guvernör Vadim Potomskij sa vid avtäckningen av statyn att Ivan var en hjälte, som beskyddade Ryssland och den ortodoxa tron mot fiender. Potomskij jämförde Ivan med Rysslands nuvarande president Vladimir Putin - i positiv bemärkelse.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/ ... rsta-staty

Skriv svar