IS anhängare och skolskjutare same same?

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: IS anhängare och skolskjutare same same?

Inlägg av sonderling » 12 okt 2015 18:30

Davian skrev:
Donkeyman skrev:Jag ser flera

Men det finns antagligen en liten armé med folk som forskar på sådant här. Fast antagligen kommer de flesta fram till olika resultat.
Det finns oerhört mycket forskning om det här. Men de flesta brukar inte vilja tycka om den forskningen och gärna ignorera den. För forskningen visar nämligen på saker och ting folk i gemen inte vill eller kan ta till sig. :)

Folk använder sig av likartade argument som religiösa i sin iver att ignorera, strunta, misskreditera, förlöjliga eller på andra sätt avskaffa forskningen och dess resultat :)
Eller så kanske forskningen styrs av grupptänk och/ eller politiskt motiverat resultat? Och sånt kan aldrig vara fel att opponera sig mot.

Tryggve skrev:
Även om definitionen av vad terrorism är väl inte direkt är något som man är enig om.
Nej det är väldigt olyckligt att man inte kan komma fram till en definition. Det hade underlättat mycket tycker jag.

Sonderling

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 12 okt 2015 18:44

sonderling skrev:
Eller så kanske forskningen styrs av grupptänk och/ eller politiskt motiverat resultat? Och sånt kan aldrig vara fel att opponera sig mot.

Sonderling

Precis som all forskning gör. Det existerar ingen forskning som inte styrs av grupptänk och/eller politisk motivering. Sen tillkommer de rent praktiska problemen med forskning såklart. Och de här problemen är naturligtvis ännu svårare när det har att göra med människor också. :)

Julianus
Medlem

Inlägg av Julianus » 30 okt 2015 11:40

Nej möjligen är det ett problem som man alltid skall vara på vakt mot. Men när påstådd vetenskap använder den här typen av påståenden som du gör för att immunisera sig mot kritik eller tror att dess egna definitiner utgör någon sorts objektiv sanning då lyser larmklockorna.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 30 okt 2015 12:17

vems post är det du vänder dig mot?

Julianus
Medlem

Inlägg av Julianus » 30 okt 2015 12:36

Din men jag var litet otydlig och ber om ursäkt för det. Det är inte sant att all forskning är styrd av grupptänk och är politiskt motiverade. Tvärtom så erbjuder seriös forskning i det långa loppet en väg bort från sådant. Är då genusforskning seriös. Det är ju möjligt men det återstår för dig att visa.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 30 okt 2015 14:52

Varför ska jag visa att genusforskning är seriös? Den är ju etablerad globalt på massor av universitet och det finns massor av forskning som genomgått peer review och sånt. DEn uppfyller ju alla kraven för forskning som alla andra forskningsgrenar gör.

Det är det jag menar det finns forskning men när folk av ideologiska skäl inte vill acceptera den så viftas eller tramsas den bort.
Är man intresserad av genusforskning kan man med fördel läsa lite av Connell och teorierna om hegemoniska maskuliniteter. :) Paechter har skrivit en hel del användbart om uppfostringsmetoder och de dolda läroplanerna i skolvärlden för pojkar respektive flickor.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 30 okt 2015 16:32

Vi går ifrån ämnet lite känner jag. Och dessutom har jag förmig att jag skapat en tråd (som jag naturligtvis inte hittar :roll: ) som tangerar detta ämne.
D.v.s forskning som seriös eller inte. Jag har tänkt på detta förrut att det många ggr kan präglas av önsketänkande och grupptänk och självuppfyllande profetsior. (även politik?)
Och ja jag anser att man kan ifrågasätta allt. Även genusforskning :wink: . Ja menar, det måste ju vara jättelätt när man sitter och kuckilurar på ett universitet med likasinnade att bortse från fakta som motsäger ens tes och bara tar till sig resultat som bekräftar den.
Tyckte ofta jag såg tecken på detta när jag själv pluggade på universitetet.

Sonderling

Julianus
Medlem

Inlägg av Julianus » 30 okt 2015 16:52

Jo i och med att du skrev detta så är det din sak att styrka att det hela är seiöst.
Davian skrev:
Donkeyman skrev:Jag ser flera

Men det finns antagligen en liten armé med folk som forskar på sådant här. Fast antagligen kommer de flesta fram till olika resultat.
Det finns oerhört mycket forskning om det här. Men de flesta brukar inte vilja tycka om den forskningen och gärna ignorera den. För forskningen visar nämligen på saker och ting folk i gemen inte vill eller kan ta till sig. :)

Folk använder sig av likartade argument som religiösa i sin iver att ignorera, strunta, misskreditera, förlöjliga eller på andra sätt avskaffa forskningen och dess resultat :)
Men evolutionsläran är det alltså så att den har testats experimentellt på alla sätt man öht kan tänka sig, både vad gäller makro och mikroevolution, med paleontologiska studier, embryologiska experimentall bakterologiska och så vidare. Dessa belägg kan sedan presenteras för människor utanför ämnet. Vilket också skett flera gånger.

Din argumentation bygger alltså på att den är globalt accepterad. Vilket bara visar att det finns genustroende i andra länder också.Att den finns på olika universitet. Vilket visar att det precis som med parapsykologi finns folk som är beredda att satsa tid och pengar på det hela. Samt att den är peer rewieved. Vilket inebär att genusfolket granskar varandras. Eller åtminstone inte behöver betyda mer än så.

Men visst vi är utanför ämnet. Moderator kanske kan bryta ut detta.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 30 okt 2015 17:44

sonderling skrev:Vi går ifrån ämnet lite känner jag. Och dessutom har jag förmig att jag skapat en tråd (som jag naturligtvis inte hittar :roll: ) som tangerar detta ämne.
D.v.s forskning som seriös eller inte. Jag har tänkt på detta förrut att det många ggr kan präglas av önsketänkande och grupptänk och självuppfyllande profetsior. (även politik?)
Och ja jag anser att man kan ifrågasätta allt. Även genusforskning :wink: . Ja menar, det måste ju vara jättelätt när man sitter och kuckilurar på ett universitet med likasinnade att bortse från fakta som motsäger ens tes och bara tar till sig resultat som bekräftar den.
Tyckte ofta jag såg tecken på detta när jag själv pluggade på universitetet.

Sonderling

Självklart. Nationalekonomi är det största exemplet på kuckilurande människor som ignorerar verkligheten ifall den krockar med deras fina teorier. :)

och ämnet har nog spårat ur lite men min tes är att det inte existerar någon form av forskning som inte är politiskt styrd eller påverkad av grupptänkande. Det är omöjligt att koppla bort samhället. (jag antar att jag lite lik de antropologer som menar att man förändrar ett samhälle bara genom att observera det. )

ps: jag kommer också ihåg tråden du pratar om. Men jag tror det var en sidodiskussion i en tråd i loungen. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 01 nov 2015 20:04

I morgon på Vetenskapens värld ska man ta upp detta med frivilliga som söker sig från väst till Daesh.

Det kan nog bli intressant tänker jag.

Sonderling

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 02 nov 2015 00:50

Ja. Jag kommer tyvärr missa det men skriv gärna några rader om det. Min personliga teori är att det utöver äventyrslusta handlar om att islamister/radikala muslimer känner att de äntligen har fått en sak som tar deras situation på allvar efter snart 15 års global förföljelse av islam.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 02 nov 2015 21:28

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Kolla på det själv, vett ja.
efter snart 15 års global förföljelse av islam.
:roll: Jag tror det största problemet endå är att så många i väst villigt delar deras världsbild av inbillade oförätter. 15 års media rapportering där väst i allmänhet och USA i synnerhet framstår som den större skurken har naturligtvis gett resultat men det är inget som de tar upp i programmet. :)
De allra flesta kommer från sekulära hem och religionen har initsiallt lite med radikaliseringen att göra. (Jag tyckte annars att de kommer in på min tes att det är unga män utan mål och mening i livet som ballar ur, vare sig det är ensama svärdsmän som jihadister i grupp.) Faktum var att ungdomar från religiösa hem blev som vaccinerade mot irrläror och var en liten del av de som åkte.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 06 nov 2015 14:59

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/62 ... ramid=1300

Radioprogrammet konflikt tar upp ämnet (igen?) och nu frågan hur ska man stoppa dem?

Sonderling

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 06 nov 2015 19:01

sonderling skrev:15 års media rapportering där väst i allmänhet och USA i synnerhet framstår som den större skurken har naturligtvis gett resultat men det är inget som de tar upp i programmet.
Stämmer inte alls tycker jag. Se bara på synen Iran kontra Saudiarabien. Vi är alla inbillade att Iran är en totalitär stat som försöker erövra världen (ondskans axelmakter, kärnvapenprogram mm) medan Saudiarabien styrs av en snäll kung, om än odemokratisk, men han har förstås mycket pengar. Det faktum att Saudiarabien både ideologiskt och ekonomiskt, officiellt och inofficiellt, understödjer den värsta formen av islamismen, al-Qaida och ISIS, tigs metodiskt ner. Framförallt skulle jag tro, pga att det inte stämmer med USA:s officiella världsbild. Även vår utrikespolitik styrs av detta, då vi har långtgående försvarssamarbeten med denna extrema salafistiska diktatur.

(som fortfarande korsfäster människor, http://www.svd.se/henrik-alexandersson- ... tisk-fange )

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 07 nov 2015 13:58

Ja det är ju dumt.
Men inte direkt den bilden som styr medias rapportering angående det s.k. kriget mot terrorismen.

Förövrigt har väl USA's fracking (som rapporteras som en dålig sak) börjat göra sig mer och mer oberoende av Saudierna och jag undrar om detta delvis inte ligger bakom närmandet av Iran.

Men som sagt förhållandet med Saudierna är en bisak i sammanhanget.

Sonderling