Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Knmc » 24 november 2015, 18:55

Hans skrev:
Tack för svar. Fast garderoben håller jag inte med om. Jag hade en gammal kollega som hävdade att enda gången man skulle använda automateld med en Ak 4'a var när man var instängd med 17 bolsjeviker i just en garderob.

MVH

Hans
Nog finns det tillfällen då automateld skulle komma väl till pass även om det inte alls är lika ofta som i filmer... Jag har haft förmånen att se en något äldre kollega demonstrera hur man skjuter automatkarbin enligt reglementet. Både patronvis 1-3 skott men även mejning, då med resultat av fem fällda SAAB-mål på ca femtio meter i en skur...

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av KoteGaeshi » 11 december 2015, 13:44

Knmc skrev:
Hans skrev:
Tack för svar. Fast garderoben håller jag inte med om. Jag hade en gammal kollega som hävdade att enda gången man skulle använda automateld med en Ak 4'a var när man var instängd med 17 bolsjeviker i just en garderob.

MVH

Hans
Nog finns det tillfällen då automateld skulle komma väl till pass även om det inte alls är lika ofta som i filmer... Jag har haft förmånen att se en något äldre kollega demonstrera hur man skjuter automatkarbin enligt reglementet. Både patronvis 1-3 skott men även mejning, då med resultat av fem fällda SAAB-mål på ca femtio meter i en skur...
Med gamla PEKen är väl femtio meter att betrakta som, om inte garderobsavstånd så åtminstone en hyfsat rymlig klädkammare.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Hans » 11 december 2015, 17:04

Fanns verkligen automateld med bland övingarna för PEK (Ak 4)? Skjutställning för mejning var reglemterad med bild och allt (stilig fotomodell) i 1994 års utgåva. Fast självfallet övades i alla fall mina beväringar.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Bjernevik » 11 december 2015, 17:36

Hans skrev:Fanns verkligen automateld med bland övingarna för PEK (Ak 4)? Skjutställning för mejning var reglemterad med bild och allt (stilig fotomodell) i 1994 års utgåva. Fast självfallet övades i alla fall mina beväringar.

MVH

Hans
Japp, se sid 132 i del 2, "Närstrid med eldhandvapen".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av sonderling » 11 december 2015, 19:18

Bjernevik skrev:
Hans skrev:Fanns verkligen automateld med bland övingarna för PEK (Ak 4)? Skjutställning för mejning var reglemterad med bild och allt (stilig fotomodell) i 1994 års utgåva. Fast självfallet övades i alla fall mina beväringar.

MVH

Hans
Japp, se sid 132 i del 2, "Närstrid med eldhandvapen".
Vi fick aldrig skjuta automat eld med AK4:an. :cry: Men en gång under en skjut övning kunde jag inte hålla mig. Jag tänkte att det allmäna larmet skulle dölja det. I liggande skjutställning växlade jag om till auto och: rrrrrrrrrrrrrrrrr och så var 20 skotts magget slut? 8O
Jag blev väldigt förvånad och tänker just på det att man inte hörde ett tydligt ratatata....utan att skotten flöt ihop till ett enda ljud.

Sonderling

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Per Andersson » 11 december 2015, 20:57

sonderling skrev: Vi fick aldrig skjuta automat eld med AK4:an. :cry: Men en gång under en skjut övning kunde jag inte hålla mig. Jag tänkte att det allmäna larmet skulle dölja det. I liggande skjutställning växlade jag om till auto och: rrrrrrrrrrrrrrrrr och så var 20 skotts magget slut? 8O
Jag blev väldigt förvånad och tänker just på det att man inte hörde ett tydligt ratatata....utan att skotten flöt ihop till ett enda ljud.
Under en stridsskjutning i Tåme så uppmuntrade en av övningsledarna mig att pröva automateld under framryckningen till eldställningen.

Snabb jaktskottstälning. Ratata!

Skott ett tog i målet, vid skott tre så vikarerade jag i luftvärnet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av varjag » 11 december 2015, 22:59

Hans skrev:Fanns verkligen automateld med bland övingarna för PEK (Ak 4)? Skjutställning för mejning var reglemterad med bild och allt (stilig fotomodell) i 1994 års utgåva. Fast självfallet övades i alla fall mina beväringar.

MVH

Hans
Har ägt en Ak 4 - men aldrig skjutit full-fart med den.
Men plenty med k-pistar. Tekniken - som inte lärdes ut i lumpen, men i stort sett gäller alla kopistar som skjuter pistolpatroner -
är att sikta - ungefär mot ''klockan Sju - mot hel/halvfigur'' och dra av salva om 3-4 skott. Ger nästan garanterat en träff under
vapnets ''vandring'' mot ''klockan Ett''.

Ngt liknande borde funka med en ak......

My tuppence, Varjag

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Stefan Karlsson » 11 december 2015, 23:18

Lite OT, men ändå. Osäker på om jag skrivit om denna episod i någon annan tråd.
Skulle öva mina repgubbar (vagnchefer Strv 101) i början av 90-talet, på Utö i att skjuta ytterksp från marklavett, dvs Ksp 39B från Marklavett m/14.
Vi sköt mot SAAB-mål B18 Inf på ca 2-300 meter eller nåt sånt.
En av gubbarna satte sig bakom sprutan, laddade och fick eldtillstånd. "PANG" - SAAB-målet föll
Jag förklarade för repgubben att han skulle skjuta flera skott mot målet - "Varför då, han är ju död?"
"Jo, man skall skjuta skurar om 10-15 skott - vi provar igen"
"PANG" - målet föll
Jag förklarade på nytt, men han gav sig inte - så höll vi på några gånger mot olika mål och till slut fick jag ge med mig, han behövde inte öva mer.
Ett skott per mål räckte

Jag brukar tänka på honom när jag ser sekvenser på TV där man ser personer som håller upp en Kalashnikov över huvudet, blundar och sen tömmer magasinet i godtycklig riktning. Tacka vet jag svenska repgubbar.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av millgard » 12 december 2015, 10:13

Stefan Karlsson skrev:Lite OT, men ändå. Osäker på om jag skrivit om denna episod i någon annan tråd.
Skulle öva mina repgubbar (vagnchefer Strv 101) i början av 90-talet, på Utö i att skjuta ytterksp från marklavett, dvs Ksp 39B från Marklavett m/14.
Vi sköt mot SAAB-mål B18 Inf på ca 2-300 meter eller nåt sånt.
En av gubbarna satte sig bakom sprutan, laddade och fick eldtillstånd. "PANG" - SAAB-målet föll
Jag förklarade för repgubben att han skulle skjuta flera skott mot målet - "Varför då, han är ju död?"
"Jo, man skall skjuta skurar om 10-15 skott - vi provar igen"
"PANG" - målet föll
Jag förklarade på nytt, men han gav sig inte - så höll vi på några gånger mot olika mål och till slut fick jag ge med mig, han behövde inte öva mer.
Ett skott per mål räckte

Jag brukar tänka på honom när jag ser sekvenser på TV där man ser personer som håller upp en Kalashnikov över huvudet, blundar och sen tömmer magasinet i godtycklig riktning. Tacka vet jag svenska repgubbar.
Inte sällan har de gamla gubbarna en mycket gedigen erfarenhet av skytte - både från frivillig föreningsverksamhet, jakt med vidhängande övningsskytte, militärtjänst, repövningar etc. Dvs regelbundet precisionsskytte under mer eller mindre hela livet. Förr i världen (före 1994 iaf) vill jag minnas att man började med mauserskytte vid 15 års ålder, luftgevärsdito någonstans vid 12.

Inom HV fanns det åtminstone på min aktiva tid rätt många "gubbar" som med enkelskott kpist sköt betydligt bättre på både 100m och 200m än vad de flesta andra gjorde med ak4. Övning skall inte underskattas. :milwink:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av varjag » 12 december 2015, 12:37

Vi fjärmar nu från trådens ämne. Och jag försöker här en ''rättning i leden''...
Revolvrar/pistoler - var egentligen bara officersvapen - meniga soldater - hade gevär.
Revolvrarna/pistolerna - var ganska meningslösa vapen under strid - och det behövdes ngt bättre.

I liten skala - banade tyskarna vägen 1918 - men Bergmanns kulsprutepistol och s.k. ''Stormtrupper''.
Den läxan glömde åderförkalkade generaler snabbt bort på 20-talet.

De första som visade sig läraktiga - var enligt min mening finnarna. Som redan 1931 införde den finska Suomi-k-pisten
- ett i skandinavisk skogsterräng ytterst verksamt vapen. Inte minst i Vinterkriget....bland både uoff och manskap...

Ryssarna, lärde av den finska läxan - och massproducerade den billiga och enkla PPsH från 1941 - omkring 30% av det
ryska infanteriet hade dom 1945.

Tyskarna - hade sin eleganta, komplicerade och DYRBARA MP 40 - men i relativt ringa antal fram till 1943.
Och uteslutande i händerna på officerare och underofficerare.

Britterna - kom på idén 1941 - och massproducerade sin skitbilliga STEN. Men först bara för Commando- och
fallskärmstrupper. Senare underofficerare och en del manskap.

Amerikaner och japaner - lärde sig aldrig.
Den amerikanska, Thompson i relativt ringa antal - var förbehållen underofficerare.
(alldeles oavsett - vad Hollywood visat sedan dess...)

Japanerna...tja ju mindre sagt - ju bättre. Deras fallskärmsjägare sportade k-pistar på bl.a. Java...mer blev det inte.

K-pisten, var det idealiska officers-och manskapsvapnet för mycket av den ''terräng'' som 2:a VK erbjöd.

Revolvrar och pistoler var - i bästa fall en dekoration...för nödfall!

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av sonderling » 12 december 2015, 12:39

Per Andersson skrev:
sonderling skrev: Vi fick aldrig skjuta automat eld med AK4:an. :cry: Men en gång under en skjut övning kunde jag inte hålla mig. Jag tänkte att det allmäna larmet skulle dölja det. I liggande skjutställning växlade jag om till auto och: rrrrrrrrrrrrrrrrr och så var 20 skotts magget slut? 8O
Jag blev väldigt förvånad och tänker just på det att man inte hörde ett tydligt ratatata....utan att skotten flöt ihop till ett enda ljud.
Under en stridsskjutning i Tåme så uppmuntrade en av övningsledarna mig att pröva automateld under framryckningen till eldställningen.

Snabb jaktskottstälning. Ratata!

Skott ett tog i målet, vid skott tre så vikarerade jag i luftvärnet.
Ja det var därför jag låg ner och liksom använde AK:n som en Ksp eller höll den hårt mot marken.
Jag hade nämnligen en historia i huvudet när Farsan, gjorde sin grund utbildning inför flottan (alltså USN och alla fick göra nånform av enklare infanteri utbildning först) . Då tränades det skjutning med en Thompsson och en rekryt skulle skjuta med automat eld. (Minns ej om det var meningen.) Vapnet stegrade sig och pepprade en rad hål i hangartaket.... (av nån anledning som jag måste fråga farsgubben om nästa gång så var de inne i en flyghangar.)

Hur som helst så tänkte inte jag göra om samma sak. :)

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av varjag » 12 december 2015, 12:53

Då tränades det skjutning med en Thompsson och en rekryt skulle skjuta med automat eld. (Minns ej om det var meningen.) Vapnet stegrade sig och pepprade en rad hål i hangartaket.... (av nån anledning som jag måste fråga farsgubben om nästa gång så var de inne i en flyghangar.)
Fullt möjligt! Thompson - har en urusel vinkel mellan kolven och skjutriktningen. Och - stegrar sig som en hingst vid automateld.....

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Sarvi » 12 december 2015, 14:43

varjag skrev: Revolvrar och pistoler var - i bästa fall en dekoration...för nödfall!
Det lär vara så att britterna gjorde nån undersökning efter kriget där antalet vådaskjutningar (av sig själv eller närbelägen kamrat) av enhandsvapen översteg de förluster som man kalkylerade att fienden hade åsamkats av samma vapen. :)

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av a77 » 12 december 2015, 16:33

Sarvi skrev:
varjag skrev: Revolvrar och pistoler var - i bästa fall en dekoration...för nödfall!
Det lär vara så att britterna gjorde nån undersökning efter kriget där antalet vådaskjutningar (av sig själv eller närbelägen kamrat) av enhandsvapen översteg de förluster som man kalkylerade att fienden hade åsamkats av samma vapen. :)
Nja, tror att en officer behöver en pistol, för disciplinen skull, inte för att officerare går och skjuter sina soldater rutinmässigt, men för det potentiella hotet. En soldat är mer motiverad att storma fram mot fienden om han vet att officeraren kan skjuta honom för feghet/desertering/ordervägran, jämfört med en obeväpnad officer som inte kan verkställa hotet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Sarvi » 12 december 2015, 16:40

Jag hävdade inte heller officeren skulle vara obeväpnad, men en k-pist eller en automatkarbin är rimligen ett effektivare vapen (även för moralhöjande åtgärder i NKVD-stil) än en pistol eller revolver, och dessutom rimligen är svårare att råka avlossa av misstag. Med fördelen att det dessutom inte heller avslöjar för fienden vem som är chef (aka "skjut chefen först", som det uttrycktes i någon äldre utgåva av SoldF).

Skriv svar