Misslyckade museibesök

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Misslyckade museibesök

Inlägg av Amund » 19 februari 2016, 18:45

Misslyckat museibesök nummer 1: Hittade att det fanns ett museum i Cam Ranh Bay i Vietnam, den där naturliga hamnen där Varjags Ryska Östersjöflotta bunkrade under sin resa på förintelsens väg. I Cam Ranh Bay byggde amerikanerna en mäktig flyg och flottbas under Vietnamkriget, en bas som sedermera övertogs av Sovjetunionen fram till 2004 när de lämnade så förväntningarna var stora.

Än hur jag sökte på nätet kunde jag inte hitta någonting om vad detta museum innehöll men fantasierna skenade iväg och när jag efter många om och men närmade mig i det ökenliknande landskapet så steg förväntningarna.
Motorvag.JPG
Cam Ranh stad.JPG
Jag hade en adress och efter att taxichauffören lyckats fråga sig fram så hamnade vi här framför själva muséet, en byggnad som om jag förstått rätt var någon form av fransk administration fram till 1945.
Gammal byggnad.JPG
Tydligen var jag den ende besökaren på flera år vad jag förstod eftersom inte ens personalen ansåg att det fanns något att se och i efterhand så förstod jag dem, det fanns faktiskt ingenting att se. Efter att ha fått skaka hand med museiledningen som bestod av sex-sju kostymklädda män så blev det en ung tjej som fick sköta visningen eftersom hon pratade några mycket få ord engelska.

Utställningen bestod av några gråstenar som hon lyckades förmedla (tror jag) använts som verktyg för länge sedan, vidare var det fotografier av kommunistiska talare på banketter under årens lopp :roll: och i sista montern låg det en kulspruta som man hade hittat i sanden – Thats it! 8O
Kulspruta.JPG
Försökte få chauffören att hitta en plats att ta lite bilder av den naturliga hamnen och kanske få med lite aktuell marin verksamhet men inte ens det lyckades. När vi äntligen kom till ett hamnområde så släpptes jag inte in som utlänning och att ta lite foton var inte ens att tänka på.

Fick ändå ta ett kort på ett monument som sades hylla gemensamma Sovjet-Vietnamesiska marina prestationer.
Monument.JPG
Fast sägas ska ju att om jag inte hade åkt den långa resan dit alls så hade jag säkert undrat vad jag gått miste om.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Amund » 19 februari 2016, 18:48

Misslyckade besök nummer två var när jag skulle besöka ett litet okänt flygmuseum på Nha Trangs gamla flygplats som tydligen innehåller en flygbas idag, ca 50 km norr om Cam Ranh Bay, det visade sig att tydligen INGEN får besöka det museet om jag fattade rätt. Det positiva här var att jag efter att ha frågat vakten som i sin tur hörde efter med högre befäl, faktiskt fick fotografera de flygplan som stod uppställda närmast stängslet, vad det är för modeller får någon annan svara på – Varsågoda!
Bild 1.JPG
Bild 2.JPG
Bild 3.JPG
Bild 4.JPG
Bild 5.JPG
Fortsättning följer:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Amund » 19 februari 2016, 18:51

Fortsättning:
Bild 6.JPG
Bild 7.JPG
Bild 8.JPG
En lite kul grej i Vietnam var att man ömt vårdar det Moskva som alltid utgjort en pålitlig allierad till landet, denna trohet upplever jag ha tilltagit under senare år och det manifesteras gärna med fanor lite här och där. Dock är det inte den ryska flaggan som man ser lite varstans utan den gamla Sovjetiska med hammaren och skäran, vet inte om det finns en betydelse i detta eller om det bara belyser de historiska ideologiska banden? Men lite komiskt är det allt. :)
Sovjetfanan.JPG

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Hans » 19 februari 2016, 19:38

Trevlig tråd.

Flygetyg: http://www.aviationmuseum.eu/World/Asia ... Museum.htm

Så misslyckade besök var det väl inte, personlig guide är väl alltid trevligt: viewtopic.php?f=6&t=41768&p=638439&hilit=Moron#p638439 eller illustrerat annat exempel viewtopic.php?f=75&t=43630&hilit=Bangkok

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av CvD » 19 februari 2016, 19:46

Håller med luxemburgaren, trevlig tråd. :)

/CvD

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11097
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av sveahk » 20 februari 2016, 00:08

Ett alltför bekant tema som Amund tacksamt tar upp här - under årens lopp har de av en eller annan anledning stängda museerna berett sveahk både besvikelse och argsinta ord, som det här Spitfire-muséet i Belgien.
DSC_0108.jpg

Grindvakten på den flygbasen menade lakoniskt att den ansvarige för samlingarna hade gått hem...jamen, öppentiderna...jaja, men han har gått hem... :roll:


Tack f.ö. speciellt för Shenyang J-5 bilden, made my evening!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2016, 00:23

Apropå ämnet måste jag fråga er hur ofta det som hänt mig två gånger, händer er.

Första gånger var på Borås museum när jag lyckades slinka in på öppningen av en utställning om borgar i bygden. Guiden och jag hamnade snart i glatt samspråk om fornborgar i nejden och om de rostiga vapen de hade i en monter. Snart ville ju någon av de andra besökarna fråga något, vilket fick guiden att titta på mig och hoppas att jag hade svaret på frågan.

Andra gången var på Skokloster, när en söt liten sommarguide tog runt oss i slottet. salen med alla kungaporträtt började hon glatt peka på alla kungar och kalla de flesta vid fel namn. Jag ville ju inte att hon skulle verka dum, och inte heller att de andra åhörarna skulle bli lurade, så jag hjälpte henne lite granna med kungligheterna, om vi säger så. Detta ledde till att även hon tittade lite bedjande på mig när hon fick nyfikna frågor från de andra i gruppen.

Jag gissar att ni känner igen fenomenet?

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Olays » 20 februari 2016, 01:16

Skokloster ja.

Första gången jag var där sent 80 tal var en höjdare, jag vet inte om guiden just skulle gå hem eller var less eller hade andra problem men det var ett väldigt hårt tempo "Här är ett rum och där är en säng och där ett porträtt, här i nästa run är ett skrivbord en tavla och en och här i nästa rum har vi 2 sängar och 2 tavlor" och vi var ungefär lika länge i varje rum som det tar att läsa vad jag just skrev. Jag tror vi gjorde rundvandringen som skulle ta 45 minuter på 20. Det var tur att det inte var några äldre eller frågvisa i gruppen. Långt senare besökte jag och frun Skokloster igen uj vad intressant det var då och vad mycket man fick reda på.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Olays » 20 februari 2016, 01:32

Inte misslyckat men ganska roligt. Krigsmuseet i Budapest på kommunisttiden på 80 talet, rätt okej faktiskt förutom den kommunistiska vinklingen. De hade en en ganska bra genomgång av Österike - Ungerns historia. Första världskriget hade tonvikten på vad de Ungerska förbanden gjorde och var riktigt bra sen kom man till andra världskriget. . . . . .

"I Februari 1945 Befriade Sovjetunionen Ungern" en 8 - 10 propaganda affisher och en panzerfaust lutad mot en vägg. That was it!
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Per Andersson » 28 mars 2016, 20:40

Tyska Panzermuseum ligger i Munster, inte i Münster...

Dess bättre gick det att planera om återresan till Sverige.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Amund » 18 januari 2024, 20:28

Restauracion, Restauracion, Restauracion...

Så står det på nästan varje museum jag besöker i Buenos Aires. Helskotta vad bra det måste bli sedan då när man har fixat till allt någon gång i framtiden. :x

Den gamla fregatten Buque Museo A.R.A. Fragata Sarmiento som byggdes i Liverpool redan 1889 hade dock öppet. Men problemet med museumfartyg är ofta att det är ganska begränsade ytor man får vistas på och det är trångt. Maskinrum t.ex. lämpar sig tyvärr nästan aldrig för allmänheten. Såg fram emot navigationshytten i alla fall, det skulle bli så intressant tänkte jag men när jag skulle äntra lejdaren upp så möttes jag av en skylt där det stod:
Restauracion :roll:

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Blixten » 19 januari 2024, 06:45

Buenos Aires...om jag fattat rätt så har den nye presidenten inte utbyggnad av statiga museer och gratis inträde som punkter högst upp på dagordingen, eller hur?

Finns det något annat att berätta om den dagsaktuella situationen i landet?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av Amund » 20 januari 2024, 22:28

Blixten skrev:
19 januari 2024, 06:45
Buenos Aires...om jag fattat rätt så har den nye presidenten inte utbyggnad av statiga museer och gratis inträde som punkter högst upp på dagordingen, eller hur?

Finns det något annat att berätta om den dagsaktuella situationen i landet?
Ja, men min ambition är att starta en ny tråd om Argentina eftersom det är ett stort land där det händer många saker just nu. Återkommer! :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11097
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Misslyckade museibesök

Inlägg av sveahk » 20 januari 2024, 23:28

Amund skrev:
20 januari 2024, 22:28
Blixten skrev:
19 januari 2024, 06:45
Buenos Aires...om jag fattat rätt så har den nye presidenten inte utbyggnad av statiga museer och gratis inträde som punkter högst upp på dagordingen, eller hur?

Finns det något annat att berätta om den dagsaktuella situationen i landet?
Ja, men min ambition är att starta en ny tråd om Argentina eftersom det är ett stort land där det händer många saker just nu. Återkommer! :)
Den ser vi fram emot :thumbsup: !

Hans K

Skriv svar