Sverige och FN:s säkerhetsråd

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Sverige och FN:s säkerhetsråd

Inlägg av Martin Lundvall » 28 jun 2016 17:32

Då står det klart att Sverige får en plats i FN:s säkerhetsråd. Allt lobbyarbete har lönat sig. Det har ju varit mycket kritik vad Sverige ska göra och vilka frågor som kan drivas, går det att driva något självständigt eller är vi bundna av att vi är med i EU.
Jag är dock nyfiken på vad som skett tidigare.
För några veckor sedan skrev DN en längre artikel om Sveriges arbete för en plats i säkerhetsrådet, frågan ställdes bland annat till Wallström
Vad uträttade Sverige förra gången vi satt i säkerhetsrådet?

– Eh, hm, jag kommer inte ihåg det just nu. Det är för tidigt på morgonen. Men vi har alltid varit aktiva i nedrustningsfrågor, säger Margot Wallström.
http://fokus.dn.se/fn/

Det får mig att fundera, finns det något där vi kan peka på att Sverige tidigare (eller för den delen) andra länder har haft en verklig inverkan på frågorna som drivs i säkerhetsrådet? Till exempel att Sverige vid förra sejouren initierade en nedrustningskonferens som bidrog till en bättre värld.

Eller är det mer svårmätbara effekter, som att vi blir populära och får bättre relationer med alla länder vilket till exempel påverkar vår handel positivt.

För att uttrycka det krasst, är medlemskap i säkerhetsrådet mest en statussymbol eller brukar det finnas utrymme att driva och utveckla frågor som ligger en själv varmt om hjärtat?

/Martin

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Sverige och FN:s säkerhetsråd

Inlägg av Per Andersson » 28 jun 2016 20:08

Jag har fått intrycket att det i stora delar är ett prestigeprojekt, men jag har fått mycket av det intrycket via DN och SvD, och de publikationerna är inte jätteförtjusta i Sossar...

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 28 jun 2016 20:25

Även om jag inte hänger med så ofta i den svenska debatten så har jag ändå fått intrycket att den här tvååriga platsen i säkerhetsrådet är vikt åt Margot Wallström, som belöning för lång och trogen tjänst inom Partiet.
Eller finns det någon annan partitrogen kandidat till den prestigefyllda befattningen som inte har någon som helst betydelse för någon förutom Sverige?

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 28 jun 2016 20:54

Lasse Odrup skrev:Även om jag inte hänger med så ofta i den svenska debatten så har jag ändå fått intrycket att den här tvååriga platsen i säkerhetsrådet är vikt åt Margot Wallström, som belöning för lång och trogen tjänst inom Partiet.
Eller finns det någon annan partitrogen kandidat till den prestigefyllda befattningen som inte har någon som helst betydelse för någon förutom Sverige?
Ja här är en som läser samma tidningar som Per...