Sverige under angrep?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Magnus L
Medlem

Re: Sverige under angrep?

Inlägg av Magnus L » 22 maj 2016 15:51

Okej, men ämnet verkar uttömt. Allt var ju bara svammel. Men vi kan se lite på de som försöker utnyttja situationen;

https://www.aldrimer.no/sverige-er-under-angrep/

Detta är en sanslös propagandaskrift. Jag hittade vid en snabb genomläsning nästan inte ett enda korrekt påstående. Masspsykos, nej inte det här. Detta är ren och skär propaganda. Läs och begrunda eländet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 maj 2016 14:33

Jag vet inte om jag skulle vilka kalla reaktionen för masspsykos, men däremot så är det väl kanske en konsekvens av att det är"clickbait"-nyheter som gäller idag. Fler klickar nog på en sådan nyhet om det insinueras "ryssen kommer" än om det "bara" är vanliga hackers som ligger bakom.

Sedan är det väl så att om man är benägen att tro att utländsk makt ligger bakom den här typen av händelser så brukar det inte vara så svårt att få det att gå ihop om man bara vill. :-)

Och när det gäller sårbarheten i att förlita sig mycket på elektroniska system så är det väl något som det skrivs om/varnas för med jämna mellanrum.

Jag tyckte det var intressant att se vad MSB skrev om det med Rakel-systemet.

https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanst ... sakerhet-/
Tåligt system vid elavbrott

Hjärtat i Rakelnätet, växlarna, har dubblerad kraftförsörjning med dieseldrivna reservelverk. Alla förbindelser mellan växlarna är dubblerade och har reservkraft längs hela vägen.

Alla basstationer i Rakel är utrustade med reservkraft i form av batterier som klarar elbortfall i cirka ett dygn med enstaka undantag. De mest betydelsefulla basstationerna ur täckningssynpunkt, har dessutom dieseldrivna reservelverk som startar automatiskt vid elavbrott. De flesta har bränsle för att klara sju dygn, därefter kan bränsle fyllas på manuellt för att säkerställa ytterligare drift.

MSB gör stora investeringar i att fram till 2018 utrusta 75 procent av Rakels basstationer med dieseldrivna reservelverk. Idag är den andelen cirka 60 procent. MSB:s ambition är att fortsätta satsningen ytterligare framöver. Dessa åtgärder leder till längre uthållighet i Rakel under svåra väderförhållanden.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 23 maj 2016 15:06

tryggve skrev:Jag vet inte om jag skulle vilka kalla reaktionen för masspsykos, men däremot så är det väl kanske en konsekvens av att det är"clickbait"-nyheter som gäller idag. Fler klickar nog på en sådan nyhet om det insinueras "ryssen kommer" än om det "bara" är vanliga hackers som ligger bakom.

Sedan är det väl så att om man är benägen att tro att utländsk makt ligger bakom den här typen av händelser så brukar det inte vara så svårt att få det att gå ihop om man bara vill. :-)

Och när det gäller sårbarheten i att förlita sig mycket på elektroniska system så är det väl något som det skrivs om/varnas för med jämna mellanrum.

Jag tyckte det var intressant att se vad MSB skrev om det med Rakel-systemet.

https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanst ... sakerhet-/
Tåligt system vid elavbrott

Hjärtat i Rakelnätet, växlarna, har dubblerad kraftförsörjning med dieseldrivna reservelverk. Alla förbindelser mellan växlarna är dubblerade och har reservkraft längs hela vägen.

Alla basstationer i Rakel är utrustade med reservkraft i form av batterier som klarar elbortfall i cirka ett dygn med enstaka undantag. De mest betydelsefulla basstationerna ur täckningssynpunkt, har dessutom dieseldrivna reservelverk som startar automatiskt vid elavbrott. De flesta har bränsle för att klara sju dygn, därefter kan bränsle fyllas på manuellt för att säkerställa ytterligare drift.

MSB gör stora investeringar i att fram till 2018 utrusta 75 procent av Rakels basstationer med dieseldrivna reservelverk. Idag är den andelen cirka 60 procent. MSB:s ambition är att fortsätta satsningen ytterligare framöver. Dessa åtgärder leder till längre uthållighet i Rakel under svåra väderförhållanden.
Så nu vet eventuella sabotörer att man skall slå ut reservelverken också.
I övrigt så är debatten bra, säkerheten och beredskapen behöver höjas, inte bara mot sabotage och skadegörelse utan för att det ofta är livsviktiga samhällsfunktioner även i fredstid och de bör hålla även om någon konsult uppdaterar systemet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 maj 2016 15:25

mrsund skrev: Så nu vet eventuella sabotörer att man skall slå ut reservelverken också.
Tja, det lär väl om inte annat märkas vid stationerna att det finns reservaggregat och/eller batteribackup. Det kanske är annorlunda nu, artikeln är väl från 2011. Möjligen är dessa stationer också bättre skyddade i form av t ex inhägnader och bevakning-
mrsund skrev: I övrigt så är debatten bra, säkerheten och beredskapen behöver höjas, inte bara mot sabotage och skadegörelse utan för att det ofta är livsviktiga samhällsfunktioner även i fredstid och de bör hålla även om någon konsult uppdaterar systemet.
Jovisst, sådan beredskap är viktig, minst lika viktig som militär skulle jag säga, och i vissa aspekter nog mer. Men det är väl egentligen en annan diskussion än just denna som förs i tråden.

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inlägg av mrsund » 24 maj 2016 14:28

Jag måste erkänna att jag tappat fokus på vad vi debatterade från början ;)