Tidig svensk astronomis och astrologis historia

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Tidig svensk astronomis och astrologis historia

Inlägg av MedMigMotMig » 11 januari 2016, 14:17

Tycho Brahe är en av de största observationella astronomerna genom historien, och nu är Ven där hans observatorium en gång stod svenskt. Men han och ön då var danska i slutet av 1500:talet så han kan inte räknas som svensk astronom. Jag hittar så gott som ingen information om vilka de första svenska astronomerna och teleskopen var, så jag söker här info om sånt. Satte kanske Tycho Brahe avtryck i universitetet i Lund som fördes vidare efter att ha blivit svenskt?

Den på sin tid framstående franske astronomen Jérôme Lalande (1732-1807) valdes 1765 in i Kungliga Svenska Vetenskapsakademien. Betyder det att det fanns astronomer etablerade i Sverige redan innan, eller kanske att Lalande blev startskottet för svensk astronomi? Han var mycket aktiv som astronomisk läroboksförfattare och föreläsare.

Fram till fysikens genombrott under 1600:talet var astronomiska observationer och banberäkningar egentligen bara ett underlag för astrologi (förutsägandet av livsöden, väder, årstider, navigation, solförmörkelser m.m.). Vilka var de tidigaste kända svenska astrologerna? Har några kända svenska kungar eller deras familjemedlemmar anlitat astrologer? Jag tycker inte det verkar som om någon från Gustav Vasa framåt gjort det, hänger det kanske ihop med reformationen?

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Tidig svensk astronomis och astrologis historia

Inlägg av MedMigMotMig » 11 januari 2016, 14:44

Ibland hittar jag inte svar förrän jag själv formulerat en fråga. Här är några ledtrådar som jag plötsligt hittat:

Bland ungefär samtida KVA-medlemmar hittar jag följande astronomer, som oftast hade flera strängar på sin lyra:
Daniel Melanderhjelm född 1726 blev professor i astronomi 1761, även matematiker.
Torbern Bergman född 1735 disputerade i astronomi, men främst kemist.
Fredric Mallet född 1728
O.s.v.

Och enligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala_a ... ervatorium
"Föreläsningsanteckningar i astronomi har bevarats från 1480-talet, endast några år efter [Uppsala] universitetets grundande 1477. En gotlandsstudent, Olaus Gutho"

"Bengt Hedræus, uppförde ett "skådetorn" vid den s.k. Hundbacken, i hörnet av S:t Johannesgatan och Övre Slottsgatan år 1649. Drottning Kristina hade beviljat anslag till Hedraeus så att han kunde bygga upp en verkstad där han tillverkade sina olika instrument, bl a teleskop. Hedræus och Georg Stiernhielm var Sveriges första kända konstruktörer av astronomiska och geodetiska instrument; möjligen var dock Johannes Bureus före.[1]
När Anders Spole utnämndes till professor i astronomi i Uppsala år 1679 lät han, som han tidigare gjort på sin bostad i Lund, på sitt hus i hörnet av Svartbäcksgatan och Klostergränd uppföra ett observationstorn"


Samt Celsiusobservatoriet 1748, (Jag visste inte att den berömde Celsius var professor i astronomi)

Skriv svar