Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Inlägg av MedMigMotMig » 12 december 2015, 12:13

Västerländska vetenskapsmän har under århundraden sökt och samlat antika skrifter och konstskatter från Mellanöstern. Men har de verkligen sökt igenom heliga platser som Medina och Mecka? Saudiarabien blev väl inte tillgängligt för västerlänningar förrän Ottomanska Imperiets fall 1918. Jag föreställer mig att det skulle väcka ont blod att bara klampa in där mer eller mindre under vapenhot. Det var inte heller ekonomiskt eller militärt intressanta platser för västmakterna på den tiden, inte värt att väcka konflikt för. Jag är inte säker på att de extremt konservativa saudiska myndigheterna sedan dess skulle bry sig om att släppa till omvärlden ketterisk antik litteratur m.m. från sina eventuella bibliotek och arkiv i anslutning till sina heligaste moskéer. Det vore väl inte otänkbart att de samlats till de lärde i Meckas förfogande innan renässansen, innan islam blev allt mer intolerant och kunskapsfientligt?

Har de någon gång genomsökts av internationella vetenskapsmän, finns det skattjaktsdrömmar om det bland historiker, eller vet man att såna arkiv inte ens finns?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Inlägg av varjag » 14 december 2015, 07:54

Har de någon gång genomsökts av internationella vetenskapsmän
Tvivelaktigt.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Islamic_Arabia

Varjag

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Inlägg av ERland » 14 december 2015, 17:59

Men frågan gällde väl inte i första hand det förislamiska Arabien, utan den islamiska tiden i Arabien. Vi vet ju att araberna bevarade mycket av grekiska och romerska klassiska texter, som sedan återkom till Europa via dem. En del okända sådana texter skulle väl kunna finnas i Mecka och Medina, eller...?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Inlägg av varjag » 15 december 2015, 00:02

ERland skrev:Men frågan gällde väl inte i första hand det förislamiska Arabien, utan den islamiska tiden i Arabien. Vi vet ju att araberna bevarade mycket av grekiska och romerska klassiska texter, som sedan återkom till Europa via dem. En del okända sådana texter skulle väl kunna finnas i Mecka och Medina, eller...?
Om jag fattat rätt fokuseras intresset runt -
v MedMigMotMig » ons dec 09, 2015 2:32 pm

Vilken utveckling skedde i den arabiska världen (beduinerna på den Arabiska Halvön) mellan år 6000 BC och år 600 AD? Vilka är de främsta framstegen de gjorde socialt, ekonomiskt och teknologiskt under årtusendena före Muhammed?
Varjag

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Inlägg av ERland » 15 december 2015, 17:45

Är du inte i fel tråd nu?

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Inlägg av Julianus » 15 december 2015, 22:02

Men det är väl i princip bara under den Wahabitiska tiden som de aktivt skulle hållit undan skrifter. Och varför skulle de förvarat hedniska skrifter där av alla ställen. Sedan håller ändå jag med om att din fråga är intressant Erland.

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Kan det finnas för omvärlden okänd antik litteratur i Saudiarabiska arkiv?

Inlägg av MedMigMotMig » 19 december 2015, 13:58

Julianus skrev:Men det är väl i princip bara under den Wahabitiska tiden som de aktivt skulle hållit undan skrifter. Och varför skulle de förvarat hedniska skrifter där av alla ställen. Sedan håller ändå jag med om att din fråga är intressant Erland.
Kanske för att de inte förstår deras värde för västerländsk civilisation. Behöver inte vara nån slags konspiration, bara att de ligger och skräpar i uråldriga osökta arkiv. Om någonstans, så i Saudi, gissar jag. När en gång antika dokument översattes och uppskattades så framstår det för mig inte så osannolikt att kopior skickades till de mest prominenta moskéerna och skriftlärde i det Heliga landet.

Frågan är huruvida sådana eventuella arkiv har genomsökts av internationella vetenskapsmän under senaste par århundradena, om de är öppna idag, om de ens finns.

Skriv svar