Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2016, 16:07

Jag har tyska vänner in der Südwest, som bott där många generationer så de finns.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Martin Lundvall » 20 februari 2016, 16:13

liljen skrev: Finns en del märkligt i sammanställningen dock. Sen när läser man danska som främmande språk i gymnasiet!? 8O
Enda förklaringen jag kan komma på att det är danska barn, vars föräldrar som pendlar över sundet, som läser hemspråk på en hög nivå för att kunna underlätta ev. återflytt till Danmark. Annars verkar detta obegripligt. .
Tror det också kan handla om öresundsintegrationen.
Skolor tycker om att jobba tematiskt, då passar det bra med öresundsintegration. Dansk vänskola och att man jobbar med danska som språk. "Många ungdomar får jobb i danmark och då är det bra att man kan dabska. " Det blir också ett sätt att erbjuda ett främmande språk till eleverna som inte är alltför jobbigt, för att skolan ska ju inte vara jobbig :)

/martin

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Lasse O » 20 februari 2016, 17:23

Hans skrev:Antingen är Markus och jag så förbenat duktiga på tyska (och franska) så vi behöver inte korrigeras eller så väljer vi vårt umgänge bättre. Nej, både surkålsätare och grodor är genuint glada att man faktiskt kan använda deras språk. Först efter att man insisterat på att bli rättad så gör det det, ibland. Det är min personliga erfarenhet.
MVH
Hans
Jag menade inte bland vänner utan när man tvingas träffa de lägre klasserna, vitlöksstinkande tullsnokare, snorkiga bodknoddar och den italienske motorvägspolisen Trascapatrullo med noll kunskap i engelska och tyska.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av varjag » 21 februari 2016, 11:12

Vad jag minns, var tyskan ''1:a språk'' i svenska realskolor/gymnasier - till 1945.......
Därefter - blev engelskan 1:a språk och tyskan halkade tillbaka till andraplatsen.
I den 5-åriga realskolan, började vi med engelska i första klass, tyskan i andra.
Så jag har fyra år av (mödosamma!) studier i språket.......Vars skriftliga Grammatik jag aldrig lärde mig behärska - :? :x

Men håller med flera ''f.g. talare'' - om man kan hjälpligt konversera på tyska - blir tyskar både intresserade och smickrade......

Inte minst till sjöss, där 25-33% av skeppskamraterna var tyskar på 50-talet och - gav utomordentliga övningar i konversation på språket.
Speciellt som många inte behärskade svenska och hade, bara dålig engelska.
Sedan dess har jag bara haft sporadiska kontakter med tyskan via tyska vänner och en hel del Korrespondenz...

MEN, jag har läst oerhört mycken litteratur på tyska under åren. Vilket sannerligen har förbättrat min meningsbyggnad när jag får chansen använda den i tal igen..... :)

(I den Skalmanska Quizzdjungeln - är googling på tyska inte sällan mera givande än på engelska eller svenska... :P )

mvh, Varjag

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av KoteGaeshi » 21 februari 2016, 13:44

Det är ju faktiskt inte jättesvårt att begripa särskilt skriven tyska utan några som helst organiserade studier i språket bara man är någorlunda "haj" på hur engelska och svenska fungerar och nödtorftigt har koll på högtyskans ljudförändringar eller brist därpå relativt skandinaviska och engelska. ;)

Med eleverna relativiserar vi knappast på det viset att spanska skulle vara mer eller mindre av ett världsspråk än franska och tyska, eller att franska och tyska är viktigare givet EU-läget, utan det är till åtminstone 90% ungarna och föräldrarna som bestämmer språkvalet. På "min" skola är det också, mellan tummen och höften, tre gånger fler elever som väljer spanska än tyska och franska tillsammans.

Angående mandarin tycker jag (högst ovetenskapligt belagt här) att det är försvinnande sällan man ser språkvetare förutspå att mandarin kommer att usurpera engelskans ställning - det är i regel ekonomer, lokalpolitiker och skoladministratörer...
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av gunship » 21 februari 2016, 13:59

Instämmer, när jag valde på 00-talet så var det mycket föräldrarna som påverkade. Tyskan koms ihåg som krånglig och trist, franskan likaså men spanskan, som mina föräldrar aldrig fick välja, det var ju världsspråk osv. Och säkert både lättare och roligare dessutom.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av KoteGaeshi » 21 februari 2016, 14:04

Tyskan är än idag (även om det håller på att ändras) ett rabblande av prepositioner som tar dativ, och franskan av verbtabeller, medan spansklärare inte tar fullt så allvarligt på grammatiken utan (eftersom de vet att den spanska grammatiken och syntaxen är en djungel för en 12-åring) fokuserar på att eleverna ska våga uttrycka sig.

(Jag är inte alls vinklad pga mitt yrke. ;) )
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av tryggve » 21 februari 2016, 14:19

Jag vill minnas att engelska i svensk skola faktiskt var på gång redan före andra världskriget. Har inte det diskuterats här tidigare?

Nåväl, fem års tyska blev det för mig, tre i grundskolan 1988-91 och två i gymnasiet. Som alternativ fanns franska i grundskolan, på gymnasiet franska eller spanska. Spanska var (tror jag) rätt nytt på gymnasiet då. Minns att några ville läsa ryska, men att det inte gick p g a för få studenter.

De gånger jag har haft med tyskar att göra i jobbet har det varit engelska som gällt.


Ska man se till "nytta" med språk så skulle jag väl nästan gissa att man har mer nytta av spanska än tyska om man ska ut i världen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Sarvi » 21 februari 2016, 14:24

Martin Lundvall skrev:
liljen skrev: Finns en del märkligt i sammanställningen dock. Sen när läser man danska som främmande språk i gymnasiet!? 8O
Enda förklaringen jag kan komma på att det är danska barn, vars föräldrar som pendlar över sundet, som läser hemspråk på en hög nivå för att kunna underlätta ev. återflytt till Danmark. Annars verkar detta obegripligt. .
Tror det också kan handla om öresundsintegrationen.
Skolor tycker om att jobba tematiskt, då passar det bra med öresundsintegration. Dansk vänskola och att man jobbar med danska som språk. "Många ungdomar får jobb i danmark och då är det bra att man kan dabska. " Det blir också ett sätt att erbjuda ett främmande språk till eleverna som inte är alltför jobbigt, för att skolan ska ju inte vara jobbig :)

/martin
Danskan är ju alldeles hopplös, tycker även övriga skandinaver:
http://youtu.be/s-mOy8VUEBk


;)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av Donkeyman » 21 februari 2016, 16:35

Jag vill absolut påstå att i min ungdom, dvs 50- och 60-tal så var Engelska, Tyska och Franska de mest användbara språk som en ung man kunde lära sig. Spanska talas i och för sig av många människor men det Svenska näringslivet har litet utbyte med de länderna. I dag har situationen nog ändrat sig. Engelska är givetvis på topp men så beror det lite på vad man planerar att ägna sig åt. Tyska är absolut sett ett viktigt "grannlandsspråk" speciellt för att kunskaperna i Engelska inte är lika stora där som i till exempel Holland. Samtidigt har de som behärskar Tyska blivit en liten och eftertraktad minoritet i Sverige.

MEN- en ung person som planerar sin framtid bör nog tänka på Ryska. Ett språk som öppnar hela Östeuropa och en nation som oavsett den politiska utvecklingen kommer att ha stor betydning för våra närmiljöer. Kanske redan på kort sikt. En försvagning av EU genom ett tänkbart "Brexit" kommer att innebära ett stort framsteg för den Ryska sfären. Och det kan gå fortare än vi tror. Men det är bara dagspolitik. Se 10- 20- 30 år i framtiden. Ryssland är grannar som vi måste förhålla oss till och som vi måste ha utbyte med. Vi kan inte låtsas som om de inte finns. Nästan inte någon kan snacka Ryska. Därför menar jag att oavsett politiken i framtiden så kommer det att ge god nytta för den som tar sig bryet att lära sig Ryska som andra- eller tredjespråk.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av tryggve » 21 februari 2016, 17:24

Donkeyman skrev: MEN- en ung person som planerar sin framtid bör nog tänka på Ryska. Ett språk som öppnar hela Östeuropa och en nation som oavsett den politiska utvecklingen kommer att ha stor betydning för våra närmiljöer. Kanske redan på kort sikt. En försvagning av EU genom ett tänkbart "Brexit" kommer att innebära ett stort framsteg för den Ryska sfären. Och det kan gå fortare än vi tror. Men det är bara dagspolitik. Se 10- 20- 30 år i framtiden. Ryssland är grannar som vi måste förhålla oss till och som vi måste ha utbyte med. Vi kan inte låtsas som om de inte finns. Nästan inte någon kan snacka Ryska. Därför menar jag att oavsett politiken i framtiden så kommer det att ge god nytta för den som tar sig bryet att lära sig Ryska som andra- eller tredjespråk.
Det sades att ryska var något att satsa på redan när jag gick gymnasiet kommer jag ihåg, och det är ju över 20 år sedan.

Är verkligen behovet av rysktalande så stort? Jag har några kompisar som arbetar mycket med ryssar, och där verkar det vara engelska som gäller. Det är väl främst inom IT, ska sägas.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av CvD » 21 februari 2016, 17:28

Tror ryskans betydelse i Östeuropa minskar med tiden. Lär inte vara ett helt populärt språk i vissa delar av Östeuropa och dagens unga föredrar nog engelska. Dom som gick i skolan före början av 90-talet behärskar nog ryskan men de efter lärde sig i stället engelska eller möjligen tyska.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av tryggve » 21 februari 2016, 18:25

CvD skrev:Tror ryskans betydelse i Östeuropa minskar med tiden. Lär inte vara ett helt populärt språk i vissa delar av Östeuropa och dagens unga föredrar nog engelska. Dom som gick i skolan före början av 90-talet behärskar nog ryskan men de efter lärde sig i stället engelska eller möjligen tyska.
Jo, jag får säga att mitt intryck är att det främst är folk som gick i skolan före murens fall som kan ryska i Östeuropa. Jag är dock inte så berest i Östeuropa, jag har bara varit i Gdansk på konferens för ett antal år sedan. Då var ryska rätt användbar, men främst bland äldre. Tyska var rätt användbar (det var nog senaste gången som jag fick användning för min tyska), och den yngre generationen talade engelska. Och dessa yngre var ivriga att tala engelska med en när de fick chansen,

Jag kan tänka mig att det kan vara nyttigt att lära sig ryska om man vill göra affärer med Ryssland (även om man verkar vara rätt ivrig att lära sig engelska dör) , men jag undrar verkligen om det är framtidsspråket för Östeuropa.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av KoteGaeshi » 21 februari 2016, 21:42

Det var ju en tid då man i öst trodde, eller i alla fall ville få folk att tro, att Kommunismen skulle Segra - men jag har svårt att tro att polacker, tjecker och ukrainare idag tänker sig att de tänker ha sin framtida kommunikation sinsemellan på ryska. Snarare att de satsar på engelska då.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Hur står det till med tyskan nuförtiden...?

Inlägg av gunship » 21 februari 2016, 21:46

KoteGaeshi skrev:Det var ju en tid då man i öst trodde, eller i alla fall ville få folk att tro, att Kommunismen skulle Segra - men jag har svårt att tro att polacker, tjecker och ukrainare idag tänker sig att de tänker ha sin framtida kommunikation sinsemellan på ryska. Snarare att de satsar på engelska då.
OT, men min erfarenhet är att tjecker, slovaker och polacker kan kommunicera på någon slags pan-slaviska, likt oss nordbor.

Skriv svar